Villrådig...

DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Villrådig...

Inlägg av DanielK »

Hej!

Har nu haft huset i 16 månader. Eldade med ved hela vintersäsongen men bestämde mig i våras att byta till något annat till hösten. För tidskrävande med vedeldningen och det dagliga passandet.

Har nu lagt många timmar på att älta llvp/lvvp, bergvärme eller pellets.
Jag är mest inne på att elda med pellets för husets välmående, 70-tals villa med skorsten och källare, självdrag.

Jag är villrådig vad jag ska göra med befintligt system installerat 2006.
Det består av:
Panna - Värmebaronen Combimax 30 UB
Tankar - 2 x 500 L Strömsnäs
Shuntning - manuell 3-stegsventil
Termisk ventil + laddpump (inte laddomat)
Självdrag.

Jag är mest inne på följande spår.

1) Behålla panna + bägge tankarna. Köpa ny brännare som firma får koppla in samtidigt som dom sätter utegivare på shutningen. Kanske bara elda mot 500l-tanken med VVB:aren.

2) Slänga ut pannan och in med pelletspanna inkl. VVB för att förenkla och få ut mesta möjliga från eldningen. Firma får riva gammalt och sätta in nytt.

Jag vill inte ha strul med fukt på vind (kallvind) eller i skorsten därför lutar det mot eldning (pellets). Samtidigt känns det skönt att vara självförsörjande på värme om elen slås ut (kör batteribackup isåfall...)


Ge mig råd ni Gurus! :shock:

Inga forumtrådar finns med erfarenheter av Combimax 30 UB och brännare...

:D
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Har inga erfarenheter av din panna.

Men har senaste 3 åren eldat mot acc tank, vilket jag tycker är superb.
Du säger att du tidigare har eldat med ved, kan väl vara en bra möjlighet att kunna göra det även i framtiden (som en nödlösning reserv)
Att kunna lyfta ur brännaren plugga hålet för att sedan starta upp en brasa ......!

Så jag skulle behålla Acc tank med VVB, fördelen med pellets är att du får färre start och stop än om du kör med enbart panna.
vilket ger mindre slitage.

Du skriver att
Firma får riva gammalt och sätta in nytt.
Ha bara i åtanke att många pellets installatörer inte riktigt lever upp till sitt namn.

Många inkl. mig själv har fått erfarenheten att
"brännaren inte alls gick problemlöst"
och bra efter besök av installatör.
Så tänker du satsa på Pellets så var beredd på att du kan vara tvungen att lära dig din anläggning själv.
Men det är inga svåra saker samt här forumet får man allt som oftast svar på sina funderingar. (just nu är det lite fel års tid bara)
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Anläggningen är så ny att det finns inget att vinna på att byta. Stoppa in en BAXI Eurofire 30 kW och kör med ena tanken. Denna brännaren har en PLC (Programmable Logic Controller) som har egen ingång för ack tankgivare, så det är lugnt. Denna brännaren installerar du enkelt själv, och dens ringa storlek gör att den passar i brännarhålet på pannan.

Det är en god idé att ha shuntstyrning. Det gör underverk för värmekomforten samtidigt som man spar en och annan säck pellets under vinterns gång :wink:

Det stämmer dessutom som skalman65 skriver att det finns lite för många installatörer som inte begriper vad de håller på med, så jag ställer mig till 100 % bakom hans rekommendation om att lära anläggningen själv och göra det mesta själv.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Inlägg av DanielK »

Tackar för er hjälp.

Ska man handla prylarna lokalt eller kan ni rekommendera någon web-butik med bra support?

Behöver alltså köpa:

* BAXI Eurofire 30 kW
* Matarrrör+veckoförråd
* Givare till Acc-tank,2 st.
* Shuntmotor till ESBE-3-stegsventil
* Utegivare + vad som behövs till shuntmotorstyrningen
* Dragjusterare om det behövs. Jag fick rekommendation att kolla med Olle45 i annan tråd för några månader sedan.
Kör självdrag idag.

Något Annat?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Dragregulatorn behövs! Även vid vedeldning! Alltid! Inget "om"!

Dog har jag för mig att det är olika inställningar beroende på om man eldar ved eller pellets men det är ju enkelt.

Den "perfekta" lösningen ville ju vara om det var fullt normalt att elda med ved men att pelletsen kunde läggas till, då kunde man elda billigaste bränslet när man hade tid & orkade och annars sköta det hela med pellets.

Ska det bli bra kräver det dock en mycket avancerat styrning av det hela samt att man har en panna som medger detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Nej släng inte ut den fina pannan som också kan eldas med ved.

Ska du ändå bara ha en gammaldags brännare utan automatisk uraskning så kan du köpa en begagnad Iwabo S1 eller TB Mini brännare plus en acktankstyrning TK1b från Ekontroll.
Brännare som håller länge är lätta att installera själv och har acceptabla reservdelspriser.
Exempelvis: http://www.blocket.se/dalarna/Pelletsbr ... ?ca=10&w=3

Ny brännare utan uraskning skulle jag inte ens fundera på.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Klart du kan köpa en brännare utan automatisk uraskning om du känner för det, det är en smaksak om du vill lägga extra pengar på det och få en mer komplicerad brännare eller om du vill "slippa" automatisk uraskning, din panna måste du ändå aska ur och då är det inget extrajobb att ta brännaren också samtidigt, enda riktiga fördelen du har med automatisk uraskning är om brännaren behöver starta om av någon anledning i okänt läge (strömavbrott, trasigt tändelement), då vet den att det är tomt i brännaren när den drar igång (om uraskningen fungerar), och det är förhoppningsvis nästan aldrig som detta inträffar om installationen funkar som den ska och du har relativt vettig elförsörjning.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Om man inte har automatisk uraskning, hur ofta sotar man ur en pelletsbrännare då?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det beror på vilken brännare det är. Och sedan är det frågan om hur ofta pannan behöver askas ut, det beror på brännarens placering osv.

Alltså snudd på omöjligt att svara på men många med brännare som inte rensar sig själv på riktigt får rensa brännaren efter en vecka på ett ungefär.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag brukar sota/aska ur brännare och panna efter varje eldad veckoförråd då detta ger bästa ekonomi och säkerställer att jag inte får besvär med driftsavbrott. Självuraskande brännare kan givetvis vara frestande, men kom i håg att ju mer mekanik, ju mer är det som kan kärva. Min rekommendation bygger på en brännare som är driftssäker och lättskött - och så modern som det som finns att tillgå här i Svea Rike vad beträffar framåtbrinnande brännare. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har en Janfire NH som rensar sig själv ganska väl. Den gör en mekanisk rörelse med botten av brännkoppen och slutresultatet är att jag inte gör mycket annat än att kolla hur många kg brännaren har eldat.

När det når runt 800-1000kg är det dags att rensa ut från pannan - och då har jag ändå en panna med lite plats till aska. Jag kan dra det till runt 1800kg men då är det mycket att få ut och effektiviteten har nog varit ännu sämre ett tag då.

Såklart kan mekanik kärva men å andra sidan kan den fungera bra också, min har bara haft ett problem: jag testade torv/trä pellets och den sintrade sinnessjukt mycket! Jag har en avgjutning av brännkoppen liggande, den är runt 2 cm tjock - och den gick askskraparen bet på faktisk! Kakan kom efter att brännaren eldade upp runt 12kg av den pellets.

Sedan har det varit lite småfel som beror på att jag testar saker men jag vet att vissa kunder har haft problem som visade sig vara metallbiter i pelletsen, de sätter sig i hålen i brännkoppens botten och blockerar rörelsen men jag ser det knappast som brännarens fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Inlägg av DanielK »

Hej!

Lite frågor som uppföljning.

1. Hur kopplar jag in termometer på min Strömsnäs-tank upptill? Är detta hål till vänster för dykrör? Det finns inga andra möjligheter att sätta givare i tanken.
Bild

2. Hur kopplar jag in termometer på tanken nertill? Detta uttag?
Bild

3. Märke/Modell på lämpliga termometrar till temp-mätning på tanken vore tacksamt! :D Avser att köra med "acktankstyrning TK1b"

4. Täckplåt ingår i brännaren som blev länkad till (TB Mini), kan man anta att den passar till det cirkelhål som blir när jag tar bort den plåt som sitter på pannan idag. Annars finns det kanske redan alt. så är det plåtslagarjobb?

5. Dragreglerare. Lämplig sådan till min panna/murstock. Höjd på skorsten vet jag inte, får mäta men det är villa -71 med källare och standardhöjder överallt. Fyra kanaler tror jag. Får kanske ta detta i separat tråd för råd som finns (där Olle45 är aktiv)

6. Vad ska jag ha för termometer överst på pannan för att kunna stänga ner brännaren om tanken blir för varm? De bakre hålen är väl för att koppla in kylslinga (SYR-utlösning eller motsvarande)
Bild

7. Annat att tänka på?? Jag ska mäta rökgastemp en meter ner från skorstenen när jag eldat en timme nästa gång för att kolla tempen. Inte gjort tidigare.


Något att mer att inhandla än:

* brännare
* rätt plåt till brännare
* "acktankstyrning TK1b"
* termometrar till acktankstyrning
* termometer till pannan för förhindra kokning
* dragreglererare. Gör man montering själv eller tar man in hantverkare?
Ej svetskunnig. Kanske kan ragga någon om det behövs.

/Daniel
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Är det den här pannan
http://www.varmebaronen.se/html/combima ... panna.html
så verkar det rätt lätt att dra fast brännarens fästplåt direkt på vedinkastluckan sedan man tagit upp ett hål av rätt storlek i luckan.

Dragbegränsare monterar man själv i rökröret bakom pannan eller i skorstenen ovanför sotluckan. Tag inte för liten dragbegränsare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

- bortsett från att passande hål redan finns under täcklöcket i luckan. Det är det som är det fina med dessa luckorna: Man behöver inte göra åverkan på dem för att få dit en brännare. Det medföljer en montageplåt med brännaren. Denna har fästdon för brännaren. Det du behöver göra, är att borra hål i denna fästplåten som korresponderar med bulthålen i luckan, packning på, bultar in, haka på brännare - klart. Om du vill elda med ved, lossar du bara hela schabraket och stoppar dit vedpluggen och täcklocket - och du har vedpanna igen. Du behöver inte vara svetskunnig eftersom allt du behöver finns att köpa fix färdigt. En sak bör du dock leta reda på: Till BAXI Eurofire finns en distansstos/ram som bör användas om risk finns för att lågan tar i vattenkyld plåt i pannan. Sådana distansstosar finns till de allra flesta brännare, och de kostar inte så himla mycket, men de spar besvär - mycket besvär. Så av den anledning bör du rådfråga både Värmebaronen som gjort pannan och BAXI som evt brännarleverantör om behovet finns för en sådan distans :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Inlägg av DanielK »

Är inne på "TB mini"-brännaren. 24 kW borde väl räcka va?

Angående dragbegränsare, vilken kan ni rekommendera till min rök-kanal (namn/modell/storlek)?

EDIT: Länk till lite övriga bilder på pannrummet för att ger er en inblick.
http://db.tt/siHtORV
Skriv svar