Hjälp mig fixa grannens värmesystem (designförslag sidan 3)
Re: Hjälp mig förstå grannens panna
Kan det möjligen vara så att det är felbyggt och att det aldrig har fungerat ordentligt?
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Just den tanken har plågat mig med, men jag har inte vågat lyfta fram den. Jag har försökt föreställa mig flödet i detta system med alla funktioner inkopplade, och det funkar bara inte.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skulle precis skriva ett nästan identiskt inlägg med Bergatorparn.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Egenkonstruerad TVA
Det är inte alls otroligt. Men det är svårt att uttala sig om med den tillgängliga informationen.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
... och den tillgängliga informationen visar sig inte vara helt korrekt hellre. Efter att ha studerat bilderna noggrannare så ser jag att framledningen inte alls går mot vänster som visat på skissen, utan går förbi tanken alltså mot höger. Den ledning som kommer från vänster, är retur. Tanken laddas alltså passivt genom att en del av flödet går via denna, medan det resterande fortsätter mot elementen. Problemet är, att i och med att den originala cirkulationspumpen inte längre är med i bilden, så fungerar den bara som en broms så att det lilla flödet som blir, går rakt mot radiatorkretsen och lite eller ingenting blir över att ladda tanken. Den kärvande shunten gör att den kontroll man hade över laddning/urladdning när systemet var i sina välmakts dagar, inte längre finns. Om man renoverar denna shunt, och antingen tar bort eller byter den pump som är frånkopplat, så borde det kunna gå att få viss kontroll över systemet och förhoppningsvis en bättre funktion i det än fallet är för nuvarande 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Lärjunge!
Här kommer en uppdaterad bild och jag är till 99% säker på att den stämmer.

De ledningar som går från pannan till höger med avstickare in i tanken är för varmvatten i kranarna, det verkar sitta beredare/slinga i både pannan och tanken.

De ledningar som går från pannan till höger med avstickare in i tanken är för varmvatten i kranarna, det verkar sitta beredare/slinga i både pannan och tanken.
Senast redigerad av Psycho Dave den sön 16 okt, 2011 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Vet ej om jag cycklar, läste inte så noga, men jag tömde nästan min tank pga att backventilen i laddomaten ej fungerade, dvs jag värmde pannan o ej elementen. 

Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
Bilderna är borta........
Då blir det svårt att ge råd/tips.
Då blir det svårt att ge råd/tips.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
Hmmmm, alla bilder är nu uppdaterade på en ny site.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Men om du kunde ställa den högra shunten så den är helt öppen till röret åt vänster.
Kranen bredvid cirk.pumpen helt öppen så kanske det funkar?
Pannan värmer tanken genom självcirkulation.

Kranen bredvid cirk.pumpen helt öppen så kanske det funkar?
Pannan värmer tanken genom självcirkulation.

Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad TVA
Jag tror fortfarande att laddningen skulle fungera enligt min tidigare beskrivning, förutsatt att pump och shunt fungerar. Men så länge som shunten sitter fast och pumpen är urkopplad så är det knappast någon ide att fundera på hur det var tänkt, nu kan det ju inte fungera. Självcirkulation genom stillastående pump och de klena rören kan nog inte svälja annat än pyreldningseffekt.
Men urladdningen har inte diskuterats. Om shunten sitter fast i helt öppet läge (rakt upp genom pumpen) så kommer ju flödet som shuntas från radiatorpumpen att ta vägen via pannan och den stillastående laddningspumpen. INTE i någon större utsträckning genom ackumulatortanken annat än via självcirkulation, vilken inte kan tömma hela tanken eftersom tanktoppen är högre än pannan. Shunten ovanför pannan borde vara stängd mot pannan vid urladdning för att kunna tömma tanken till radiatorkretsen.
Så även om man lyckas ladda tanktoppen med självcirkulation så får man inte ut värmen till radiatorerna, utan man måste fortsätta pyrelda för att kunna shunta ut värme trots att det finns varmt tappvatten. Motsvarar den beskrivningen verkligheten?
Men urladdningen har inte diskuterats. Om shunten sitter fast i helt öppet läge (rakt upp genom pumpen) så kommer ju flödet som shuntas från radiatorpumpen att ta vägen via pannan och den stillastående laddningspumpen. INTE i någon större utsträckning genom ackumulatortanken annat än via självcirkulation, vilken inte kan tömma hela tanken eftersom tanktoppen är högre än pannan. Shunten ovanför pannan borde vara stängd mot pannan vid urladdning för att kunna tömma tanken till radiatorkretsen.
Så även om man lyckas ladda tanktoppen med självcirkulation så får man inte ut värmen till radiatorerna, utan man måste fortsätta pyrelda för att kunna shunta ut värme trots att det finns varmt tappvatten. Motsvarar den beskrivningen verkligheten?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
-
- Lärjunge!
Ja det kan låta rimligt, jag ska kolla med honom nästa gång jag träffar honom hur det har funkat och vad han kan tänka sig göra (laga shunten tex). Jag har sträckt ut en hjälpande hand men han verkar inte nappa speciellt mycket till hans tjejs stora förtret.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Hmm. Låter som ett fall för: 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Lärjunge!
Ja jösses vilket liv det skulle bli hos grannen då, kan se det framför mig 

-
- Lärjunge!
Fick en bulkleverans med pellets här i veckan och en av chafförerna hade känt han som tidigare ägde grannkåken (och även vår kåk för den delen), han berättade om hur himla lite ved det hade gått i grannkåken när förra ägaren bodde där. Jag log inombords och tänkte på hur det ser ut nu.