Hjälp mig fixa grannens värmesystem (designförslag sidan 3)

Psycho Dave
Lärjunge!

Hjälp mig fixa grannens värmesystem (designförslag sidan 3)

Inlägg av Psycho Dave »

Har reagerat på att grannen har eldat på tok för mycket i förhållande till väder och vind som har varit. Idag när jag var där i ett annat ärende så tog jag en titt på hans pannrum och kunde konstatera att det var en del som inte stod rätt till.

Nu ber jag er om hjälp så att jag kan hjälpa honom så han får lite mer ekonomi i eldandet. Att bygga om är nog inte aktuellt, däremot så kan man ju laga det som är trasigt.

Såhär ser hans pannrum ut, som synes finns det en rejäl ackumulatortank så han borde inte behöva elda två gånger per dag för att kunna få varmvatten och värme i huset när det är över nollan.

Bild

Här är nog det som är boven i dramat, det som ska ladda ackumulatortanken. Nerifrån kommer varmvatten från pannan in till shuntventilen. Till vänster går vatten till en annan shuntventil som shuntar ut till elementen. Överst så är anslutningen till ackumulatortanken. Cirkulationspumpen är som synes inte i drift. Nedre delen av ackumulatortanken är direkt kopplat till returen i botten på pannan. Hur ska detta användas vid eldning så att man kan fylla ackumulatortanken på bästa sätt och hur ska man sedan få ut värmen ur tanken?

Bild

Hur ska man sedan använda pannan så ekonomiskt som möjligt, pannan är en Kramforspannan typ 100. Hur ska primärluft och sekundärluft användas och vilken är vilken?

Bild

Till den nedre luckan finns en reglerutrustning som ej är elektriskt inkopplad, är det någon som vet hur den ska kopplas?

Bild

På övre vänstra hörnet finns en ratt, vad är den till för?

Bild

Många frågor, hoppas på några svar.
Senast redigerad av Psycho Dave den ons 18 apr, 2012 16:11, redigerad totalt 2 gång.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
danei
Pannrumshärskare!

Re: Hjälp mig förstå grannens panna

Inlägg av danei »

Ratten i det vänstra hörnet är en dragregulator. Men kör man mot tank så behövs den inte. Möjligen som kokskydd.

Jag hänger inte riktigt med på hur det är kopplat. Kan du rita upp det? Helst så att höjderna på kopplingarna stämmer med verkligheten.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Om vi tar den nedersta bilden,så ser det ut som termostatregleringen för primärspjället längst ner.Det skall sitta en s.k.insex-stång (lite böjd som ett V) där som skall reglera ihop med kedjan som sitter fast på spjället.Ratten sitter i ett dykrör och innanför är det en känselkropp som då sänker eller höjer kedjan.
Kolla om ni hittar denna stång.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Vad talar om att det är dags att tända? Är det när varmvattnet är slut?
Hur vet han att tanken är uppvärmd?

Ser inga tempgivare på tanken nämnligen..
Tänker dels på om mätaren på pannan funkar bra dels på om hela tanken verkligen laddas?

Ser heller inga tempmätare på utgående radiatorrör, läcker shunten ut värme?

Blir inte helt klar på hur kopplingen över pannan är tänkt att fungera... :scratch:
Senast redigerad av Jonas O den sön 09 okt, 2011 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Isoleringen på ack tanken saknar en stor bit. Där strålar det ut mycket energi till föga nytta. Dragregulatorn finns att köpa på Rinkabyrör för 326 pengar.

Jag blir rent ledsen när jag ser detta pannrumBild Tänk att detta finns i Svea Rike år 2011?

Reglerutrustningen är väl bortkopplad av samma skäl som dragregulatorn: Havererat efter lång tjänst. Detta är en av de gånger jag önskar att jag kunde göra något - men tyvärr så är det som en mycket känd person en gång sade: Min rikedom är inte av denna värld.

Efter att ha studerat bilderna ytterligare en gång, så ser jag att reglerutrustningen ersätter den på nedre bilden. Det ser ut som om allt elektriskt är bortkopplad på denna anläggningen. Vilket elände.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

danei skrev:Jag hänger inte riktigt med på hur det är kopplat. Kan du rita upp det? Helst så att höjderna på kopplingarna stämmer med verkligheten.
Har inget bra ritprogram men här är en bild med lite streck dragna iallafall, en shuntmotor skymmer dock delar.

Bild
Jonas O skrev:Vad talar om att det är dags att tända? Är det när varmvattnet är slut?
Hur vet han att tanken är uppvärmd?
Det tänds när varmvattnet är slut eller det är kallt i huset, vintertid eldas det vad jag förstod mer eller mindre konstant.
Jonas O skrev:Ser inga tempgivare på tanken nämnligen..
Tänker dels på om mätaren på pannan funkar bra dels på om hela tanken verkligen laddas?
Det sitter en tempgivare till höger om manluckan på tanken, precis utanför bild. Jag har svårt att tro att tanken laddas något nämnvärt, som det är nu när cirkulationspumpen är bortkopplad så bygger ju allt på självcirkulation.
Jonas O skrev:Ser heller inga tempmätare på utgående radiatorrör, läcker shunten ut värme?
Det sitter en tempgivare på utgående efter den andra shunten som är utanför bild. Ingen aning om shunten läcker men shunten i "kretsen" på bilden har fastnat för evigt.
Jonas O skrev:Blir inte helt klar på hur kopplingen över pannan är tänkt att fungera... :scratch:
Det är ju den stora frågan.
bergatorparen skrev:Isoleringen på ack tanken saknar en stor bit. Där strålar det ut mycket energi till föga nytta. Dragregulatorn finns att köpa på Rinkabyrör för 326 pengar.

Jag blir rent ledsen när jag ser detta pannrumBild Tänk att detta finns i Svea Rike år 2011?

Reglerutrustningen är väl bortkopplad av samma skäl som dragregulatorn: Havererat efter lång tjänst. Detta är en av de gånger jag önskar att jag kunde göra något - men tyvärr så är det som en mycket känd person en gång sade: Min rikedom är inte av denna värld.

Efter att ha studerat bilderna ytterligare en gång, så ser jag att reglerutrustningen ersätter den på nedre bilden. Det ser ut som om allt elektriskt är bortkopplad på denna anläggningen. Vilket elände.
Jo det är ett jävla elände, det var därför jag tänkte att jag kunde försöka hjälpa stackarn med tummen på fel ställe på traven lite.

Ska tillägga att systemtrycket var nästan noll då den automatiska avluftaren som syns på bilden var trasig och läckte.
Senast redigerad av Psycho Dave den sön 16 okt, 2011 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Har funderat lite, kan det vara såhär man ska göra.

När man har börjat elda och tempen i pannan börjar stiga så stänger man kranen till vänster och startar cirkulationspumpen. Shuntventilen bör då stå så att huvuddelen av varmvattnet från pannan går in i cirkulationspumpen. Då borde cirkulationspumpen trycka in varmvatten i tanken, frågan är hur det blir med skiktningen. När det sedan har brunnit klart så slår man av cirkulationspumpen, öppnar kranen till vänster och vrider shunten så att varmvatten från panna går till vänster och ej in i cirkulationspumpen.

Bild

Hur låter detta, eller är jag ute och cyklar.
Ska tillägga att jag aldrig eldat med ved och aldrig mot ackumulatortank.
Senast redigerad av Psycho Dave den sön 16 okt, 2011 12:29, redigerad totalt 1 gånger.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Taxen skrev:Här lite om principen.
http://www.baxi.se/displayFlash.asp?id=738
Jo så är idealet men så ser det ju inte ut nu så frågan är hur man gör med det som finns så det blir så bra som det kan med tanke på förutsättningarna.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Har funderat på den där kopplingen som är över pannan... vill bara riva bort den!

Hur stor är tanken? Ser ändå rätt stor ut, kan den vara på 750 L?

Skulle vilja ha en bättre bild på allt som är över pannan, så man ser alla rören till det eländet som är där över. Går det ordna?
Egenkonstruerad TVA
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag kan ha fel men jag skulle tro att den ventilen ska stå öppen hela tiden.

Mitt förslag på funktion vid laddning av tank: Pumpen startas då man börjar elda, antingen manuellt eller med termostat. Rörslingan till vänster via ventilen fungerar som "kortslutning" för pumpens flöde, med shunten i ena ändläget går hela flödet via "slingan" och inget till ackumulatortanken. I andra läget går hela flödet via tanken och inget via "kortslutningsslingan". Dvs, med shunten kan man steglöst ställa flödet till tanken, det vill man då ställa så att temperaturen på utgående vatten hålls kring 80-90 grader för att få fin skiktning. Shunten saknar ju ratt, kan det vara så att det har suttit en motor på den som har gjort regleringen automatiskt?

Som jag förstår det så tas vattnet från tanken till radiatorkretsen via ventilen i "kortslutningsslingan", den måste alltså vara öppen även under urladdning. Frågan är ju då varför den finns där överhuvudtaget? Som avstänging kanske men då måste ju också shunten under vara helt tät. Det finns alltså inga ventiler eller förgreningar på returen från tankbotten till pannbotten? Var är radiatorreturen inkopplad?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Kluddade ner en bild på hur jag har tolkat hur det är. Ska sägas att shuntarna kan vara felritade men de sitter på rätt plats iallafall.

Bild
Senast redigerad av Psycho Dave den sön 16 okt, 2011 12:18, redigerad totalt 2 gång.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Tycker fortfarande det ser jättefel ut.. vill bara riva bort det och koppla radiatorslingan mot tanken :)
Egenkonstruerad TVA
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Jo men det kommer nog aldrig att bli aktuellt.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Radiator pumpen saknas också. För det finns det väl en?
Skriv svar