Pannbyte, Ecoflex V

Mazchi
Gallringsobjekt

Pannbyte, Ecoflex V

Inlägg av Mazchi »

Då startar vi projekttråden.
Nu börjar planeringen av den stora pannrumsuppgraderingen.

Valet har fallit på en Ecoflex V. Verkar vara en vettig och smidig panna.
Håller på och reder lite i vad jag behöver.

Ska installera en VVB tillfälligt så jag kan rensa ut pannrummet i lugn och ro.
Frågan jag ställer mig nu är, finns det någon vinst/fördel med att köra en elVVB i serie med pannan när den väl är igång? Eller är det bara en bekvämlighet att slippa elda på sommaren?
Anledningen till att jag undrar är om jag ska låna/köpa någon billig på blocket, eller som jag ska satsa på någon vettig som lämpar sig till pannan.
Läst en del om VVB och pellets, med jag tycker att det är väldigt spridda åsikter om det finns några pengar att spara.

Kommer mycket mer frågor efterhand som planeringen fortskrider, men vi håller här sålänge.

Vi tar ett par inspirerande bilder med.

Bild
Panna

Bild
Rör

Bild
Ful skorsten?
Senast redigerad av Mazchi den mån 09 maj, 2011 18:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Anledningen till att det finns så spridda åsiketer, är att det inte är entydigt om det lönar sig med el - vvb på sommaren eller inte. Vad som är säkert, är att när pannan enbart kör för varmvatten på sommaren, så får man låg verkningsgrad beroende på att brännaren bara går några minuter mellan till och frånslag.

Men: Förr betalade jag 18,6 öre för elöverföringen, sedan steg det till 26 öre och nu är det mellan 39 och 40 öre per kWh enbart för överföringen, sedan tillkommer elkostnad, skatt, elcertifikat mm. Total kostnad: Mellan 2, 00 och 2,50 kronor per kWh. Men nu är det ju så att man betalar mer för nätanslutningen i glesbygden, och mindre i staden eller stadsnära områden. Så lönar det sig att använda el - vvb? Jag har svårt att se det. Med de milt sagt maffiösa kostnader det är på el numera, så är det svårt att motivare elbruk i någon form eller fasong.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag resonerar som bergatorparen, sedan har jag ingen el-patron heller men det går ju att fixa. Om man låtsas spara 10% på el-VV-beredare gentemot pellets är det ändå försumbart man sparar, helt enkelt för att det går åt så himla lite till att börja med.

Att spara lite på en liten utgift betyder att pengarna man investerar kan göra mycket mer nytta annanstans!

Ska man elda upp lite tusenlappar kan man t.ex. investera i en tryckstyrd pump, den ger en verklig besparing där det märks (på elen).

Eller lägg lite pengar på isolering, tätningslistar eller annat som faktisk sparar lite på den stora utgiften. Kan man spara under eldningssäsongen är det en stor besparing då den sparar lite på mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag bor i södra delen av landet. Och här behövs värme nästan hel året. Om än mycket lite vissa perioder. Och kanske inget alls 2 månader spritt. Så här går pannan året runt. Tror inte den mår bra av långa stopp. Har ingen VVB. Men elpatroner i pannan. De har gått max en vecka på 10 år...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Mazchi
Gallringsobjekt

Inlägg av Mazchi »

Då har rörisen varit här och installerat en tillfällig vvb. Fick låna en 110l tills panninstallationen är klar. Allt gratis dessutom.

Så nu börjar det härliga jobbet att demontera panna och oljetank och sedan ge rummet en rejäl uppfräschning innan nya pannan kommer in.

Det här kommer att bli bra..
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Re: Pannbyte, Ecoflex V

Inlägg av M.Lindskog »

Mazchi skrev:Frågan jag ställer mig nu är, finns det någon vinst/fördel med att köra en elVVB i serie med pannan när den väl är igång?
Vi är i samma läge som du, ut med det gamla & in med nytt. Valet föll dock på en Biomatic 20+ för vår del :)

Vi har valt att sätta en 200 liters VVB i serie av ett par skäl:

1) En buffert för stora VV-uttag. Vi värmer två kåkar & kommer i framtiden att ha sammanlagt tre duschar som kan gå samtidigt. Men det krävs faktiskt mindre än så för att bufferten ska vara bekväm att ha:

Det krävs 1,16 Wh för att värma 1 liter vatten 1 º. Antag att inkommande vatten håller 10º & att man duschar i 38º, samt att flödet är 12 liter / minut. Det ger en energiförbrukning på 60 x 12 x (38-10) x 1,16 = 23 385,6 Wh / h. Dvs. effektuttaget för en dusch är ca 23 kW.

2) En backup om endera skulle strejka. Skönt att veta att vi kan duscha även om pannan lägger av.

3) Enklare att avkalka. Vårt vatten är åt det hårdare hållet (12º dH) och värmeväxlare resp. beredare kommer att behöva avkalkas emellanåt. Med en uppsättning T-kopplingar & avstängningsventiler kan vi enkelt göra endera komponenten trycklös & låta avkalkningen ta den tid den tar, utan att vara av med VV under tiden.

Det var de främsta fördelarna som vi ser. Naturligtvis ser vi dock nackdelar också:

1) Högre investering; VVB, mer rör, ventiler…

2) Utrymme; även VVBn ska ju stå någonstans.

3) Värmeförluster. VVBn lär ju som alla andra behållare läcka lite värme till omgivningen.

4) Mer saker som kan gå sönder.

Men på det hela anser vi att fördelarna överväger.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Mazchi
Gallringsobjekt

Inlägg av Mazchi »

Hallå igen.
Då har jag tagit nya tag i pannrummet. Rev ut allt gammalt skrot i början av sommaren. Sen stod det still ett tag. Semester och barnafödande. Men nu är det nya tag igen.
Pratade lite med sotaren och han tyckte att mitt befintliga insatsrör i cortenstål (stavning?) dög fint för pelletseldning.
Har i dagarna pulat med murstocken. Nytt hål i sten och insatsrör och igensättning av det gamla. Ska lappa ihop den lite mer, sen kan jag lägga ut lite bilder på arbetet så långt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Cortenstål är rätt stavad, och tycker sotarn att det duger så duger det :D
Cortenstål är den stålsort som pannorna byggs av dessutom, så det är högkvalitativt stål med lång livslängd :wink:
Lycka till med nyinstallationen :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Mazchi
Gallringsobjekt

Inlägg av Mazchi »

Nytt hål i röret och murat tätt, förhoppningsvis.
Bild

Murstocken på håll. Det gamla hålet är igensatt. Sotningsluckan sitter på sidan och syns inte på bilden.
Och så sockeln som pannan skall stå på. Strök den med två lager epoxy så att även små mängder vatten rinner ut o inte sugs upp i plattan.
Bild

Och så får vi inte glömma mitt ursexiga "tele/data-stativ" modell ICA-Maxi,
Innehåller modem, router, switch och nätdel till TV-antennen.
Bild

Detta gjordes för ett tag sedan, och mycket har hänt sedan dess.

Tak och väggar har gjorts i ordning.
Ett MAFA-midi har monterats.
El och rör e klart, så nu går pannan med elpatronen.
Och så förstås riktigt tele/data-stativ.. :D

Väntar nu bara på att sotaren skall säga sitt om skorstenen innan jag murar in stos och rökrör.

Tänkte ha lite fotostund i morgon tror jag, så det kommer mera bilder.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

En bild säger mer än tusen ord :D
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Mazchi
Gallringsobjekt

Inlägg av Mazchi »

Vi börjar med en inspirerande före bild.
Bild

Sen tar vi n titt på nya pannan, med tillhörande rörkonstverk.
Bild

Ett MAFA midi på plats.
Bild

Och till sist en uppgradering från ICA Maxi varianten. :)
Bild

Än finns det jobb att göra, men nu börjar jag iallafall närma mig slutet.

Edit: jag resizade bilderna hos hosten så de bättre passar forumet.
Uppdatera sidan manuellt så slipper ni scrolla i sidleds för att se allt.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Tumme upp!! :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Ser fint ut!

Men är inte påfyllningsröret lite ivägen när du ska sota?
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Mazchi
Gallringsobjekt

Inlägg av Mazchi »

Påfyllningsröret ja.. Jo, jag var inte helt hundra på alerten när röris meckade dit det, men jag får helt enkelt vänja mig vid stt det sitter där..
Går dessutom precis över luckan där elpatronen sitter, menmen, vi ser om jag tröttnar på att ha det där..
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag reagerade på samma sak. Rörkrökare verkar inte ha en tanke på att pannor ska sotas. På sidan av murstocken skulle påfyllningen inte varit ivägen alls. Min förra panna var visserligen ännu värre, visserligen en oljepanna. Det var en anledning till att jag kopplade själv när jag bytte panna. Då kunde jag dessutom återanvända en hel del rördelar. Övertrycksventil behövs väl egentligen inte.
Skriv svar