Villrådig...
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Den räcker fint. Dragbegränsare KW 150 passar de flesta svenska skorstenar. Olle45 saluför den, så kontaktar du honom, så får du den hemskickad.
TB Mini är gjord utav 253 MA stål, så den håller mycket länge mellan varje gång du behöver byta delar på den. Du måste dock troligtvis ha en styrenhet för acktanken emellan - en TK1B. Men kvalitetsmässigt är det en tillförlitlig och bra brännare.
En annan brännare du kan använda utan besvär är Viking B30GL. Den kommer med tryckluftsuraskning, samt Millenniumstyrning, så där slipper du ha något extra mellan brännare och ack tank eftersom Millennium styrningen har ingång för avkännare.
http://www.energibiten.net/page2.php
TB Mini är gjord utav 253 MA stål, så den håller mycket länge mellan varje gång du behöver byta delar på den. Du måste dock troligtvis ha en styrenhet för acktanken emellan - en TK1B. Men kvalitetsmässigt är det en tillförlitlig och bra brännare.
En annan brännare du kan använda utan besvär är Viking B30GL. Den kommer med tryckluftsuraskning, samt Millenniumstyrning, så där slipper du ha något extra mellan brännare och ack tank eftersom Millennium styrningen har ingång för avkännare.
http://www.energibiten.net/page2.php
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Dragbegränsare KW Z150 är riktigt bra men kostar ju en del.
Är det enplanshus med källare så borde en KW SID 012 också räcka till.
Verkar vara svårt att få plats med dragbegränsare där på bild 22 och en Z150 tar riktigt stor plats.
Finns också en nyare produkt WZB-1 som har bra pris och bra kapacitet.
fråga Olle45 om den är lättdriven för då passar den till pellets.
En trögdriven dragbegränsare passar bara till vedeldning.
Är det enplanshus med källare så borde en KW SID 012 också räcka till.
Verkar vara svårt att få plats med dragbegränsare där på bild 22 och en Z150 tar riktigt stor plats.
Finns också en nyare produkt WZB-1 som har bra pris och bra kapacitet.
fråga Olle45 om den är lättdriven för då passar den till pellets.
En trögdriven dragbegränsare passar bara till vedeldning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
1. Borra ur popnitarna på ena sidan av tanken, så att du kommer åt dykröret i mitten på tanken, där kan du sätta in tempgivaren.DanielK skrev:Hej!
Lite frågor som uppföljning.
1. Hur kopplar jag in termometer på min Strömsnäs-tank upptill? Är detta hål till vänster för dykrör? Det finns inga andra möjligheter att sätta givare i tanken.
2. Hur kopplar jag in termometer på tanken nertill? Detta uttag?
6. Vad ska jag ha för termometer överst på pannan för att kunna stänga ner brännaren om tanken blir för varm? De bakre hålen är väl för att
/Daniel
Det räcker med en tempgivare när man bara använder en acktank.
2. Ska du använda två tankar, (rekommenderas) sätter du en givare (tillslag) i översta dykröret i första tanken där vvberedaren sitter.
Andra givaren (frånslag) sätter du i mitten på andra tanken.
Därefter ställer du in frånslagstemperaturen och hysterésen på PLC:n.
Jag har färdiga program där en givare nr1 är frånslag och nr2 är tillslag.
Jag monterar en extra förstärkare till extragivaren + uttag under plc:n.
Detta om du väljer Vikingbrännare med Millenium II eller Millenium 3 som styrning.
3. På pannan måste du installera en överhettningstermostat som måste återställas manuellt om den löser ut.
Där tar man matningsspänningen till brännaren.
Det brukar finnas som tillbehör och går att köpa av panntillverkaren.
Som shuntautomatik rekommenderar jag CBJ med bara innegivare.
Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.
PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
PelletsTeknik Kalmar
Hej och tack för alla svar.
Jag ska kolla med Olle45 om lämplig dragbegränsare (de som nämnts).
Peter: Menar du att du åtar dig uppdrag i Karlskrona och kan sälja tjänsten med PLC-programmeringen om du säljer in brännare?
Jag försöker hålla ner kostnaden och ser inga problem att köpa begagnad brännare och separat styrning mot tankarna (exempelvis Ekontroll/TK1b) om detta är halva kostnaden mot en brännare med PLC-möjlighet.
Nu försöker jag skapa mig en bild av vilka bitar jag behöver ha hjälp av yrkesmän och vilka bitar jag kan göra själv.
Nu ska jag undersöka
* Vilken dragreglerare jag behöver
* Vilken överhettningstermostat som behövs till Combimax 30 UB
Givarna till acc-tankarna, är det något standard dessa följer för att fungera mot olika styrningsvarianter.
Peter: Om jag nu "tjänar" på att nyttja bägge tankarna, varför ska frånslag på tank2 (ej VVB) sitta mitten på tanken. Borde inte givaren i tank2, frånslag sitta överst och slå av på ~90 grader eller så?
Om jag eldar för varmvatten på sommaren så stänger jag ju av tank2, hur funkar det då med att endast använda en givare?
Slår den på exempelvis ca 40 C och stänger sedan av på ca 90 C?
Är det olika PLC-program för sommar/vinter då?
Tack igen för alla svar/råd! =)
/Daniel
Jag ska kolla med Olle45 om lämplig dragbegränsare (de som nämnts).
Peter: Menar du att du åtar dig uppdrag i Karlskrona och kan sälja tjänsten med PLC-programmeringen om du säljer in brännare?
Jag försöker hålla ner kostnaden och ser inga problem att köpa begagnad brännare och separat styrning mot tankarna (exempelvis Ekontroll/TK1b) om detta är halva kostnaden mot en brännare med PLC-möjlighet.
Nu försöker jag skapa mig en bild av vilka bitar jag behöver ha hjälp av yrkesmän och vilka bitar jag kan göra själv.
Nu ska jag undersöka
* Vilken dragreglerare jag behöver
* Vilken överhettningstermostat som behövs till Combimax 30 UB
Givarna till acc-tankarna, är det något standard dessa följer för att fungera mot olika styrningsvarianter.
Peter: Om jag nu "tjänar" på att nyttja bägge tankarna, varför ska frånslag på tank2 (ej VVB) sitta mitten på tanken. Borde inte givaren i tank2, frånslag sitta överst och slå av på ~90 grader eller så?
Om jag eldar för varmvatten på sommaren så stänger jag ju av tank2, hur funkar det då med att endast använda en givare?
Slår den på exempelvis ca 40 C och stänger sedan av på ca 90 C?
Är det olika PLC-program för sommar/vinter då?
Tack igen för alla svar/råd! =)
/Daniel
DanielK skrev:5. Dragreglerare. Lämplig sådan till min panna/murstock. Höjd på skorsten vet jag inte, får mäta men det är villa -71 med källare och standardhöjder överallt. Fyra kanaler tror jag. Får kanske ta detta i separat tråd för råd som finns (där Olle45 är aktiv)
Ta kontakt med Olle45, har själv handlat av honom och kan rekommendera honom

Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Givare 1 i tank 1 med vvb, tillslag vid ca 45 gr på sommaren.
Den placeras i mitten på tanken.
Givare 2 i tank 2 utan vvb, frånslag vid 75-90 gr.
Varför ska du stänga av tank nr 2 på sommaren.
Om du tittar på Pelletsteknik.se-->Installerade brännare, Viking B30 GL (30kW) i en Veto med 1800 liters acktank.
Den brännaren går inte ofta nu på sommaren.
Den går på ca 32-34kW.
Det jag menar med min styrning är vid köp av Viking B30 GL, då kan man bygga in 2 tempgivare i bef styrenhet.
Standard till dom brännarna följer det med 1 st tempgivare, då kompletterar man med en längre givare till acktank nr2.
Detta blir ingen stor kostnad.
Här kan du köpa billig brännare,
http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... ?ca=18&w=3
12.000 kr
Peter
Givare 2 i tank 2 utan vvb, frånslag vid 75-90 gr.
Varför ska du stänga av tank nr 2 på sommaren.
Om du tittar på Pelletsteknik.se-->Installerade brännare, Viking B30 GL (30kW) i en Veto med 1800 liters acktank.
Den brännaren går inte ofta nu på sommaren.
Den går på ca 32-34kW.
Det jag menar med min styrning är vid köp av Viking B30 GL, då kan man bygga in 2 tempgivare i bef styrenhet.
Standard till dom brännarna följer det med 1 st tempgivare, då kompletterar man med en längre givare till acktank nr2.
Detta blir ingen stor kostnad.
Här kan du köpa billig brännare,
http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... ?ca=18&w=3
12.000 kr
Peter
PelletsTeknik Kalmar
PelletsTeknik Kalmar
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Behövs en superbillig, fast enkel brännare, så har vvsonnet.se sprillans nya NIBE PB10 till 9607 kronor. Det är en gammaldags, inte speciellt avancerad brännare som dock har ord om sig för att vara tillförlitligheten själv. Normalt kostar dessa brännare mellan 14 000 och 16 000 kronor. NIBE PB20 med automaturaskning får du på samma ställe för knappt 15 000 kronor. 
Båda dessa brännare når upp i 20 kW effekt - vilket alltså är 4 kW mer än Viking B16GL som inte når mer än 16 kW - vilket kanske är lite mindre än erforderlig för en 30 kW panna?

Båda dessa brännare når upp i 20 kW effekt - vilket alltså är 4 kW mer än Viking B16GL som inte når mer än 16 kW - vilket kanske är lite mindre än erforderlig för en 30 kW panna?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Glömde skriva att när man köper B16 GL, så måste du uppgradera den till 30kW.
Brännarhus 1295kr, roster 695kr.
Lågriktaren skiljer lite också, men det går att använda den som är till B16 annars får man köpa en sådan också.
Givetvis måste man köra den på 30kW, annars blir det inte effektivt.
Brännarhus 1295kr, roster 695kr.
Lågriktaren skiljer lite också, men det går att använda den som är till B16 annars får man köpa en sådan också.
Givetvis måste man köra den på 30kW, annars blir det inte effektivt.
PelletsTeknik Kalmar
PelletsTeknik Kalmar
Gammalt trick det där att annonsera ut brännare utan matningsskruv.bergatorparen skrev:Behövs en superbillig, fast enkel brännare, så har vvsonnet.se sprillans nya NIBE PB10 till 9607 kronor.
Lägg på 3000 för skruven så blir priset mer normalt.
Men PB10 och PB20 innebär polsk kvalitet, holdingbolag och djävulstyg för att komma undan svensk skatt och bara 3mm tjock plåt i förbränningsdelen.
Kvaliteten är säkert inte i klass med den ursprungliga Iwabo.
Kan man köpa en B16 GL med skruv för 12000 och uppgradera med ny brännarskål blir ju det mycket bättre och man kommer undan kostnaden för TK1B.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Blir nog snålt med längden.
Tag en bräda/käpp på 1 1/2m och mät.Du skall ha ca 45 graders lutning,ej mer.
Oftast brukar utloppet vara lodrätt när skruven är i 45 grader.
Här kan du se lite bilder.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=15
Tag en bräda/käpp på 1 1/2m och mät.Du skall ha ca 45 graders lutning,ej mer.
Oftast brukar utloppet vara lodrätt när skruven är i 45 grader.
Här kan du se lite bilder.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=15
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Om man mäter 1,5m i 45° från golvet når den 106 cm över startpunkten och lika mycket i "sidled".
Inloppet på brännaren sitter väl i ung. samma höjd om man räknar med lite böj på slangen och utloppet på skruven, den ska alltså gå plant en dryg meter och det leder definitivt ingen pellets.
Slangen bör väl ha runt 45° lutning också så längre skruv behöver du!
Inloppet på brännaren sitter väl i ung. samma höjd om man räknar med lite böj på slangen och utloppet på skruven, den ska alltså gå plant en dryg meter och det leder definitivt ingen pellets.
Slangen bör väl ha runt 45° lutning också så längre skruv behöver du!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tycker ibland att saker blir mer kompliserade än dom är.
CBJ shunt är bra (inomhusgivare) ställ elementen på vad du vill ha för värme i varje rum, sedan reglerar du uttemp till elementen på shunten.
Jag har kompleterat denna med ett vecko ur med natt o dag temp.
Varmare när man är hemma o kallare när man är borta el sover.
Anv båda acc tankarna på vintern o en på sommaren.
Jag har en tank som har alla givare o uttag + vv i samma tank antar att detta är det vanligaste. Jag kör med en Termomat 3 T1 mont i pannan alt utg vatten ledning (styr laddomaten), bör starta strax för termostaten öppnar ca 70gC. T2 tank temp i topp tank 1 brännaren startar, ca 60gC T3 botten tank 1, ca 70gC brännaren stannar. Bry det ej om tank två det är en slav tank, den sköter sig skälv.
Har en S1X brännare som jag nyss installerat, verkar fungera kanon !
Har du en vedpanna som är så ny bör du montera brännaren i askluckan o anv en flamriktare på denna brännare.
Sedan tror jag att du ent behöver så stor brännar oavsätt märke.
15kW funkar för mig, men fråga din pannleverantör dom brukar veta bäst.
CBJ shunt är bra (inomhusgivare) ställ elementen på vad du vill ha för värme i varje rum, sedan reglerar du uttemp till elementen på shunten.
Jag har kompleterat denna med ett vecko ur med natt o dag temp.
Varmare när man är hemma o kallare när man är borta el sover.
Anv båda acc tankarna på vintern o en på sommaren.
Jag har en tank som har alla givare o uttag + vv i samma tank antar att detta är det vanligaste. Jag kör med en Termomat 3 T1 mont i pannan alt utg vatten ledning (styr laddomaten), bör starta strax för termostaten öppnar ca 70gC. T2 tank temp i topp tank 1 brännaren startar, ca 60gC T3 botten tank 1, ca 70gC brännaren stannar. Bry det ej om tank två det är en slav tank, den sköter sig skälv.
Har en S1X brännare som jag nyss installerat, verkar fungera kanon !
Har du en vedpanna som är så ny bör du montera brännaren i askluckan o anv en flamriktare på denna brännare.
Sedan tror jag att du ent behöver så stor brännar oavsätt märke.
15kW funkar för mig, men fråga din pannleverantör dom brukar veta bäst.
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
NIBE PB10 brukar kosta 14 000 - 16 000 kronor utan skruv, och kring 17 000 - 19 000 kronor med skruv - beroende på vilket företag du frågarTorsten skrev: Gammalt trick det där att annonsera ut brännare utan matningsskruv.
Lägg på 3000 för skruven så blir priset mer normalt.
Men PB10 och PB20 innebär polsk kvalitet, holdingbolag och djävulstyg för att komma undan svensk skatt och bara 3mm tjock plåt i förbränningsdelen.
Kvaliteten är säkert inte i klass med den ursprungliga Iwabo.
Kan man köpa en B16 GL med skruv för 12000 och uppgradera med ny brännarskål blir ju det mycket bättre och man kommer undan kostnaden för TK1B.

Vad som är klart är dock att en brännare med Milleniumstyrning är ett bättre alternativ - i synnerhet om man skall ha ack tanker med i bilden. Viking B30 GL eller BAXI Eurofire 30 är de bästa alternativen.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hur justerar man lufttillförseln om man sätter brännaren i askluckan?ptke skrev: Har du en vedpanna som är så ny bör du montera brännaren i askluckan o anv en flamriktare på denna brännare.
Om man sätter den där, då borde man väl köra med automatisk uraskare?
Vad är fördelarna/nackdelarna med att sätta brännaren där?