Hjälp, Hur ska jag göra med värmen?

karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Mura upp en rejäl rörspis istället, håller värmen hela dagen om man har lite vikt :)

Billigare än pellets o elda i också ;)

Själv upplever jag inte pellets som så fruktansvärt billigt som många påstår, särskilt inte om man jämför med bergvärme som verkligen är billigt, blir t o m billigare med rejält eltillskott.

Annars ger en luftvärmepump väldigt billig värme under en stor del av året, när det blir svinkallt får man elda t ex om man inte vill köra el då.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Angående hur bra värmepumpen funkar i minus 20 grader, inte så väldans bra antagligen.
Du har ju en kamin du kan stödelda då inte pumpen orkar ensam plus att du ju kan spara nått element som också kan hjälpa till. Vet inte vart du bor, men i större delen av sverige så är dagarna med 20-25 minus grader ganska få.
Om du tänker bo i "stugan" länge så räkna ordentligt på skillnaden på att skaffa en komplett pelletsanläggning kontra nån form av värmepump.

När jag själv gick från pellets till bergvärme så sjönk min värmekostnad med drygt 10000 kr per år. Skillnaden i pris var runt 60000 kr (räknar med ca 50000kr för en komplett ny pelletsanläggning, bergvärmen kostade 110000 kr). Sex år sen är skillnaden borta, räknar med att det ska hålla i åtminstone 15 år.
Att köpa beggat som säkert många kommer att föreslå var inget alternativ för mig då jag redan haft gamla prylar som krånglade, inget kul alls..
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

wallden_66 skrev: Jag kommer förmodligen inte dra det i ytterväggar utan i bjälklaget. Så då kör jag med en innegivare?

Jag tycker braskaminer ger värme, däremor ska det vara en tung historia som kanske håller värmen lite. Det sitter ju en vedkamin där nu, tänker inte ta bort den för att det är jobbigt med sot och aska.
Allt beror på vad du får betala för veden. 400-500 kr kubikmetern är inte ovanligt. Enligt någons uträkning så blir ved för det priset ca. hälften så dyrt som pellets om båda bränslena eldas i en effektiv panna med 90% verkningsgraden.
Eldar du pellets med 90% verkningsgrad och ved för 400-500 kr kubikmetern i en kamin med 40% verkningsgrad så gör du ren förlust på vedeldningen.
Visst ger braskaminer värme men blir det inte billigare än pelletseldning så varför lägga ned pengar på det. Lägg pengarna på bättre pelletsutrustning i stället.
Visst kan man göra lönsamma fynd om man köper begagnat om man vet vad som är bra. Bra begagnad pelletspanna kan vara bättre än en ny dålig.
Har du dubbla skorstenspipor så du kan elda med både pellets och kamin.
Får du betala dubbel sotningsavgift för att sota två pipor i stället för en?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag skulle vilja höja ett varnande pekfinger för ved. Förvisso går det i skogslänen att komma över ved till mycket låga priser, men det de flesta glömmer bort, är hanteringen. Man kan faktiskt formulera en tumregel på detta: Det du vinner i pengar, förlorar du på komfort och tvärtom. Grannen över vägen för mig eldar ved, och han jobbar som ett djur i flera veckor varända vår för att hinna få klart de åtskilliga kubikmeter ved som hans hus tar i anspråk. Jag kan nog svära över pellets, men när allt kommer omkring: Ett förhållandevis litet hus - kring 100 - 120 kvm vill som regel inte sätta sprätt på mer pengar till pellets än kring 10 - 12 000 kronor per år. Föredrar man ett svalare inomhusklimat än andra, så kan priset bli ännu lite lägre. Detta är vad jag klurat ut med Energimyndighetens kalkylator - så ingen tror att jag driver med hittepå :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

O vi som kör bergvärme kan inte fatta hur folk orkar det ständiga böket med pellets ;)

Det skall slaggas, sotas, skorstenen skall sotas, trimmas, fyllas..

Eller så kör man BVP och kollar till displayen en minut i månaden för att säkerställ att allt går som vanligt :)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Men ändå så verkar ni drömma om rörspisar och liknande medeltida tortyrredskap som både ger cancerrisk och skitigt hem. :shock:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Där eldar man för trivseln, ger knappast cancer de få gånger man gör det :) Skorstenen drar röken utåt, iaf min.
wallden_66
Späd planta

Inlägg av wallden_66 »

Mycket åsikter, Trvligt!

Jag har alldrig antytt att Ved skule vara en primär värmekälla, bara stöd och mys. Hanteringen för det tar jag gladelien hand om.

Jag tror investeringskostnaden för bergvärme täcker pelletseldning i några år. Det kan inte vara lönsamt då för ett sånt litet hus. 50 000:- tycker för en bra begagnad anläggning tycker jag låter överdrivet!

Ingen som eldar spannmål?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Du har alldeles rätt i att man måste ha hus över en viss storlek för att kunna ha nytta av BV investering. I ett litet hus så räcker det gott och väl med en enkel pelletspanna. En braskamin för myspys är givetvis inte fy skam.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Spannmålseldning ger en massa "intressanta" ämnen i rökgasen som snabbt fräter skorstenen. Askhalten är även hög.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Jag menade 50000 kr för nya prylar, inte begagnat. Kostar iof en del att bygga ett pannrum till din blivande pelletsanläggning också, vilket kan vara interssant att ta med i beräkningen.
Lycka till :)
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Skriv svar