Hjälp, Hur ska jag göra med värmen?

wallden_66
Späd planta

Hjälp, Hur ska jag göra med värmen?

Inlägg av wallden_66 »

Hej!

Vi har nu köpt vårt första hus, eller ett fritidshus på 42kvm(?!) som vi skall använda som permanentboende. Vi behöver främst hjälp att lösa värmen då jag under mina 22år inte har satt mig in i detta med värme ännu.

Huset:

Ytterväggar: Fusktimmer
Bjälklag: Trossbotten, spån, laminatgolv
Grund: Plint
Yta: 42kvm

Planlösning: Öppen, endast toa och sovrum med innerväggar.

Nuvarande installationer:
Grävd brun
hydrofon i WC
Direktverkande El,
Vädigt liten acktank (50L ?)
Vedeldad gjutjärnskamin

Vi kommer att succesivt bygga ut lite, max till 100kvm.

Hur löser vi värmen? på visningen kände jag att golven var kalla, mistänker undermålig isolering. Funderar därmed på att gräva ut marken under och isolera underifrån, samtidigt sätta in en vattenmantlad pelletskamin och installera radiatorer, eventuellt solceller som kan ta vid sommartid.

Om dett aär en bra lösning, vad behöver jag? förutom pelltskamin, radiatorer, acktank?

Vad tror ni om detta?

Efter lite efterforskningar så förbrukar man ca 16kg pellets om dagen, =40kr per dag?
Finns det någon formel som kan visa ungefär vad månadskostnaden kan bli?

Alla tips och funderingar mottages tacksamt, jag har sökt i forumet men inte hittat riktiga svar, vissa säger att pellets är dyrt men det är en liten fastighet.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Acktank behöver du inte. Men jag gissar att du menar varmvattensberedare.
Med den planlösningen behöver du inga radiatorer. Så en pelletskamin räcker nog som en start.

Du har inte nämnt någon isolering alls, finns det?
wallden_66
Späd planta

Inlägg av wallden_66 »

Okej, en pelletskamin med utan vattenmantel?
Tänk på att vi ska bygga ut och vill inte behöva köpa en ny kamin då.

tidigare ägaren har använt som permanentboende, säg 70is i ytterväggar och 120 i tak.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Dra in vattenburet på en gång när du ändå bygger till. Enklare än att komplettera senare. Pelletskamin är väl för nollåttor som ska "myselda".
Vi som "myseldat" till leda för att få varmt i stugan spyr trasor bara vi hör ordet kamin.
Kan du inte klämma in en liten pelletspanna som CTC Ecoflex eller en liten begagnad pelletspanna någonstans så slipper du en megastor acktank som upptar mycket plats.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wallden_66
Späd planta

Inlägg av wallden_66 »

När vi bygger till blir det plintgrund pga att det redan är det, Dyrt att lägga vattenburet på plintgrund! blir nog radiatorer isf.

Spar gärna vedkaminen och bygger ett panrum. Kan någon rekomendera en bra utrustning? köper gärna bra begagnat än dåligt nytt!

Hur mycket vatten rymmet pelletskaminen då? vill ju inte att det tar slut när man duschar. vill heller inte att kaminen börjar elda när vattnet väl är kallt.
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Har du inte funderat på luftvärmepump istället för pellets?
Billigare att installera och billigare att driva. Kan inte se nån fördel med pelletskamin i din situation. Behåll gjutjärnskaminen och ha den för myseldning.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
wallden_66
Späd planta

Inlägg av wallden_66 »

Hur bra funkar LLVP vid -20 -25?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Med vattenburet menar Torsten vattenburen värme=radiatorer och/eller vattenburen golvvärme. Till skillnad från dirketel-element och luft-luftvärmepump och fristående kamin.

En 50 liters "acktank" låter som en varmvattenberedare.

Du står inför ett vägval. Antingen gå över till vattenburen värme, vilket innebär att installera en panna eller, som du själv föreslår, vattenmantlad kamin, därtill dra rör och sätta upp radiatorer/lägga golvvärmeslingor med klinker på. Eller stanna vid elelement under fönster och värma inneluften med kamin och komplettera med luft-luftvärmepump.

När du efterhand bygger ut har vattenburen värme fördelarna att delarna kan kompletteras.

Vattenmantlad pelletskamin är dyrt och inte särskilt praktiskt. Efterhand som huset växer till omkring er så kommer det bli mer och mer spring för att fylla pelletsförrådet och inte heller ger det något tappvarmvatten (varmvatten i kranarna), pelletskamin ger således ingenvärme till duschen, såvida du inte har en acktank med varmvattenslinga eller beredare i, och då är du uppe i priser som svarar mot en riktigt bra pelletspanna. Kanske räcker maxeffekten till för er bostad men du har ingen elpatron som backup om/när det strular om du enbart har p-kamin. En "riktig" panna med förråd som räcker flera dagar kräver ett litet pannrum och det är kanske lite tidigt att trycka in det i 42 kvadrat, men låter i mina öron mer prisvärt än en vattenmantlad pelletskamin.

Mitt råd är att fundera ett tag och inte hasta med någon dyr pelletsinvestering direkt. Fundera över planlösning och utrymmen, kanske passar det bättre att ändra om värmen när ni börjar första utbyggnadssteget?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Håller med Ola Häggström där. Börja med en billig pelletskamin - så att ni kommer bort från direktverkande el. När ni sedan planerar utbyggnaden, så går det utmärkt att bygga in vattenburet system med en lagom stor pelletspanna - gärna då kombinerad med solvärme och/eller luft/vattenpump. Att ha pannrummet i en separat byggnad är inte alls dumt eftersom det gynnar både säkerheten och samtidigt ser till att smuts och damm inte kommer in i huset. Inte för att avskräcka, men detta kommer att kosta, och det kommer att ta tid - mycket tid. Det är därför viktigt att ha en tillförlitlig värmekälla medan det pågår och en dito varmvattenberedare. Gör inte felet som de i Arga Snickaren brukar göra: Glöm inte bort VARFÖR ni bygger, och glöm inte bort VARANDRA. Sätt av tid till att ha skoj innimellan. Bara några råd i all välmäning :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Japp, jag håller med om att ni skall tänka på framtiden när ni ändå bestämt er för att bygga ut. Förbered genom att lägga de rör som skulle behövas ifall ni beslutar er för att köra vattenburen värme via element. Detta kostar ju ingenting i jämförelse med vad resten kostar. Sedan kanske ni har annat att lägga pengarna på än just uppvärmning under tiden ni bygger ut huset mer än 100%. När det är klart så vet ni ju även planlösningen som säkert kommer att ändras under resans gång, kanske kommer en bebis eller nåt?
Bergatorparn sa också ett par riktigt tänkvärda ord där på slutet, hasta inte iväg så att ni bryter nacken av er, det är det inte värt.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
wallden_66
Späd planta

Inlägg av wallden_66 »

Hasta är dumt, vi får tillträde i augusti, dock vill ja ha planeringen någorlunda klar. Är livrädd för Direktvärkande el!

Jag har även funderat på att ställa upp en 15kvm liten byggnad i nära anslutning till huset. jag vill ha ett litet installationsrum för hydrofonen sitter nu i badrummet...

Jag är däremot inte intresserad av att köpa en kamin nu, för att sedan när utbyggnaden är klar byta, då är det nog bättre om jag bygger ett pannrum. sen succsecivt bygger pannanläggning. Trist nog är vattenburen golvvärme dyr att lägga på plintgrund. Då blir det billigare med radiatorer och fungerar säkert lika bra? Behöver heller inte vara några utanpåliggande ledningar då man går upp i bjälklaget där placeringen av elementet skall ske.

Arga Snickaren är jag inte så orolig för, kan med hög säkerhet säga att de människorna har ett annat tankesätt.

Hur fungerar det med pelletspanna, Går den efter någon form av rumsgivare för tempratur?

Exempel, det är -15 grader ute, pannan eldar och håller rumstemp på 21grader. Jag kommer hem och tänder braskamin, sänker pelletspannan automatiskt sin effekt/förbrukning ?

I så fall: Hur? rumsgivare som logar tempratur? termostat i element?

Tack för era svar, varje dag växer jag mig klokare :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

När du är igång med vattenburet och element, då monterar du även termostatvred på alla element.

Då kommer varje rum att ta den energi som behövs från pannan, eldar du alltså i ett rum med en kamin kommer det rum att stänga av värmeuttaget från pannan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Till en liten stuga med en öppen planlösning räcker det gott med en innegivare för att styra temperaturen i hela huset så slipper du kostnad för elementtermostater.
Sätter du dit elementtermostater ska du inte ha innegivare för då blir det kaka på kaka. Drar du värmeledningarna inne i huset och inte i ytterväggar så behöver du inte oroas för framledningstemperaturen då all värme stannar i huset.

Är det -15 grader ute så kanske braskaminen ger noll i värmetillskott då tilluften utifrån är - 15 grader och den mesta värmen med en braskamin åker ut i skorstenen. Riktiga kaminer som kan utnyttja direktdragen tilluft så man inte drar in - 15 grader i vardagsrummet är svindyra. Bättre lägga pengarna på något som ger värme utan slit med aska och sot.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Har ni tillgång till/egen skog (gratis)eller kontakter så låt kaminen jobba i lillstugan= i en sån liten m2 (öppen planlösning)så värmer ni stugan helt och hållet när ni är hemma Och bra många timmar efter ni gått till jobben)...Så Var rädd om kaminen och varann... :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
wallden_66
Späd planta

Inlägg av wallden_66 »

Torsten skrev:Till en liten stuga med en öppen planlösning räcker det gott med en innegivare för att styra temperaturen i hela huset så slipper du kostnad för elementtermostater.
Sätter du dit elementtermostater ska du inte ha innegivare för då blir det kaka på kaka. Drar du värmeledningarna inne i huset och inte i ytterväggar så behöver du inte oroas för framledningstemperaturen då all värme stannar i huset.

Är det -15 grader ute så kanske braskaminen ger noll i värmetillskott då tilluften utifrån är - 15 grader och den mesta värmen med en braskamin åker ut i skorstenen. Riktiga kaminer som kan utnyttja direktdragen tilluft så man inte drar in - 15 grader i vardagsrummet är svindyra. Bättre lägga pengarna på något som ger värme utan slit med aska och sot.
Jag kommer förmodligen inte dra det i ytterväggar utan i bjälklaget. Så då kör jag med en innegivare?

Jag tycker braskaminer ger värme, däremor ska det vara en tung historia som kanske håller värmen lite. Det sitter ju en vedkamin där nu, tänker inte ta bort den för att det är jobbigt med sot och aska.

Eftersom huset är litet och kommer inte bli större än max 120-130 är det svårt att motivera en hög investeringskostnad, som tex bergvärme.
Skriv svar