Nybörjare i pelletseldning.

Skriv svar
sten
Gallringsobjekt

Nybörjare i pelletseldning.

Inlägg av sten »

-Hej, Vad tror ni, ska min pelletsbrännare vikning b16 verkligen gå på 19,94 kw i en ctc1100 panna ? Uträknat efter "pelletstekniks" formel, = pelletsmängd ca 450g i minuten, on 2 sek, off 11 sek ger 19,94kw, är inte det för mycket.

-Jag har kollat pelletsmängden flera gånger och får ca 440g-460g varje gång, jag kör den konstant i 60 sek. Matarskruv med Shinmyung motor och 45graders vinkel. Kan jag mäta fel, men den ska väl gå i en minut enligt pelletsteknik.

Mina rökgaser ligger på ca 210-220 grader (1 dm under dragluckan), när panna slår av vid 80g. Min skorsten har jag mätt till 7 meter , om rökgaserna sjunker ca 5 grader per meter, skulle dom vara ca 180 grader när dom lämnar skorstenen !

-Annat märkligt fel, är att den avbrutit när den vill gå in i U.h eldning, den verkar inte tända, så den avbryter. Den normala tändningen fungerar !! Varför ?
Hjälp, hjälp, en liten nybörjare med nyinköpt hus, :D

Tack på förhand....
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Viking B16 heter så därför att den är en 16 kW brännare, så att köra på 19,9 kW i en CTC 1100 panna, är för mycket. Har du en CTC 1100 med 6 konvektionsrör, så är dens pelletseffekt 12,5 kW - alltså 50 % av märkeffekt olja. Har pannan 9 konvektionsrör, kan den hantera 20 kW pelletseffekt.

Du bör ha 60 - 80 grader rökgastemperatur 1 meter ner i skorstenen - mer än det är att elda åt Kari Kråka. Rökgastemperaturen ut från pannan bör vid full sule 16 kW ligga kring 150 - 160 grader vid nysotad panna stigande till kring 200 grader vid osotad panna. Vid 6 rörs panna (12,5 kW) blir temperaturen lägre.

Underhållselden har egen inställning och den tänds inte av tändelementet, men består av glöd från eldningscykeln som den underhåller genom att med vissa intervall pytsa fram tillräckligt med pellets till att det fortsätter brinna en liten eld som alstrar några få hundra Watt. Släcker denna eld, så beror det på att man antingen inte ställt in dosen för den alls, eller så står den på fabriksinställningen som kanske inte räcker till i din panna och med din skorsten. Installatörer gör gärna bara det minsta som skall till för att anläggningen skall fungera.

Nu känner inte jag menyerna i Viking B16, men det finns många här inne som har en sådan brännare, så där borde de kunna hjälpa till.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
sten
Gallringsobjekt

Inlägg av sten »

-Pannan har 9 konvektionsrör, med 7 turbolatorer, alltså skulle den klara 20kW. Vad händer om jag sätter i en till turbolator ? Sjunker rökgaserna ?

-Försvinner inte glöden för att tända UH-elden, ner den renblåser efter vanliga elden, jag förstår inte detta !
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Sänk effekten till 15 kW. Underhållseld ska du avaktivera på sommaren då värmeåtgången är liten och brännaren gör för låga pauser.
Ställ tiden för UH eld till 0 på displayen och hysteresen mellan mellan 69 och 87 grader.

Går den tiden ut på underhållseld så gör den ureldning och paus.
I normala fall gör den ureldning och uraskning efter fem underhållseldar för att hålla rostret rent.
Du får helt enkelt anpassa inställningarna efter den höga matning som du har från skruven. Paustiden för skruven brukar vara lagom att ställa på 15-16 sekunder.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

sten skrev:-Pannan har 9 konvektionsrör, med 7 turbolatorer, alltså skulle den klara 20kW. Vad händer om jag sätter i en till turbolator ? Sjunker rökgaserna ?

-Försvinner inte glöden för att tända UH-elden, ner den renblåser efter vanliga elden, jag förstår inte detta !
Det som händer om du stoppar i en till turbulator, är att temperaturen sjunker på rökgaserna och verkningsgraden ökar. Temperaturen med en till turbulator kommer sannolikt att hamna kring 180 - 190 grader med nuvarande effekt på brännaren. Sänk brännareffekten till 15 kW och temperaturen skulle då hamna kring 150 - 155 grader.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
sten
Gallringsobjekt

Inlägg av sten »

-Måste jag ha ett rökgasinstrumet för att sänka effekten till 15 kW, eller hur gör jag.

-Jag vet var man ändrar på fläktens varatal och on/off tiden på pelletsmatningen. Kan man ändra dom utan instrumet ? ska inte dom justeras tillsammans så man får rätt co2.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Har du inget instrument så ställ in efter röken en lugn dag.
Öka siffervärdet på fläkten två steg på displayen så den går långsammare.
Minska sedan ned matningens On tid med en fjärdedel.
Justera sedan matningens On tid så att det precis börjar komma svart rök ur skorstenen. Då har du för stor matning. Minska sedan i små steg på matningen så svart rök precis försvinner. Mellan varje ändring får man vänta 5 minuter.
När inställningen är perfekt är det bara att mäta upp effekten och se var du hamnat. Har du väl fått in rätt effekt på brännaren så ändra inte mer på fläktvärdet utan finjustera om det behövs med matningen.

Med 15 kW borde du kunna ha alla turbulatorer i pannan.
Har du dragbegränsare? Annars blir det inte bra hur du än gör.
Stora Enso pellets.
sten
Gallringsobjekt

Inlägg av sten »

-Men det måste ju oxå vara bra, det du skrev ""är att temperaturen sjunker på rökgaserna och verkningsgraden ökar"", med en till turbolator. Ska inte verkningsgraden vara så hög som möjligt.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

I slutänden är det temperaturen längst uppe i skorstenstoppen som avgör vilken verkningsgrad du kan ha. Inget att oroa sig för om man har 170 grader ut i skorstenen från pannan om temperaturen i toppen ligger kring 60-70 grader. Den värme som stannar i skorstenen ger uppvärmning av huset.
Stora Enso pellets.
sten
Gallringsobjekt

Inlägg av sten »

-Tack tack, för den instruktionen, det måste jag testa !! Jag har en dragbegränsare, (en liten lucka som öppnas och stängs av sig själv på skorstensröret ovanför panna, om det är den)...
När jag justerat, kan jag mäta effekten själv, eller ska jag knappa in värderna på pelletstekniks hemsida och titta där !!
sten
Gallringsobjekt

Inlägg av sten »

-En sista liten fråga, hur vet man vad verkningsgraden är i pannan, eller måste man vara ett geni för att räkna ut det ?? :)
Skriv svar