Köpråd begagnad panna och brännare

Skriv svar
elak_ekorre
Frö

Köpråd begagnad panna och brännare

Inlägg av elak_ekorre »

Hej!

Ska byta ut befintlig oljepanna mot en begagnad panna som jag kan elda pellets i.

Frågan är vad för panna/brännare komination som man ska leta efter.
Har kollat lite på blocket, och det finns ju gott om ctc 1100/1200... ä det ett bra val?
Vad för brännare ska man ha i en sådan? Framåtbrinnade antar jag?

Anledningen till detta budgetval är att jag är en snål fan, plus att jag troligen inte kommer att bo kvar i så många år... :)

Tack på förhand!

/Andreas
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Du menar alltså byta ut din oljepanna mot en annan oljepanna?
Visst funkar 1000 serien att elda pelle i men det blir till att aska ur ofta :wink: ..Så om du är lika snål som lat :P så blir det merarbete med Oljepannorna...MEN det funkar... :) Din nuvarande panna är totalslut förstår jag?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
elak_ekorre
Frö

Inlägg av elak_ekorre »

Japp, byta ut olja mot olja... och sedan elda pellets i den.

Att det blir mycket uraskning är jag medveten om... :)

Pannan jag har idag lämpar sig inte för pellets, plus att jag hyser agg mot den.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag har en CTC 1200 som jag eldar pellets i, och det vill till att aska ur och sota efter varje veckoförråd eldad.

Lämplig brännare till en sådan panna är BAXI Eurofire eller PellX 20 kW. Passa bara på att det är en 40 kW oljepanna du får tag på eftersom du måste dividera märkeffekt olja med 2 för att få märkeffekt pellets. En 25 kW panna, kan alltså högst köras med 12 - 12,5 kW effekt, mer än det och du riskerar inrykning och utlösning av bakbrandskydd. Verkningsgraden blir rätt så hyggelig, men för all del: Lyssna inte på sådana som svammlar om att kapa turbulatorer eller andra konstigheter. Sätt i stället in en insatsslang i skorstenen. För CTC 1200 skall denna vara 125 mm. Då håller du rätt temperatur i skorstenstoppen i alla fall utan att ha utgående avgastemperatur från pannan som på en krematorieugn. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Ska du ha en begagnad oljepanna då ska du titta efter ctc 1100 eller Nibe City. Nibe anses vara lite bättre för den har större vattenmängd och större plattvärmeväxlare.
För ctc1100 så ta den normala modellen och undvik den med 9 tuber som blir jobbig att sota. Fungerar helt utmärkt att elda en vanlig ctc1100 med 13-14 kW.
Undvik PellX P21 för det är en mycket gammal konstruktion som du dessutom troligen får kosta på några tusen i chipuppgradering och varmluftständning innan du börjar elda. Den brännaren passar inte för oljepannor då man inte enkelt kan reglera om effekten. Dessutom har den brännaren stora problem att tända pellets och det blir lätt en rökgasexplosion. Reservdelspriset på rostret ligger kring 3500-4000 beroende på modell.
Undvik också rekommendationen om insatsrör.Ett insatsrör ger samma nackdelar som en värmepump. Ingen värme i huset från skorstenen och ingen självdragsventilation eftersom skorstenen blir kall.

Eurofire är säkert ingen dålig brännare men vad jag kan se av informationen så har den varken underhållseld eller automatisk uraskning.
På vintern är underhållseld väldans bra eftersom brännaren startar direkt när man börjar tappa vatten i badkaret eller duscha. Har man inte underhållseld och brännaren är i paus när man börjar tappa vatten så blir vattnet kallt innan brännaren hinner starta.
Förutom Bionordic Viking 16 så har också TB Mini och Altbergs EP-18 brännaren underhållseld. De två senare har tyvärr ingen termostat inbyggd så man bör helst köpa till en sådan för 1500. TB Mini behgöver också en lågriktare om den inte redan följer med.

Jag köpte min brännare begagnad. Gäller bara att vänta in rätt tillfälle. :)
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Bara en kommentar: PellX brännaren JAG hade i åtanke var den senaste nya, och den har allt som behövs vad jag vet.

http://www.pellx.com/pdf/folder_070821.pdf

På tal om pannan: 1998 kom en förändring: Tills dess hade man, om jag inte minns fel, 131 liter pannvatten. Från och med 1998 ökade volymen till 142 liter för 25 kW designen och 140 liter för 40 kW designen. Detta innebär att takhöjden blev lägre i de sista 1100 pannorna som byggdes, något som följde med över i 1200 serien. Därför kan man, enligt CTC, köra CTC Bio i 1100 pannor till och med 1997 års modell, men efter dess räcker inte takhöjden till. Anledningen till att jag rekommenderar 40 kW designen är att den på grund utav de 3 extra tuberna andas bättre. Det är mer jobb att sota, för all del, men det KAN vara mödan värd i och med att risken för inrykning blir mindre.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
elak_ekorre
Frö

Inlägg av elak_ekorre »

Hej!

Tack för svaren!

Kollade utbudet på begagnatmarknaden, och det verkar ju finnas en uppsjö av 25KW:aren, men inga 40 KW:are.

En 1100 äldre än -97, samt en Viking Bio är alltså grundtipset från panelen? :wink:

Bara att leta reda på någon i närheten som kan hjälpa till med monteringen sedan då! :)

Mvh/Andreas
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Nej ta så ny panna du kan få tag på och låt 40 kW pannorna vara.
Finns många hundra som eldar i ctc1100 25 kW pannor utan problem.
Viking Bio ska du absolut avstå från liksom PellX, KMP, P21 typen.

Själv värmer jag ett 140 kvm oisolerat hus med en Focus 20 kW panna.Eldar med 12 kW normalt. En Viking B16 brännare är på 16 kW. Den har allt som behövs för att elda i en oljepanna, dvs. egen termostat, enkel digital styrning med reproducerbara inställningar, underhållseld och automatisk uraskning.

Ska du bara ha kvar kåken ett par år så håll ned kostnaderna.
Börjar bli ont om tillräckligt nya oljepannor på Blocket men förutom de två nämnda så fungerar också Albin Futura och Focus Eco 20 bra för pelletskonvertering.

Tog en titt på Blocket just nu. Verkar vara endera rena skräpet eller delar med fantasipriser. Oljepanna bör kosta max 3000 om den är bra. bra brännare har sålts för 5000-6000
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
croytos
Fröträd

Inlägg av croytos »

Vad är det för löjligt snack om att en 25 kW ctc1100 inte skulle fungera.
Jag eldar i en riktigt dålig oljepanna som ingen rekommenderar men det fungerar hyfsat ändå.
Bergatorparens rekommendationer ändrar sig vecka för vecka så det ska man inte ta på allvar. Just nu ska alla ha en tunn rostfri insatsslang. Också de som har ett riktigt hållbart och tjockväggigt insatsrör inmurat rekommenderas att ta ut insatröret och sätta in en slang. Häpp!
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Skälet till att man måste ha dubbla märkeffekten på olja i förhållande till pellets, är att pellets producerar avsevärd större mängd avgas än olja. Kan man klara sig med 12 kW pelletseffekt, ja då kan man använda en 25 kW panna - som det ju finns flest av på marknaden.

Anledningen till att man skall använda insatsrör är att man på så sätt kan anpassa skorstenen efter panna och brännare så att man inte behöver driva med alla möjliga andra, löjliga remedier som att kapa turbulatorer eller köra brännare på högre effekt än vad som strängt taget är nödvändigt. Och en annan sak är att om röret är gammalt, så kanske det inte är så mycket kvar av det. Tänkt på det någon?

Jag anpassar mina rekommendationer efter vad som är fallet hos den jag ger rekommendationer åt. Därför ändrar de sig från vecka till vecka beroende på vilka förutsättningar den har som frågar. Jag läser på och håller mig uppdaterad. Vad andra läser - i den mån de ids läsa - kan man ju bara spekulera i, men att det har så mycket med värmeteknologi att beställa betvivlas - eller har det, croytos?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

elak_ekorre skrev:Hej!

Tack för svaren!

En 1100 äldre än -97, samt en Viking Bio är alltså grundtipset från panelen? :wink:

Bara att leta reda på någon i närheten som kan hjälpa till med monteringen sedan då! :)

Mvh/Andreas
Inte Viking Bio, utan CTC Bio. CTC Bio är en undermatad brännare, det är därför den inte går på de nyare pannorna med låg takhöjd i brännkamnaren, medan den nätt och jämt får plats i de äldre modellerna. Denna brännare är en sällan gäst på beg marknaden, så den är knappt att tänka på. Viking Bio är en rörbrännare som produceras av Värmebaronen. Den jobbar bra, men lider tyvärr under att man använder undermåligt material i brännarröret. Inget att rekommendera, tyvärr. Viking B16 GL produceras numera av EnergiBiten och är ett rätt bra val. Den kan dessutom fås med tryckluftrensning så att brännarkoppen är ren inför varje start. Kan även fås med underhållsfyr - om det är att rekommendera härskar det delade uppfattningar om - det beror väl på vad man har för konsumtionsmönster på tappvarmvatten. Skall du ha en CTC så vill jag rekommendera, som Torsten, att ta det nyaste du kan finna gärna en 1200 eftersom den är mest modern. Jag håller dessutom med Torsten om att kring 3000 är det man som mest bör betala för en oljepanna. Viking B16GL finns då och då som begagnade till skapliga priser - och där gäller samma princip: Så ny som möjligt till ett realistiskt pris: 6 - 9 000 kronor. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Hej,
Jag kan intyga att man inte skall ge öerpriser för begagnade varken pannor eller brännare. En kompis fick in fjärrvärme i huset och skulle göra sig av med sin CTC1100 och VB VikingBio. Pannan gick inte att sälja med mindre besvär än att han själv skulle få köra den till den nye ägaren och sedan endast få någon tusenlapp för besväret. Det slutade med att han skar ner den och körde till tippen. Jag själv tog hand om värmeväxlare och laddningspump samt styrkort och reläer, naturligtvis gratis. Brännaren försökta han också sälja utan framgång. Det inre röret behövde bytas och då var ingen intresserad. Efter att försökt några månader så ringde han mig och frågade om jag ville ha den. Jovisst sa jag, reservdelar är ju inte fel.
Jag sade att jag skulle hämta den, men han själv körde över med den.
En folköl fick han att svalka sig med :wink:
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ja, så kan det gå. En sak har jag funderat på: Är det tänkbart att de Viking Bio som säljs i Sverige är B produkter med sämre kvalitet än de man säljer på Kontinenten? Är det tänkbart att ilskna tyskar skulle acceptera att byta innerrör var 16 -18 pall pellets?

Samma gäller ULMA brännaren: Skulle rödhåriga ilskna irländare acceptera en brännare vars brännarrör rämnade efter 15 - 18 pallar pellets?

I Tyskland så kostar till exempel Värmebaronens produkter en bra slant MER än här, så det är det som fått misstanken att uppkomma om att de kanske säljer A produkter där och B eller C här. Kanske bara jag som är paranoid :roll:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
elak_ekorre
Frö

Inlägg av elak_ekorre »

Tack för alla synpunkter!

En annan fundering... ingen nämner Janfire?

Eftersom jag bor nära Åmål så funderar man ju... :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Janfire Flex-A är en helt OK brännare, den har väl rykte att vara pelletsbrännarnas Volvo 240: inte spektakulär men trygg och stabil och lätthanterat.

Nu har jag en Janfire NH som jag är mycket nöjd med och just den mekaniska askskrapningen ger mig ganska långa utaskningsintervall om jag vill (normalt vid varje pall men kan vänta 2 pall utan problem).

Men Janfire NH är det väl knappast speciellt många begagnad på marknaden av... Dock finns det Flex-A och ska du bara bo i kortare tid är den nog en lika bra brännare att använda.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar