Ska du ha en begagnad oljepanna då ska du titta efter ctc 1100 eller Nibe City. Nibe anses vara lite bättre för den har större vattenmängd och större plattvärmeväxlare.
För ctc1100 så ta den normala modellen och undvik den med 9 tuber som blir jobbig att sota. Fungerar helt utmärkt att elda en vanlig ctc1100 med 13-14 kW.
Undvik PellX P21 för det är en mycket gammal konstruktion som du dessutom troligen får kosta på några tusen i chipuppgradering och varmluftständning innan du börjar elda. Den brännaren passar inte för oljepannor då man inte enkelt kan reglera om effekten. Dessutom har den brännaren stora problem att tända pellets och det blir lätt en rökgasexplosion. Reservdelspriset på rostret ligger kring 3500-4000 beroende på modell.
Undvik också rekommendationen om insatsrör.Ett insatsrör ger samma nackdelar som en värmepump. Ingen värme i huset från skorstenen och ingen självdragsventilation eftersom skorstenen blir kall.
Eurofire är säkert ingen dålig brännare men vad jag kan se av informationen så har den varken underhållseld eller automatisk uraskning.
På vintern är underhållseld väldans bra eftersom brännaren startar direkt när man börjar tappa vatten i badkaret eller duscha. Har man inte underhållseld och brännaren är i paus när man börjar tappa vatten så blir vattnet kallt innan brännaren hinner starta.
Förutom Bionordic Viking 16 så har också TB Mini och Altbergs EP-18 brännaren underhållseld. De två senare har tyvärr ingen termostat inbyggd så man bör helst köpa till en sådan för 1500. TB Mini behgöver också en lågriktare om den inte redan följer med.
Jag köpte min brännare begagnad. Gäller bara att vänta in rätt tillfälle.