Nerfallsröret bör ju vara så pass slät och antistatisk att det inte samlas spån där. På min brännare är det ett ugnslakerat metallrör och det är inte tillstymmelsen till spånrester kvar i röret.
Att portionera noga i små doser verkar vara något vi alla vill ha, detta medför, som jag ser det, att den måste vara internförråd på 1-2Kg eller så.
Jag har i detta funderat mestendels i mekaniken då jag vet att styrningen är det "enklaste" att få att fungera, det är svårare att bygga om det mekaniska än att byta program.
Det som är problemet med effektnivåer är skillnaden i drift: somliga svär till "full patte och sen slå av" och andra vill ha en lite "pys-eld"(modulerat drift). Har man t.ex. acktank kan man ju egentligen klarar sig hyggligt med en toppeffekt på kanske 9KW (jag hade ett topp-värmebehov i vintras på 7,9KW, ingen ack.tank) vilket gör att pannan i sig bör vara mindre för att verkningsgraden ska bli bättre men vill man köra full knall måste man ju ha 12-20KW vilket automatisk ger en större panna.
Att man har en styrning som använder de förbränningsmässiga värden är ju självklart i dessa miljötider, jag tror faktisk också att det löner sig rent driftekonomisk i längden även om att en bredbandslambda inte är det billigaste som finns.
Jag är osäker på om tryckluft är effektivt nog till att klara självrensningen, jag ser mer för mig en mekanisk skraplösning... men den ser jag ju varje dag
Den bästa brännaren är ju den som man sättar dit, kopplar till pellets och ström, slår på och går o lägger sig, spelat tennis eller vafansomhelst utom att sitta o övervaka den. Den ska vara självjusterande för olika pellets och självrensande.
Kruxet i detta är att det går nog att göra en sån brännare men pannan är ju den delen som måste rensas iaf. Kan man komma på en "riktigt" automatsotande panna (inte "spak-skak") som medger automatisk uraskning då börjar det likna något.
Vad jag har läst här är det många brännare som i teorin fungerar ganska bra men styrningen är rent av skit så det är inte så svårt att göra brännaren, det svåraste (rent mekanisk) är nog pannan faktisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!