Ecoflex/Pellmax eller liknande

fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Eller det kanske är VX:an man ska jämnföra med o inte CU.
Men om man jämnför alla tre de modellerna.
Nu vet jag att Pellmaxen är ny och så men...
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Om vi skall jämföra CTC EasyFlex med Pellmax, så är det i första hand skötseln som skiljer: CTC'n har om jag inte missminnas 12 eller 16 tuber som måste dras från toppen, varav några sitter under ett rökgasspjäll, medan Pellmax har 5 grova tubrör som är åtkommliga genom en lucka i fronten. Märkeffekt pellets är 25 kW för Pellmax, 20 kW för CTC. På Pellmax sitter brännaren på en svängbar lucka, som gör att det går att komma åt den för rengörning utan att lossa den från pannan - på CTC måste man ta loss brännaren från pannan.

Det som skiljer mellan CTC EasyFlex och Pellmax CU är att Pellmaxen har inbyggd varmvattenberedare om 100 liter, samt att den är fulldatoriserad med loggningsmöjligheter och att den har shuntstyrning som standard. Utgår vi från priserna hus Lundbergs Värme AB, som väl är bland de rimligaste i Sverige, så skiljer det 6 000 kronor mellan dessa två.

Pellmax VX saknar all elektronik, har mekaniska termostater och är no nonsense, rakt på sak. Den har värmeväxlare, precis som EasyFlex. Mellan dessa skiljer det 3 000 kronor.

Summerar vi upp: Du får i grund och botten mest för pengarna genom Pellmax CU eftersom du då inte behöver köpa till vare sig shuntstyrning eller strula med externa system. Om du väljer VX så har du fördelen att du får snabb tillgång på varmvatten, medan med CU så har du 100 liter, och när de är förbrukade så går det ett tag innan tanken är uppvärmd igen. Så hur du förbrukar varmvatten måste komma med i beräkningen.
Skulle jag välja idag, så lutar det nog starkt mot Pellmax, trots att jag tidigare varit lite kritisk. Easyflex är en fin panna, men räkna med en halvtimme när den skall sotas. En annan sak är ju att Pellmax rent elektriskt är skapat för Viking Bio så att det bara är att koppla rakt på utan om och men eller modifieringar.

Då hoppas jag du fick lite mer kött på benen. Om du skaffar pannan själv från till exempel Lundbergs Värme AB, så sett upp en budget om 45 000 kronor för bytet om du skall anlita installatör. Gör du installationen själv, så kostar det givetvis mindre - men det är ett hästajobb för en ovan.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Tackar, det skulle nog luta åt Pellmax CU.
Men som sagt pannan tuffar på så jag får ta beslutet när det händer något med pannan.
Det är bra o ha lite funderingar klart.

Men utvecklingen går framåt hela tiden också.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Har äntligen fått tummarna ur o satt in en dragbegränsare den passade perfekt med en sotlucka som fanns att köpa till.

Min starttemp har varit 60 från början och 70-75 stop.
Men jag ändrade det förra året till 65 och stop 80-85.
Då fanns det lite mera varmvatten att röra sig med och den hängde med bättre.

Men nu så sänkte jag ner den till 60 igen för att den förmodligen får lite lättare att etablera lågan med den nya dragisen insatt.
Men sen satt jag o sökte runt o såg att rätt många verkade köra på lågeffekt då kanske man skulle testa det istället för att skruva ner den till 60?

Jag har alltid kört på Högeffekt läget.
Måste man ändra på inställningarna eller är det bara o ändra switchen?
Eller ska man vara nöjd att allt funkar o låta bli o röra grejerna?
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Du ändrar switchen, men sedan måste du justera fläkten för lågeffekt. Det är den nedre av de tre rattarna - den blå. Det är enkelt: Justera tills att det precis börjar komma synlig rök, justera sedan tillbaka så röken nätt och jämt upphör. Rör inte matningen. Fördelen med lågeffekt är att den är skonsammare mot rostret och brännarröret, samt att du får bättre verkningsgrad genom att stilleståndsförlusterna reduceras. Jag är jättenöjd med lågeffektsläget. Eftersom du har en äldre panna, så är det sannolikt rätt mycket att vinna på att köra med lägre effekt då äldre pannor ofta inte är avsedda för så hög effekt som 20 kW.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Okej då kanske man ska testa med det nu när det ändå ska sotas lite.
Sen om jag vill ändra tillbaka behöver ja ändra fläkten igen då eller hur funkar det?

Såg att det fanns en ny instruktionsmanual till Bion nu så ska väl läsa på lite om det tillkommit något.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nej, anledningen till att fläkten sannolikt behöver justeras, är att det sällan blir gjort vid installation. Det är så att på högeffekt, så är fläkten förinställd via mjukvaran medan matningen är justerbar, för lågeffekt är matningen fast medan fläkten är justerbar. Lite konstigt, men det är menad att göra intrimningen lite enklare.

När du så önskar gå tillbaka till högeffekt, behöver du endast ändra switchen tillbaka.
Och om du vill ändra till lågeffekt - eller modulerande, så vill då ända ingreppet behöva vara att ändra switchen - all den tid du inte byter pelletsleverantör, för då måste brännaren justeras in igen i vilket fall som helst :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Okej, jag har faktiskt kört med lite olika pelletsleverantörer det ända ja ändrat är att öka startdosen, för den hade lite svårt att tända.

Men igentligen ska man ta prover o sådant eller?
Från början körde jag laxå sen fågelfors,rindi,NT...och nu Fågelfors igen.
Fast har en pall NT kvar me. Skiljer det sig så mycke på dem?
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Enklaste provet man kan göra, är att väga 1 liter pellets. Då får man skrymdensiteten. Sedan kan man göra försök med att kontrollera hur många gram pellets som doseras under en 10 minuters period medan man "torrkör" brännaren - det vill säga man lurar brännaren att tro att den brinner genom att ta loss fotomotståndet så att det ser ljus.

För 20 kW skall doseringen ge ca 695 gram/10 minuter. Eftersom skruven doserar volym och inte vikt, så vill vikten variera beroende på skrymdensiteten - alltså hur hårt eller löst pelletsen är pressat. Du behöver en relativt tillförlitlig våg för det här, dock.

I stort sett räcker det att göra en efterjustering varje gång man byter leverantör och inför varje ny säsong.

Startdosen för Viking Bio är lätt att injustera: Låt pannan svalna tills den kallar på värme. Ta loss pelletsslangen från brännaren och lägg handen under som en botten på den svarta "koppen". När startdosen matas fram, skall den precis fylla den svarta kopplingen/koppen. Detta knepet lärde jag av Värmebaronen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Om jag börjar köra med lågeffekts läge behöver jag inte bry mig alls om matningen eller måste man ställa om till hög o ställa in matningen om man byter pelletsleverantör.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Om man vill köra på 14 kW effekt (låt oss säga lågeffektsläget)...går det att ställa det på Vikingen?...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nej. Endast två alternativ: 15 kW eller 20 kW :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

fimbultyr skrev:Om jag börjar köra med lågeffekts läge behöver jag inte bry mig alls om matningen eller måste man ställa om till hög o ställa in matningen om man byter pelletsleverantör.
Det senare alternativet. Sedan måste även fläkten kollas för lågeffekten. Det är nog kanske därför många installatörer ställer in den på full gas, och struntar i lågeffekten. Men gången är så att man måste välja in högeffekten för att få ställd in matningen, sedan måste man ställa in fläkten för lågeffekten i det fall man vill använda lågeffekten - annars behöver man inte tänka på den biten. Det låter kanske krångligt, men när man väl vant sig vid detta sättet att tänka, så är det hur enkelt som helst. Högeffekten har fast fläktinställning, vilket ser till att endast den matning som ger 20 kW ger de rätta avgasvärdena. Detta gör att man har med sig rätt matning ner i lågeffektsläget, där man har möjlighet att justera med fläkten för att få rätta värden. Varför det är så, vet jag inte. Jag gissar på att man har tänkt sig att det skall förenkla justeringen genom att man endast har en enda parameter att tänka på i varje effektsteg.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Jaja! nu fattar jag...Matningen fast på 15 kW på låg..justera in med fläkten..Det borde ju funka fint...Borde räcka att ha den på endast på 15 kW...Det där modulerande är det mellan 15-20 kW som den kör...?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Ja. Då kör den 15 kW under 20 minuter, sedan växlar den till 20 kW och kör där tills termostaten slår ifrån :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar