Ecoflex/Pellmax eller liknande

fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Ecoflex/Pellmax eller liknande

Inlägg av fimbultyr »

Har letat lite över hela forumet men inte riktigt hittat svaren.

Mitt system idag är enligt signaturen.

Det jag funderar på är om man vågar satsa på antingen en Ecoflex(eller liknande) med inbyggd brännare.
Eller om man ska köpa en ny panna till brännaren som jag har idag.

Hurdan är Ecoflex att koppla in till en ecoair? Är de lika bra som de andra värmepumparna eller en komprimiss?

Kanske ska nämna att ja är rätt nöjd med mitt system som det är idag men det är väl inte så optimalt. Dels för rengöringen och ev. verkningsgrad. Men grejerna är betalda.

Eller så får jag helt enkelt köra vidare tills man tröttnar eller tills pannan/brännarn ger up. Och då kolla vilka alternativ det finns med pellets o luft/vattenpumpar.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Kör med det du har om du är nöjd och anteckna ner favoriterna den dagen prylarna gjort sitt... Det har jag gjort :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Det lutar nästan åt det men tänkte ja hör mig för. Är lite orolig för att det känns som att pannan kan rasa men än så länge tuffar den på.

Har satt in en begagnad shuntautomatik på panna, packboxarna på elementen strulade så kör med dem öppna o sen får shunten styra.
Funkar rätt bra, har mellan 20-23gr inne. Var lite större skillnad när ja testade o handshunta.

Sen har jag beställt så jag ska installera en tigex 25 så att brännare inte är lika känslig för blåsten.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Har du bara ca-6 m skorsten som jag?
Mina pannfavoriter..1.biomatic+20.....2.peltecpannan...med px-21 jag har idag!!
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Stämmer nog bra det, 6-7m så där.

Kanske skulle tillägga att det är en kombipanna jag har, och att jag eventuellt kunde få tag i en pelletspanna lite billigare.
Det är därför jag funderar lite extra på det.
Fast det är klart den ska installeras också.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Det är betalda prylar, som fungerar, som genererar pengar ! ;)

Om man nu inte kan få ner kostnaden AVSERVÄRT med nyinvestering..



Om man tänker på o byta så är det ju bara o börja spara så länge som det man har fungerar, så kan man köpa nytt utan att behöva gå till banken o hålla i kepsen :)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Det är ju sant. Finns lite annat o lägga pengarna på detta huset just för tillfället.

Men om den nu något skulle gå sönder inom kort.
Vad ska man välja då tro?
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Eftersom du har ett hus som inte är så himla stort, så kan man börja med att räkna bort allt som är inaktuellt: Acktank med solvärme/pelletsvärme/värmepump - kan räknas bort på en ända gång eftersom det dels tar i anspråk för mycket utrymme, och dels för att investeringen inte står i förhållande till uppvärmningsbehovet. Värmepump kan även den räknas bort av samma skäl. Kvar blir en traditionell lösning med pelletspanna som ser till värmen. Har du ett trångt pannrum, så är det Pellmax som gäller eftersom all skötsel sker framifrån. Har du mer utrymme så att skötsel från toppen av pannan inte orsakar besvär, så vill CTC EasyFlex kunna vara ett bra alternativ. Den är rimlig i pris, och välbyggd som det mesta av CTC's grejor. Annars finns givetvis Peltec. Alla dessa pannor kan använda den brännaren du har.

Ett litet råd: Planera om du kan så att du spar ihop pengarna ett pannbyte kommer att kosta under de kommande par åren, så kan du tacka av din befintliga panna när den fyller 50 år 2013, samtidigt som den nya pannan kommer att vara betald. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Det är sant den gamle trotjänaren fyller snart jämnt.

Faktum är att de flesta här i området sätter in luft/vatten.
hamnar runt 80-100 tusen efter roten.
Dom flesta pumparna börjar juh komma ner så att dom klarar -20 grader nu.
Men det är klart dom borde juh få sämre o sämre verkningsgrad ju längre ner i temp dom kommer.

I källarn är det 2,16m i takhöjd, fast pannan idag står på en klack men det är juh snabbt bort bilat om det skulle behövas.
Pannrummet är av det rymliga slaget lika stort som mitt vardagsrum.
Fast har lite verkstad där i pannrummet med. Men en pall o veckoförrådet plus pannan avvarar jag i yta.

Om man nu vill fortsätta med pellets då dagen D kommer.
Ska man då vara lite snål o slänga in en panna som funkar med den bef. brännaren eller ska man då kolla på CTCn med inbyggd uppåtbringade brännare eller liknande.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Låter inte där här rätt billigt.

http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... ?ca=22&w=3

Lite skumt att ett elbolag säljer pelletspannor?
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jämtkraft säljer inte bara el, utan så vitt jag vet så har de pellets med - precis som Telge. Men visst: Det verkar skumt - lite som om IOGT skulle sälja sats för hemmabryggning av öl :lol:

Att pannan är såvitt billig, beror på att det är den utgångna modellen. Den nya modellen ligger på kring 62 000 kronor.

Jag skulle nog, om jag var nöjd med brännaren, vara snål och köpa en panna där jag kunde använda den brännaren jag har. Det som är att säga om uppåtbrinnande brännare är att de är fina så länge allt fungerar, men när de först fattar humör, så är de som en vräsig gammal Wartburg - mycket som måste bytas på samma gång. Viking Bio har ju inte så mycket som kan gå sönder, så jag för min del är grymt nöjd med den. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Men vilka pannor är att rekommendera tillsammans med vikingbio.

Jag funderar även på att försöka få hem någon som kan mäta upp verkningsgraden på pannan.
Det spelar juh lite roll om ja kan börja spara pengar vid en direkt installation också.

Det gick strax under 6 pallar i fjol.
Men det var juh lite si o så med värme nu har ja juh installerat shuntautomatik i december så nu funkar det bättre.
Runt 1 - 1,5 säck om dan i januari i år.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det finns en del pannor som är bra och det finns brännare som är bra. Jag skulle aldrig satsa på att köpa en integrerat brännare i en panna, visar det sig att endera (eller båda) är av tveksam kvalitet ska allt bytas.

Med en brännare och en panna kan man istället skrota brännaren om den är skit. Skulle man bli osams med endera del kan man byta den och behålla den andra.

Kommer det lambdastyrning till en brännare som man ändå vill uppgradera till är det inte gratis men mindre billigt än panna+brännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Pellmax är ju byggd för Viking Bio, så den fungerar utmärkt. Biosolpannan är gjord för att fungera bra ihop med denna sortens brännare - men har liggande konvektionstuber, vilket innebär oftare sotning. CTC EasyFlex skall kunna gå fint ihop med Viking Bio. Så där har du tre pannor i tre prisklasser, som alla har hög verkningsgrad, men olika grad av lättskötthet :wink:

Du har i och för sig låg, fin förbrukning så stöga verkar ha bra energiprestanda. Det gör att huvudskälet till att byta panna, måste vara därför att den befintliga börjar få en ålder som gör att risken för haveri ökar. Det ju många inte tänker på, är att även pannor i slutändan drabbas av materialtrötthet. Som sagt: Jag skulle inleda ett sparprogram, så att jag kunde byta panna utan att behöva låna pengar eftersom det ju fördyrar projektet avsevärd - även vid låg ränta.

I verkningsgrad så skiljer det rätt mycket mellan en 1963 års panna och dagens. Men även med stor skillnad i verkningsgrad, så är pellets än så länge ett såvitt billigt bränsle, att verkningsgraden ensam inte klarar att förränta investeringen. Med olja skulle investeringen varit förräntad inom 2 år. Det är detta som gör det så svårt: I och med att priset på energin är såvitt lågt, så vill man inte kunna förränta en investering utifrån bränslebesparning i sig, utan man måste väga in andra faktorer såsom risk för haveri, brist på reservdelar.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fimbultyr
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 16 okt, 2007 13:40
Ort: Karlskrona

Inlägg av fimbultyr »

Varit inne på Biosolpannan, fast det kanske är onödig med så stor tank.
Läste någonstans att det är bättre o köpa tank vidsidan om man nu vill ha det till solvärme och sådant.
Och om man skulle välja mellan CTC EasyFlex o Pellmax CU.
Vad finns det som talar för den ena framför den andra.
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Skriv svar