har införskaffat mig ett hus med oljeuppvärmning och en ERYL dubbelpanna som jag är tänkt att installera en pelletsbrännare i. Detta kändes väldigt enkelt ända tills jag börjar läsa om allt på detta mkt trevliga forum. Helt plötsligt har pelletsbeslutet blivit upp och nervända världen

Skämt åsido, själv skulle jag tycka det vore bra att installera en brännare där oljebrännaren sitter idag, det skulle bespara utrymme i källaren. Som jag då kommit fram till är det VIKING BIO eller eventuellt BIONA som är aktuella, fast andra fabriakt också tex IWABO som sitter i svängbar frontlucka intresant.
VIKING BIO det enda jag egentligen grubblar på när det gäller denna är om den går att få in där oljebrännaren sitter idag, samt om jag kan installera den själv, annars verkar den överlag vara bra.
BIONA gillar iden att installera själv, dock nackdelar med ljud mkt aska och viktigt med bra "luft genomströmning" i panna/skorsten.
ECO TEC verkar trevlig, men är dyr (tror jag iaf)
Har fått en offert på en IWABO med skruv, veckoföråd samt lucka, detta låter mkt intressant, tror det var 23 500:-. IWABOn verkar enkel och pålitlig så det är ju inte ås dumt heller.
Vad tror ni?
Speciellt intressant tycker jag VIKING BIO funderingen är, känns som om det kan bli billigt genom www.dinvvsbutik.se.
Har fler frågor installera själv, termostater, rökgas temperaturer, pelletsföråd för bulk, skruvar etc men detta blev nog långt.
Ha det så gott alles