Oj oj oj

Skriv svar
surmasen
Ungskog

Oj oj oj

Inlägg av surmasen »

Hej,

har införskaffat mig ett hus med oljeuppvärmning och en ERYL dubbelpanna som jag är tänkt att installera en pelletsbrännare i. Detta kändes väldigt enkelt ända tills jag börjar läsa om allt på detta mkt trevliga forum. Helt plötsligt har pelletsbeslutet blivit upp och nervända världen :roll:

Skämt åsido, själv skulle jag tycka det vore bra att installera en brännare där oljebrännaren sitter idag, det skulle bespara utrymme i källaren. Som jag då kommit fram till är det VIKING BIO eller eventuellt BIONA som är aktuella, fast andra fabriakt också tex IWABO som sitter i svängbar frontlucka intresant.

VIKING BIO det enda jag egentligen grubblar på när det gäller denna är om den går att få in där oljebrännaren sitter idag, samt om jag kan installera den själv, annars verkar den överlag vara bra.

BIONA gillar iden att installera själv, dock nackdelar med ljud mkt aska och viktigt med bra "luft genomströmning" i panna/skorsten.

ECO TEC verkar trevlig, men är dyr (tror jag iaf)

Har fått en offert på en IWABO med skruv, veckoföråd samt lucka, detta låter mkt intressant, tror det var 23 500:-. IWABOn verkar enkel och pålitlig så det är ju inte ås dumt heller.

Vad tror ni?

Speciellt intressant tycker jag VIKING BIO funderingen är, känns som om det kan bli billigt genom www.dinvvsbutik.se.

Har fler frågor installera själv, termostater, rökgas temperaturer, pelletsföråd för bulk, skruvar etc men detta blev nog långt.

Ha det så gott alles
Viking Bio, matas med SÅBI pellets
ERYL DP-69
Timmerhus, ca 230m2
woodlandbay
Späd planta

Inlägg av woodlandbay »

Tjäna,

jag har Iwabo brännaren och det har gått som tåg! Brännaren är mycket enkelt att hålla på.
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

Var har du oljebrännaren? Kortsidan?
Jag har en Eryl DP med Thermia 15D. Brännaren sitter i nedre luckan på långsidan, jag hade även oljebrännaren där pga pannrummets utformning.

En bra panna är det i alla fall, installatören hade aldrig sett så bra verkningsgrad i en gammal panna :D + stort askytrymme!

Lycka till med installationen.

Danne
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Oj oj oj

Inlägg av André »

surmasen skrev:Hej,

själv skulle jag tycka det vore bra att installera en brännare där oljebrännaren sitter idag, det skulle bespara utrymme i källaren.

ECO TEC verkar trevlig, men är dyr (tror jag iaf)
Nackdelen med brännaren i oljedelen är askutrymmet..

Ecotec må vara dyr men vidarutveklingen är billigare o de är thermia bequem.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

André skrev:
På en ERYL DP? :? :?
40-50 liter är väl inte så pjåkigt?
Det är lika stort utrymme i oljedelen som i veddelen.

/Danne
rille
Späd planta

Inlägg av rille »

Har också en Eryl kombipanna,den är från -74,ska sätta in en pelletsbrännare i den.Oljan sitte på gaveln nu,men har fått råd att sätta brännaren i den nedre luckan under vedluckan på långsidan,är det rätt?
Blir ju bra mycket större askutrymme om man sätter den i vedluckan eller
finns det nackdelar med det?
surmasen
Ungskog

Inlägg av surmasen »

Danne skrev:Var har du oljebrännaren? Kortsidan?
Jag har en Eryl DP med Thermia 15D. Brännaren sitter i nedre luckan på långsidan, jag hade även oljebrännaren där pga pannrummets utformning.

En bra panna är det i alla fall, installatören hade aldrig sett så bra verkningsgrad i en gammal panna :D + stort askytrymme!
Ja oljebrännaren sitter på kortsidan just nu, att ha brännaren i nedre luckan på långsidan rekomenderat. Nu är det fler som har det så antagligen blir det så.

Låter bra med verkningsgraden :)

Är ju lite oerfaren på detta men hur kan det bli så stort askutrymme? Sprider sig askan in i veddelen?
Viking Bio, matas med SÅBI pellets
ERYL DP-69
Timmerhus, ca 230m2
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Danne skrev:
André skrev:
På en ERYL DP? :? :?
40-50 liter är väl inte så pjåkigt?
Det är lika stort utrymme i oljedelen som i veddelen.

/Danne
Hur mycket pellets motsvarar 40 liter aska på ett ungefär?
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Beror på vilken sorts pellets du använder. Såbis pellets har ca 0,5% askhalt enligt hemsidan

/Jössehäringen
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

surmasen skrev: Är ju lite oerfaren på detta men hur kan det bli så stort askutrymme? Sprider sig askan in i veddelen?
Det är möjligt att jag tog i lite men bottenytan är ju ca 40x40cm och sedan ca 25cm upp till brännarskålens överkant = 40L.

Hur mycket som det i praktiken går att utnyttja får framtiden utvisa.
Test pågår 8)

Lite flygaska hamnar i veddelen

/Danne
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Förhållande askvikt och volym?

Inlägg av Stugsittaren »

Jössehäring skrev:Beror på vilken sorts pellets du använder. Såbis pellets har ca 0,5% askhalt enligt hemsidan
OK Viktmässigt borde jag kunna räkna ut att 1000 kg pellets ger 5 kg aska i Såbis fall. Men för att veta vilken volym detta motsvarar måste jag fråga er som har erfarenhet i hembränning av pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Hur mycket pellets motsvarar 40 liter aska på ett ungefär?
Visst det beror på pelletsen men även vilken brännare man har..

Tidigare med bionan blev det ca 75 liter aska från 2 ton pellets o nu med bequemen har det inte blivit fullt 20 liter på 2 ton.. :shock:

Det är samma pellets leverans..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar