Tar tacksamt emot tips på brännare

bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Ok Roli,
Du tycker man ska undvika brännare med potentiometer ex pga att de kan bli glapp. Har du några konkreta exempel på pelletsbrännare som råkat ut för detta i verkligheten ?

Skulle du rekommendera någon nya digitala PX22 framför Px21 ?
Är produkten bättre nu pga lcd panelen och tryckknapparna ?
Är den nu ny och modern pga detta ?

Skulle du hellre rekommedera brännare med digital styrning men för övrigt tveksamma konstruktionslösningar framför en med hållbara driftsekonomiska lösningar och potentiometer justering ?

Ska jag vara riktigt ärlig har jag i mitt yrkesliv sett fler kassa tryckknappar och svårlästa paneler pga damm än vad jag sett potentiometrar......

Alla maskiner i sån här miljö regleras med potentiomer som "gaspedal".
"Dimman" är det brutalt aggressiva kvartsdammet.....

http://cartinafinland.fi/sv/picture/419 ... kross.html
http://www.profimedia.com/picture/stenk ... 000093180/
.
Senast redigerad av bebop den tor 24 feb, 2011 21:35, redigerad totalt 4 gång.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Detta med potentiometer eller digital, byglingar osv. är faktisk en kostnadsfråga! Det är billigare att bygga en digital styrning än en analog!

Det är enklare att ställa in fabriksvärden med en digital, det är enklare att justera i fält till specifika inställningar osv.

Så att det blir digitalt är en kostnadsfråga. Sedan känner jag mig ganska säker på att de moderna brännare inte får bytt chip, man bränner istället in det nya program på ett enkelt sätt, då släpper man sockeln och kan använda ytmonterade komponenter.

Det kan vara att det är en aning dyrare i komponenter att tillverka elektroniken men det sparas in många gångar om i minska problem med inställningar och dylikt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
propulsion
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 18 feb, 2010 23:59
Ort: Kumla

Inlägg av propulsion »

Potentiometrar blir glappa av mekaniskt slitage, dvs om man är där och skruvar i tid och otid på dom. Att dom skulle vara livsfarliga och kunna ställa till det ordentligt i systemet som antytts lite här och var i detta forum förefaller ytterst osannolikt. (Förutsatt att man inte byglat bort säkerhetssystemen)

Jag har ungefär samma panna som trådskaparen men med en lastgammal Iwabo Villa S. Tvärtom så är det pannan och detta eviga sotandet som stör mig, däremot skulle brännaren gärna få leva kvar i en nyare panna mer anpassad för pelletseldning. För trots potentiometrar och snart 10 år på nacken så har jag inte haft ett enda oprovocerat driftstopp under det året jag ägt den.

Budskapet jag vill förmedla är - ENKELHET. Köp den enklaste varianten med minst rörliga delar i sig utan onödiga inställningsalternativ. (Vilken kan det vara i dagsläget förresten!?)


För hur gick det för ägarna med exempelvis Blue Flame brännaren, den absolut effektivaste på marknaden med high tech styrning - FIASKO


Det lilla extra min omoderna, svårinställda, bla bla bla, brännare tar i form av pellets varje år är väl värt det med tanke på vad ett driftstopp kostar om man har elpatronen som backup.
På jobbet : Hamworthy Combustion ecoTEC 55 MW i en Ålborg 40 ton/h @ 14,5 Bar
Hemma : Iwabo Villa S i en CTC1200 Family
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Du frågade om vilken brännare som är den enklaste i dagsläget? IWABO Villa S1X - utan konkurrens. Och den finns kvar därför att folk vill ha den. Och gissa vad: Den har potentiometrar!

Jag med kunde tänka mig en panna med lite längre sotningsintervaller - till exempel en CTC EasyFlex. Enkel, krångelfri teknik. Annars så finns ju PelTec pannan som kan extrautrustas med automatsotning. Även den väl värd en tanke.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag kan ge ett exempel på glappa potentiometrar, min 10 år gamla PellX 20! Trodde länge att den ojämna matningen var skruvens fel, tills jag började övervaka matningen med att hålla en skruvmejsel som märke vid stoppskruven och vänta 40 sekunder (två doser). Då märkte jag att matningen i vissa lägen var väldigt ostabil, kastade åtminstone 5%. Avhjälpes med att peta på potentiometern tills man hittar ett läge som är stabilt, och sen kontrollera då och då att det inte har ändrat. (Och jag menar alltså "peta", om man "vrider" på potentiometern så ändrar matningen minst 20%)

Tror inte heller att potentiometern är glapp, det är samplingen av motståndsvärdet som är för grov. Och råkar man ligga precis på gränsen mellan två steg så hoppar den av och an mellan två hack beroende på humör.

Antar att det är bättre med nyare programversion, men jag har inte uppgraderat eftersom jag då också måste byta till det nyare och sämre tändsystemet som tydligen ger tändpuffar och som håller betydligt sämre. (Jag har det gamla keramikröret med lindad kantaltråd, förra elementet höll i 5 år). Nu har de förresten bytt tändsystem igen, nr 4 eller? Och fortfarande håller inte rosterrören mer än 30 ton pellet...

Till sommaren ska "skiten" ut, hoppas jag...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

bebop:

Trådskaparen önskade tips på ny brännare. Och "mitt" tips är att undvika brännare med potentiometrar. Sedan vad andra tycker får stå för dem. Detta är trots allt ett diskusionsforum där man inte måste kunna bevisa sina åsikter även om en del vill att man skall kunna göra detta.

Sedan är det upp till TS att skaffa sig en uppfattning om det som skrivits och utifrån detta göra sitt eventuella inköp av ny/beg brännare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Att analog styrning met potentiometrar är dumheter av första graden kan jag intyga som haft en Janfire FlexA. Borde vara förbjudet att montera sådant i brännarstyrningar som säljs idag.
Nu snurrar ni till det lite här. Har undersökt en Iwabo Villa S1 och där är det definitivt inte analog styrning med potentiometrar.
Det är ett antal fast bestämda matningslägen. Vilket matningsläge man ställer in bestäms med en potentiometer och man får bekräftelse med ett antal returblink. Går därför utmärkt att välja ett tidigare utprovat matningsläge. Gick också att utan att ta a kåpan avläsa vilket matningsläge som är inställt.

För att få bort dessa undermåliga potentiometerstyrningar har jag föreslagit skrotningspremie men denna borde då kombineras med ett förbud från boverket att fortsätta sälja denna typ av styrning. som omöjliggör för folk att ha kontroll över sin egen förbränning.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nya Janfire Flex-A har numera digital styrning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Ja jonsey!!Sammanfattar man den senaste diskutionen nu och rundar av om jag inte missuppfattat det hela förståss .Så verkar du ha 2 brännare att välja emellan? PX-21 med potensiometrar eller Px-22 Digitalinställning... :P :bounce:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Det är väl helt självklart att man ska undvika brännare med omodern potentiometerstyrning vare sig man köper nytt eller gammalt.
Man har ju själv förtjänsten i form av säkrare förbränning och mindre pelletsförbrukning. Det är ytterst få som kostar på en installatör för inställningarna varje gång de köper ny pellets.
Högspänningsanläggningar ska inen annan befatta sig med enligt lag än den som har nödig kännedom inom elområdet.
Att som Effekta stoppa in en digitalstyrning i en gammal felkonstruerad rörbrännare är inte heller någon bra lösning. Det blir fortfarande samma Pang och Bom och brännarrören ligger fortfarande på samma astronomiska prisnivå.
Inte böt TV tillverkarna ut bara bildröret mot en TTF skärm och lät tjocklådan vara kvar. Nej de tog bort hela tjocklådan och gjorde TV:n modern och platt.
Så borde Effecta också tänka.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Honda skrev:Till sommaren ska "skiten" ut, hoppas jag...
Till förmån för fjärrvärme eller bergvärme?

En sak jag funderar på: Om nu rörbrännare är så dåliga, hur kommer det sig då att det endast finns två undermatade brännare att välja på?

Är det inte lite missuppfattning att det skulle vara "omöjligt att återkomma till tidigare inställningar med potentiometrar? Jag menar: Jag kollade pot'arna på Viking Bio'n här om dagen, och mäter man mellan en av de främre och den bakre pinnen, så får man en avläsning på Ohm mätaren som motsvarar inställningen. Sedan kan man ju bara klottra ner dessa inställningar, så är det bara att trimma in pot'arna igen till samma visning om man inte blir nöjd med de nya inställningarna. Och det är riskfritt för Ohm mätningar skall göras med strömlös krets.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Till förmån för en modern panna och en modern brännare. Om jag hittar några sådana... Förslag? :lol:

(20kW har visat sig vara för lite i vinter, vilket begränsar utbudet en hel del på brännare och speciellt på vettiga pannor)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

2 inlägget i denna tråd harú allti ett med bra pris!!
Sen så för att du inte skall tappa kondisen"helt så skaffar du en kamin och har det bara gött... :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Biomatic finns i 30kW variant, det är ett bra alternativ, förutom att jag inte har någon vettig återförsäljare i närheten. Var det någon som köpte en Termax 25Cr som det talades om för ett tag sen?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nu får jag vel André på nacken igen, men låt gå: Biomatic+ 30 borde blir bra. Den kostar en del, men då har du 30 kW effekt, och stor asklåda. Till skillnad från nya Biomatic+ 20 som har automatsotning, så tror jag sotningen måste göra på manuellt vis här.

http://195.198.92.151/ariterm/BM+30_SE_080901.pdf

Annars finns ju Peltec pannan, som ser gammeldags ut utanpå, men som är hur moderns som helst inuti:

http://www.peltec.se/index.php?option=c ... 62&lang=sv

Den kan kombineras med vilken brännare du vill ha. Vill du ha undermatad, så kan ju en Ariterm BeQuem med 30 kW konfiguration vara bra.

Som du säger: Det kryllar inte precis av pannor och brännare när man lämnar 20 kW träsket :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar