Tar tacksamt emot tips på brännare

Jonsey
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 20:31
Ort: Trollhättan

Tar tacksamt emot tips på brännare

Inlägg av Jonsey »

Har en CTC 1100 panna där jag eldar pellets med en gammal Eurofire brännare idag. Årsmodell 2002. Trött på skiten då den krånglar mycket och har bestämt att investera i en ny brännare. Har kollat på Nibes, Värmebaronens brännare och har svårt att bestämma vilken som är bäst. Tar tacksamt emot förslag och tips på dessa märken som jag nämnt eller kanske andra som ni är nöjda med. Prisklass upp till 30 000 kr.

Mvh
Jonas
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Lägg på en slant till så är du i hamn och slipper fundera mer!! :wink:
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... 909230.htm
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Här har du extratillfälle då Energibiten säljer ut något visningsexemplar av Viking 16.
http://www.blocket.se/sodermanland/VIKI ... ?ca=11&w=2
PLC styrning, underhållseld, automatisk uraskning, egen termostat som medger ställbar hysteres. Lätt omställbar genom digitala inställningar för både fläkt och matning. Byter man pelletssort kan man lätt komma tillbaka till ett tidigare utprovat läge för den pelletssorten

Effekt 16 kW så den är rätt avpassad för CTC 1100. De flesta andra brännare är på 20 kW och det är för mycket för pannan.

Nibe PB10 är tillförlitlig men där måste du köpa till lågriktare och en termostat från eKontroll för 1500. Tillverkas numera i Polen och plåttjockleken i förbränningsdelarna har minskats från tidigare 4mm till 3mm. Originalet Iwabo Villa S1 hade 4mm så den var bättre.

Värmebaronen körs normalt vid 20 kW med lågeffektläge på 15 kW. Din panna kan inte köras vid en effekt på 20 kW. Går att ställa om för att bara köra på lågeffekt. Knappast modernare än din nuvarande Eurofire.

Sälj av den gamla direkt nu medans det är kallt så får du bra betalt. Folk betalar tokpriser för begagnade brännare. Om två månader får du nästan ingenting.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Förutsatt att du har en bra skorsten med bra drag, så skulle nog jag rekommendera Värmebaronen till den pannan. Men Ronalds förslag har ju även det en del för sig: Det är förvisso den gamla Biomatic+ 20 det rör sig om, men ur bekvämlighetshänsyn är den det klart bättre alternativet. Där kan du elda en pall pellets mellan varje gång du behöver tömma asklådan (kan säkerligen gå längre, men bättre att tömma innan det bli överfullt).

NIBE's pelletsbrännare är samma som IWABO's. Bra saker, men inte synnerligen moderna - och sedan måste flamriktaren dras fram rätt mycket för CTC 1100, vilket begränsar effekten. Så i ditt ställe skulle jag antingen satsat på Viking Bio som enligt min erfarenhet är tillförlitlig och lätt att bli klok på, eller också skulle jag satsa på Biomatic'en - och lat som jag är, är det väl sannolikt att Biomatic'en kom att vinna :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jonsey
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 20:31
Ort: Trollhättan

Inlägg av Jonsey »

Tack för bra information och bra tips. Den Biomaticen såg intressant ut men hade inte tänkt att byta hela pannan i detta läge, enbart brännaren. Ska kolla lite närmare på Vikingen.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men tänk till lite till och titta på trådarna i forumet.
VikingBio från Värmebaronen köper väl knappast någon frivilligt som ny numera. Titta i Värmebaronen forumet vilken uppsjö av problem du har framför dig. Potentiometerinställningar som innebär att du vrider på rattar utan att kunna komma tillbaka till samma inställning som du hade tidigare.
Dessutom kan du inte i normalläge med hög- och lågeffekt ställa in både fläkt och matning samtidigt.
Brännaren ska extremt lågt drag för att fungera, 5 Pa rekommenderar fabrikanten. Med för högt drag tänder inte brännaren ordentligt.
Skruven som håller fast tändelementet lossnar ibland och då blir det problem med tändningen.
Konstruktionsmissar och barnsjukdomar som tillverkaren inte gjort något åt utan bara låter åren gå.

För att rätta till fakta lite: Det går utmärkt att köra en Nibe PB10 på de 14-15 kW effekt du maximalt kan köra i din panna med lågriktare monterad. Effekten begränsas inte. Men på samma sätt som Värmebaronen VikingBio så är det en gammal konstruktion där moderna finesser saknas. Det har hänt en del sedan din brännare tillverkades.
Nibe PB20 har modern digital styrning och automatisk uraskning men kostar betydligt mer än Viking 16 med samma finesser. Underhållseld saknas helt på båda Nibe brännarna.

Då CTC1100 har mycket liten vattenmängd så blir det täta starter om du kör på panntermostaten. Skaffa därför en brännare med egen termostatstyrning på en gång så att du kan ställa in intervallet mellan start och stopp själv. Med 18-20 graders hysteres blir det längre gångtider än med panntermostaten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Och kvällsandakten förrättades av pastor Torsten från Svavelpredikanternas Riksförbund Bild

De flesta är så indoktrinerade här inne på att Viking Bio är skit, så jag vet ärligt talat inte vad annat jag kan säga än att jag haft min i fyra år, och bortsett från då jag finge byta brännarrör, så har den fungerat prickfritt. Även med spruckna brännarrör gjorde den sitt jobb. Respekt, säger jag bara. Läs för all del även Bionordic tråden där du hittar alla jeremiader från ägare till Torstens kråkarslevärmare: Viking B 16 GL Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jonsey:

Köp ingen brännare som inte har "digital styrning" allt annat kommer med tiden att ge inställningsbekymmer.

Med "digital styrning" kan du alltid komma tillbaka till dina "gamla" inställningar om de nya inte skulle fungera. Med en brännare som använder potensiometrar (trimbara motstånd) blir detta svårt om inte omöjligt, motståndsvärdet kommer också att ändra sig med tiden då det kommer in damm och smuts i motståndet.

Skall du dessutom betala dyra pengar för en ny/lite begagnad brännare så se till att konstruktionen är så ny som det bara går, du skall väl "leva" med den brännaren en tid framöver.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonsey
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 20:31
Ort: Trollhättan

Inlägg av Jonsey »

Har gjort lite research om det ni har tipsat om och jag känner mer och mer att det kanske är värt att lägga en extra slant för att få en ny teknik med automatisk uraskning och digital styrning. Nibe P20 och Viking 16. Finns det fler modeller med dessa funktioner?
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Har själv en Iwabo S1. Det är samma brännare som Nibe PB10. Bra och hållbar med funktionssäker tändning. Den ska kombineras med en termostat TK1A från eKontroll om det ska bli bra. Samma gäller alla gamla brännare som inte har egen termostat.

Jag skulle slå till på det annonserade erbjudandet från energibiten om det fanns pengar (arbetslös). Har lyssnat med energibiten tidigare och normalpriset ligger 1000 högre än för demoexet.

En Värmebaronen med 1,5 meter skruv från dinvvsbutik kostar 17245
Då ingår inte veckoförråd.
En skruv på 1.5 meter är för kort även i min panna där brännaren sitter ända nere vig golvet.
Energibiten säljer brännaren med 2 meter skruv som är värt en slant och när jag frågade så ingick också veckoförråd.
Rent praktiskt alltså ingen större skillnad i pris.

Nibe PB20 (Iwabo S2) har automatisk uraskning men till ett mycket högre pris än Viking 16. Hur mycket jag än gillar Iwabo så tycker jag inte att det är något alternativ.
Viking 16 blir nog min nästa brännare. Där gäller garantin också om man monterar dit brännaren själv.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Har eldat nu snart två vintrar med en Viking B16 i en trång oljepanna och det har inta varit några problem. Verkar vara den enda brännartillverkaren som sänkt priserna.
Iwabo är uppköpt och det finns bara namnet kvar. Konstruktören jobbar nu för tiden i Nymo energiprodukter här i Söderhamn och de tillverkar 2 typer av brännare.
Digital styrning finns på Nymo men termostatstyrning nej.
Tyvärr är priserna för höga på nymobrännarna.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Här kommer ett allterativ till.

http://www.ulma.se/ulma2000.php

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Hej. Har tittat på Ulma också ifall man skulle uppgradera någon gång.
Den verkar inte lämplig för en känslig oljepanna med turbulatorer då det bara finns två lägen på fläkten. Både fläkthastighet och matning tycker jag ska vara enkelt ställbara från en kontrollmeny på en ny brännare idag.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Kolla på en Janfire NH då, där kan man ställa effekten i steg om 1kW mellan 3kW och 23kW.

Vill du senare lägga till lambdastyrning är det på gång, fel i klartext, automatisk askskrapning i brännaren (jag har inte rensat min brännare sedan jag satte i den 2005-12-22).

Koppla in en PT100-givare och du har termostatfunktion i brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jonsey
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 20:31
Ort: Trollhättan

Inlägg av Jonsey »

Har nu bestämt mig och det blev Bionordics Viking 16. Fick den som Torsten tipsade om på Blocket. Priset fick avgöra till dennes fördel istället för PB20 modellen. Hoppas jag blir nöjd med denna nu! Stort tack till er som varit vänliga nog att komma med tips och råd.
Skriv svar