Tar tacksamt emot tips på brännare

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nu har jag ett system av typ Fred Flinta, så när det är kallt så är jag tvungen att aska ur pannan och sota tubrören upptill 2 gånger i veckan. Då rengörjag lika så gott brännaren med det samma. Ett mer modernt system står på önskelistan, men kommer väl inte bli verkligheten förrän om ett par år :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Torsten: du kanske inte förstår det men jag har faktisk en NH - och den fungerar strålande.

Jag ger blanka fan i hur många Janfire säljer, ja, jag känner grabbarna på Janfire, har namn o nummer på cheferna och vi pratar med varandra ibland. Faktisk räknar jag dom som vänner - fast på avstånd.

Detta då det är jag som har utvecklat elektroniken och program till den brännare vid att ge Janfire vad de bad om, det är nämligen vad jag kan: Omvandla idéer om funktioner till "hårda fakta" i form av kretskort med program.

Jag har även gjort ett antal andra saker, styrningen till en skridskorslip i den professionella klassen, om någon i Stockholm har sett "DU KÖR FÖR FORT"-skyltar med LED-display: jupp, jag har en hel jävla hand med där.

Att du har ont i avundsjuk-tarmen är faktisk inte mitt problem, du kan jiddra om "säljer-snack" allt du vill, jag är för tillfället arbetslös och det stoppar t.o.m. att jag kan få en timme här o där i mitt företag så ska jag hjälpa Janfire eller några av de företag jag har varit anställda i med något kan jag inte ens fakturera det...

Där har du din säljare: en arbetslös med erfarenhet av en Janfire NH sedan 2005, alltså innan den kom på marknaden ens och som inte får ta ut en enda krona för det...

Du är inte fri från att tycka att den brännare du har är snudd på världsbäst eller hur? Hur mycket får du i provision då? För om du omtalar den som bra måste det ju vara säljersnack enligt ditt resonemang!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

För inte att tala om att han försöker lura folk som skall konvertera från olja till pellets att köpa begagnat Biona. Tala om att vaccinera någon mot pellets en gång för alla.Bild
Jag tror den där Torsten i smyg är hejduk åt värmepumpsmaffian. DET är nog vad han säljer - indirekt Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Vad är det för fel på Bionan??? :lol:

Grejen är väll den att man inte får någon vettig support på den.
Men är man tekniskt kunnig så klara man av de flesta problemen.
Sedan så finns det ju undantagsfall. (måndags ex)
Visst Bionan har haft en del problem men vad jag kan se så finns det fler brännare på marknaden som har problem. Även sånna problem som inte Bionan har.

I mitt fall när jag flyttade till de hus jag bor i nu. Fanns det en brännare med en konstruktion som liknar 80 talet. Visst den fungerade , men jäkligt svår att få bra inställningar. Problem med ojämn matning.
Jag köpte en Biona årsm 2005 för 5000:- med förråd och allt.
Den har fungerat bra förrutom att växehuvudet till skruven pajade. Resten av problemen jag haft, har varit relaterat till mig som sköter utrustningen. Byter jag inte slit delar i tid så blir det driftsproblem.

Jag kanske är lyckligt lottad som får denna brännare att fungera. Men jag är alf. nöjd. Askar ur brännaren efter två veckor och bara fyller på pellets.

Långt blev det. Men ibland så kan man inte säga allt med ett ord. :)

Håller med att Bionan inte är en brännare för nybörjare.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
colig
Gallringsobjekt

Inlägg av colig »

Biona pelletsbrännare. Efter att bidraget för brännarinstallationer tog slut så rasade försäljningen på pelletsbrännare (alla fabrikat) för villa med ca 80% i Sverige, detta har gjort att vi nu måste satsa på större brännare där det forfarande finns en marknad. Vi har då hittat fabrikat som har robusta och driftsäkra brännare som vi nu kan erbjuda, inte lika tekniskt avancerade som Biona men fördelar som få delar, lägre pris och större modeller. Bionabrännaren finns kvar för export och för den svenska marknaden om den kommer igång igen, reservdelar och support finns som vanligt på hemsidan.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag läser aldrig skräcknoveller. jag tycker det räcker att läsa Bionatråden här på forumet Bild
Jag menar: Vilka fasor. Biona är givetvis för de som gillar att ha något att pilla med. Jag är måttligt road när verktygslådan måste fram - antingen det gäller den ena eller andra manicken som måste lagas. Jag har skruvat så mycket på bilar, gräsklippare, vattensystem och pannor i min dag för att få fanskapet att gå ett lite tag till, tills att jag får ihop pengar att köpa nytt, att jag är lyckligast när jag slipper. Snart är det till att isolera hus, och då är det bra att slippa krånglande pannor/brännare. Folk kan tycka vad de vill om Viking Bio, men den jag har är snäll mot sin ägare. Inte mycket krångel där, inte (ta i trä).Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Håller fullständigt med dig. bergatorparen.

Den så kallade problembrännare fungerar för mig.
Men då försöker man ju ändå inte lägga in för mycket skit på andra när man själv inte har riktigt rent mjöl i påsen.

Inget ont mot dig bergatorparen. Vi verkar ha ett snarlikt förhållande med våra brännare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det är nog så, det. Jag måste bara säga att när jag ser sådana brännare som nya Ariterm BeQuem utan kåpan på, så tänker jag på vilket pillegöra det måste vara att byta delar på den - och byta delar måste man på en pelletsbrännare förr snarare än senare. Om jag skulle byta brännare idag, så kom det att bli en lika enkel manick som Viking Bio: IWABO Villa S1X, SWEBO PB 20 eller Baxi Eurofire. Detta är brännare som måste hållas efter, men åt andra sidan så tror jag att vi som är inställda på att saker måste hållas efter, får mindre krångel än de som bara fyller pellets och kör. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo, pelletstekniken är inte helt lika väl utvecklat som oljebränning är. För att ha pellets bör man vara händig och i besittning av logisk sans, då kommer man att klara sig rimligt.

Vissa brännare krånglar onödigt mycket men största delen av problem är ju matningsproblem och fel inställningar.

Sedan finns det brännare som är krångliga rent mekanisk, oftast beror detta på en konstruktör som bara ska ha avklarat jobbet så det blir lite ev en "quick-and-dirty"-lösning.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Måste säga att jag inte är det minsta avundsjuk på de som har Janfire brännare som det sades. Skulle inte vilja ha en sådan i min panna.
Jag betraktar allt överdrivet skryt från janfireägarna som just säljsnack som dom lärt sig på kurser och träffar. Annars skulle inte ramsorna låta lika dant.
Så är det alltid i konkurrensens värld.
Vad tror ni nokialurförsäljarna fick lära sig för ramsor om Android systemet fram till för några veckor sedan
Vad sade andra biltillverkare när Ford lancerade McPhearson framhjulsupphängning på bilar (sitter numera på alla bilar)

Bara att konstatera att Bionordic-Mats (M_O här på forumet) var en smartare konstruktör än Stor-Janne i Åmål genom att han insåg att man kunde lösa uraskningsproblemet utan rörliga delar m.h.a. tryckluft.
Ingen svensk pelletsbrännare kommer i fortsättningen att konstrueras med mekanisk uraskning och alla tillhörande problem med hävarmar, skrapor och motorer.
Att copycats som Ulma och PellX satt tryckluftsuraskning i raka brännarrör för att hänga på tåget är en annan sak. Kommer kanske inte att fungera så bra som tryckluftsuraskning i ett roster.
Varför krångla till saker som kan lösas enkelt i onödan?
Ska pelletseldning i gamla pannor gå break-eaven snabbt så gäller det att hålla ned kostnaderna.
Köper man allting nytt så är det undermatning som gäller och då behövs varken trycluft eller skrapor.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och en kompressor är ingen rörlig del?

Du har en konstig verklighetsuppfattning...
Är inte PK!
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Kompressorn är ju en rörlig del i sig.
Fast det är väll sälla som den fastnar eller slits ut på samma sätt som en askskrapa. Skulle kompressorn lägga av så kan pelletsbrännaren köra på som vanligt ändå. Det är nog det Torsten försöker poängtera.

Fast vem säger att inte pelletsbrännaren fungerar utan askskrapa. :P

Rörigt värre.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag tycker väl vi borde särskilja mellan de interna och externa funktionerna hos en pelletsbrännare: En kompressor är en extern del som kan leverera tryckluft till en pelletsbrännare. Samma kompressor kan även förse hobbyverkstaden med tryckluft så att den behöver inte vara en del av eldningssystemet som sådant. Därmed kan man säga att tryckluftsuraskning har bara en rörlig del: Ventilen som öppnar och stänger för tryckluften.

En rosterskrapa, åt andra sidan, är en integrerad del av brännaren så den måste med på listan av interna funktioner i brännaren. Rosterskrapor har så här långt varit källor till åtskillig förargelse hos pelletseldare eftersom de kärvat. Allt som är rörligt, kan kärva. Åt andra sidan kommer vi inte utanom rörliga delar. I en oljebrännare har vi matningspumpen och fläkten samt det självstängande spjället. Allt detta kan kärva. I en pelletsbrännare har vi allt från 1 till flertalet rörliga delar - som kan kärva och ställa till det. Vi kommer inte utanom en sak: Underhåll. Man måste se över sakerna - även de som har självuraskning och självsotning. Mekanik slits, och slitage leder oftast till felfunktion eller funktionsupphör. Så enkelt, ändå så svårtBild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Roli skrev: Köp ingen brännare som inte har "digital styrning" allt annat kommer med tiden att ge inställningsbekymmer.

Med "digital styrning" kan du alltid komma tillbaka till dina "gamla" inställningar om de nya inte skulle fungera. Med en brännare som använder potensiometrar (trimbara motstånd) blir detta svårt om inte omöjligt, motståndsvärdet kommer också att ändra sig med tiden då det kommer in damm och smuts i motståndet.
Roli:
Det går alldeles utmärkt att komma tillbaka till gamla inställningar med hjälp av en multimeter och vrida på potentiometern.
Det är faktiskt inte svårare att gå från 50% till 75% än vad det är att gå från 50 Volt till 75 Volt.
Tycker man det är svårt att göra detta ska man inte pilla för då är man för dum för att begripa sig på vad man gör och hur det påverkar förbränningen.

Ett kretskort i en pelletsbrännare som är kapslat i en låda får inte nämnvärt med damm i potentiometrarna.
Okapslade kretskort är inte riktigt genomtänkt inne i en pelletsbrännare. Om inte annat så för ESD när man är inne och pillar för att ex byta elspiral.

Reservdelspriserna tycker jag är viktiga när man köper ny brännare.
hur är brännaren uppbyggd ? Eldar man direkt i brännrens huvuddel för 3720 kr eller i ett roster för 500 kr ? Det tycker jag är väsentligare frågor för totalekonomin än potentiometer kontra digital display.

Är ex nya PX22 sååååå mycket bättre än PX21 ? Den har ju digggiiiitaaaal display och justering. Alla övriga delar är mer eller mindre exakt samma.

Iwabo S1 kontra S2 kan man snacka om väsentlig förbättring av konsumentnyttan.

Ps.
Hade inte du själv en brännare utan digital styrning i 10-12 år ? Hade den glappa potentiometrar efter denna tid ? Ds.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Min brännare hade inga potentiometrar, de justeringar som gick att göra skötes med vippkontakter på kretskortet.

Jag tycker fortfarande att man bör undvika brännare med potentiometrar pga det jag skrev tidigare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar