Tar tacksamt emot tips på brännare
Det finns 2 alternativ Viking 16 och Viking 16 GL. Med GL verssion är det automatisk uraskning men ingår ej kompression. Energibiten har annan färg som är grön plåtkåpa och beskrivining står ingen GL version finns automatisk uraskning. Får köpa kompression själv och kolla olika märke och vill ha tystgående än vanlig kompression för hög störande ljud.
Hittat tystgående kompression nätsajten här: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=448
och http://modellbygge.ifokus.se/Forum/Read ... b3007a6f98
och http://modellbygge.ifokus.se/Forum/Read ... b3007a6f98
Och en till: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=448
Den är billigaste 2095 kr, Ljudnivå 52 dB, 105 liter/min, Tankvolym 15 liter.
Tidigare jag skrevt priset 2995 kr, Ljudnivå 40 dB, 50 liter/min, Tankvolym 6 liter. Vanligast andra kompressor priset under 1000 kr till under 2000 kr är ljudnivå över 70 dB. Fråga Energibiten om pelletsbrännare Viking 16 vad som rekommendera minsta tankvolym och och liter/min.
Den är billigaste 2095 kr, Ljudnivå 52 dB, 105 liter/min, Tankvolym 15 liter.
Tidigare jag skrevt priset 2995 kr, Ljudnivå 40 dB, 50 liter/min, Tankvolym 6 liter. Vanligast andra kompressor priset under 1000 kr till under 2000 kr är ljudnivå över 70 dB. Fråga Energibiten om pelletsbrännare Viking 16 vad som rekommendera minsta tankvolym och och liter/min.
"Låter som ett Kylskåp." Ser även ut som en kylskåpskompressor. Vilka funkar utmärkt till att pumpa luft- Kanske inte så hög l/min, men det funkar. Går att koppla flera... Slakta ett kylskåp. Och kanske en defekt beg kompressor för tank och ansl.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ursäkta mig för jag har inte kopiat nya sajten är samma som tidigare. Nu har jag nytt sajten: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5862 För den är 2095 kr.
Hade för mig att det var ganska klarlagt att tryckluft-uraskning inte fungerar för annat än den lösa askan som inte är ett problem ändå eller har jag fel?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Icecap skrev
Hade för mig att det var ganska klarlagt att tryckluft-uraskning inte fungerar för annat än den lösa askan som inte är ett problem ändå eller har jag fel? Ja
/Vednisse
Hade för mig att det var ganska klarlagt att tryckluft-uraskning inte fungerar för annat än den lösa askan som inte är ett problem ändå eller har jag fel? Ja
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Det är inget roster, det är en brännkopp där botten efter en viss mängd pellets körs tillbaka o skrapar av askan och sedan skrapar detta ut på framsidan av brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det är rosterplattan som skrapar rent, eller rostret om man vill kalla det så. Finns en video att titta på om du är intresserad, gå in på byte av askskrapa i menyn video. Så går det att se hur det fungerar. http://www.eldkraft.se
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Ha ha. Nu kommer Janfire säljarna skuttande.
Har du också varit på "janfirekurs" Icecap?
Det var janfiresäljare "elvis" som år 2007 påstod att man inte kunde uraska med "luftpuffar". Säkert fraser hämtade ur janfires säljutbildning.
Har man ingenting att komma med själv så ska man som säljare sprida lögner och osanningar om konkurrenterna.
Om det nu påstås att tryckluftsuraskning inte fungerar på en janfirekurs gäller det också i allmänhet. En säljarfloskel blir alltså på en gång "det var ganska klarlagt att tryckluft-uraskning inte fungerar för annat än den lösa askan som inte är ett problem ändå".
Var det Fire-Janne som klarlade detta för underhuggarna eller vem var egentligen denna klarläggare
Påståendet är ju rent utav korkat. Om den lösa askan avlägsnas med jämna mellanrum så finns det ju ingen aska som kan bli hård aska dvs. sintra.
Har du också varit på "janfirekurs" Icecap?
Det var janfiresäljare "elvis" som år 2007 påstod att man inte kunde uraska med "luftpuffar". Säkert fraser hämtade ur janfires säljutbildning.
Har man ingenting att komma med själv så ska man som säljare sprida lögner och osanningar om konkurrenterna.
Om det nu påstås att tryckluftsuraskning inte fungerar på en janfirekurs gäller det också i allmänhet. En säljarfloskel blir alltså på en gång "det var ganska klarlagt att tryckluft-uraskning inte fungerar för annat än den lösa askan som inte är ett problem ändå".
Var det Fire-Janne som klarlade detta för underhuggarna eller vem var egentligen denna klarläggare
Påståendet är ju rent utav korkat. Om den lösa askan avlägsnas med jämna mellanrum så finns det ju ingen aska som kan bli hård aska dvs. sintra.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Har själv en B16GL och tryckluftsrensningen fungerar riktigt bra. Kör man med "normal" pellets och effekt motsvarande "leveransinställningen" så får man inte några fastbränningar i rostret över huvud tagit. Sedan så får man med tryckluftsrensningen den förnämliga funktionen att all aska blåses längs bak i pannans förbränningsutrymme vilket gör att man kan ha långa intervaller på uraskningen av pannan. Själv askar jag ur pannan var 3:e månad nu på vintern. Detta i en gammal PARCA 100 som har relativt litet askutrymme.
Men jag har under 2010 även kört 4 ton barkpellets. För att den skall brinna bra så måste man köra med högre effekt. Då får man sintring (förmodling av gruset i barken) vilket resulterade i att jag måste rensa brännaren varje vecka. Jag testade även med att köra barkpellets utan tryckluftsrensning då var jag tvungen att aska ur brännaren varje dag annars stannade brännaren. Den gick max 2 dagar utan uraskning.
Tryckluftsrensningen är så bra så att jag är övertygad om att har man en panna som har automatisk sotning, tryckluftsrensning, medelstort förbränningsutrymme och rätt inställd brännare så räcker det med att sotaren sotar och askar ur 3 ggr om året.
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Men jag har under 2010 även kört 4 ton barkpellets. För att den skall brinna bra så måste man köra med högre effekt. Då får man sintring (förmodling av gruset i barken) vilket resulterade i att jag måste rensa brännaren varje vecka. Jag testade även med att köra barkpellets utan tryckluftsrensning då var jag tvungen att aska ur brännaren varje dag annars stannade brännaren. Den gick max 2 dagar utan uraskning.
Tryckluftsrensningen är så bra så att jag är övertygad om att har man en panna som har automatisk sotning, tryckluftsrensning, medelstort förbränningsutrymme och rätt inställd brännare så räcker det med att sotaren sotar och askar ur 3 ggr om året.
Direktcitering borttagen. / Roli moderator