Justering px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Turbo-Fredde
Prima virke

Inlägg av Turbo-Fredde »

Nu har pannan tuggat och gått hela dagen (håller tummarna)
Nä under de 5 åren vi haft brännaren har jag aldrig lagt i något extra efter sotning, men det kan man ju börja med.

Styrning till elpatronerna fungerar inte :? så pappa ledig med en ett åring och en panna som stannar ibland är lite små spännande.
Men samtidigt är det perfekt läge att pilla på grejerna när man ändå är hemma större delen av dagarna.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Turbo-Fredde
Prima virke

Inlägg av Turbo-Fredde »

V får se om effekten räcker till när det blir kallt, mycket hus som ska ha värme och oisolerat på övervåningen.
Bild
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Skånska slott och herresäten :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

OMFG! :shock:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Turbo-Fredde
Prima virke

Inlägg av Turbo-Fredde »

Ska tillägga att vi "bara" värmer 40% av övervåningen med spill värme nere från.
De två gavelrummen är stängda.
Källaren värms bara av det lilla som Pannan ger+ är jag orkar elda i kaminen.
Ja det har varit skrädderi i huset i början av 1900talet, så stodd en söndereldad vedspis i källaren vid bortre skorstenen, värmde strykjärnen på den.
Så skaffade en billig gjutjärnskamin och ställde dit.

Bild

Sen drog jag lite överblivna spidorör från jobbet upp till köket med myning i en gammal rosettventil

Bild

PÅ vägen upp sitter det en svetsfläkt infälld i röret för att skjutsa på lite bättre.

Bild

Hittad ingen bild på senaste kaminen.
Hittade en 3 år gammal Morsö på blocket för 2000:- som står där nu.

Detta är mitt sätt att elda värma åt mig i hobbyrummet i källaren, "bara" mitt rum :D
kw z 150 dragbegränsare
manna
Gallringsobjekt

Inlägg av manna »

lyckost du som har ett "eget"rum.här hemma när man försökt
att skapa sig ett "eget"hörn eller hylla så genast så står där
någon kruka eller ratat bunke,kastrull ljusstake mm.
ctc 1100 fam 1997,pellx brännare 2001,varmluft chipp px21 7.5. 90 vacumrör 60°lut mot söder 750l skiktrörstank.laddomat 11-30 72° patron solstyrning sr868c8 tigex 25 kedddy spisinsats.
blandat element och golvärme 160 m3 boyta 40 m3 biyta
Turbo-Fredde
Prima virke

Inlägg av Turbo-Fredde »

Allt rullar på bra, om ett par dagar till ska jag fylla upp förådet igen för att se förbrukningen.
Har för protokoll sen april 2006 över varje på fyllning.

Har även kollat röken några gånger och kan inte se något överhuvudtaget från skorstenen.
kw z 150 dragbegränsare
Turbo-Fredde
Prima virke

Inlägg av Turbo-Fredde »

Mycket kall vecka för att vara i skåne, hela veckan under nollan och blåst.
Men har tittat till termometern till och från och sätt att den drar sig mot 220grader.
Vad ska jag ändra för att sänka den?
vill under200grader, pannan är ny sotad.
kw z 150 dragbegränsare
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kommer inte ihåg om du har turbolatorer i din panna eller inte.Har du det så kan du bromsa upp gaserna med dessa,så att det inte bara går ut i skorstenen.Sänk annars matningen lite lite.
Jag kör med samma effekt på brännaren hela tiden och sen får shunten reglera värmen till elementen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Turbo-Fredde
Prima virke

Inlägg av Turbo-Fredde »

Har turbolatorer i pannan och alla tre sitter i.
Får testa och sänka matningen lite till.
Hur vet man bäst om fläkten är ultimat inställd?
kw z 150 dragbegränsare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Enklaste sättet är att titta på lågan: Ljusgul = rätt fläkt, röd/orange = för låg fläkt, vit = för hög fläkt.

Ett lite mera redneck sätt är att öppna dragluckan och lysa in med ficklampan, sedan justera ner fläkten tills man ser sök i skenet från lampan, och därefter dra upp fläkten tills röken nätt och jämt upphör. Då har man så bra inställning som man kan få utan rökgasinstrument :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Turbo-Fredde
Prima virke

Inlägg av Turbo-Fredde »

Sotade i dag efter 38 säckar fick jag ut ca 7 liter sot.
inga klumpar alls nu.
Men tycker sotet är lite väl mörkt.
Ska sänka matningen lite till.
Annars går det mycket lugnare till i pannrummet nu.
kw z 150 dragbegränsare
Turbo-Fredde
Prima virke

Inlägg av Turbo-Fredde »

Liten uppdatering.
Brännaren gick perfekt hela våren.
Efter alla justeringar fick även jag komma ihåg att lägga en näve pellets i brännaren vid sotning.

Efter som vi kör med el beredare sommartid så står brännaren still.
Men i går körde jag igång brännaren.
Idag kom 4 pallar Neova och nästa vecka ska jag nog ta hem 4 pallar till.
Vi brukar göra av med ca 9 pallar per vinter.
Men nu är övervåningen avstängd för total renovering så där ska inte värmas något i år.
kw z 150 dragbegränsare
Turbo-Fredde
Prima virke

Inlägg av Turbo-Fredde »

Lite bekymmer.
Brännaren vill stanna lite då och då.
Kan det vara fukt i skorstenen som bråkar lite?
Pannan används inte sommar tid så har nog inte varit igång sen slutet april början maj.
kw z 150 dragbegränsare
chol
Späd planta

Inlägg av chol »

Vår PX21:a hade också en tendens att stanna för några veckor sedan.
Efter att ha sotat ordentligt, rengjort brännarrör, kollat tändelement osv så hade jag fortfarande problem. En gång per dygn bara den la av.
Visade sig till slut vara foto-sensorn som hade dammat igen lite grann.
Plockade ut den, torkade av med en putsduk, in igen och sen har den gått som en klocka.

Så om du inte gjort det så testa att rengöra sensorn!

För övrigt vill jag passa på att tacka forumet för många intressanta trådar om hur man kan justera in sin förbränning. Har kört sen 2005 med pellets och det var först förra året när jag började logga rökgastemperaturer som jag insåg att brännaren var helt feljusterad. Hade emellanåt rökgastemperaturer på över 350 grader. Efter lite pyssel och mätningar har jag nu fått ner dom till runt 210-220 grader med max sista halvåret på 240 grader. Vilket jag anser som helt ok med en olje/koks-panna och korta rökgasvägar.

Skall bli intressant att se hur det avspeglar sig i förbrukningen när det gått ett år!
CTC 265B -69, KMP PX21, Automix 20, MAFA veckoförråd
Skriv svar