Rökgastemperaturer
Rökgastemperaturer
Hej!
Jag vore intresserad av att få veta vilken rökgastemperatur ni andra ligger på vid pelletsbränning...
Själv har jag en Focus-panna med EcoTec-brännare och har avsevärda problem att komma upp i 200 grader mätt vis pann-stosen...
Hur ser det ut för er andra???????
Sedan undrar jag också om det finns några riktvärden för att beräkna normal avkylning genom skorstenen.
Jag vore intresserad av att få veta vilken rökgastemperatur ni andra ligger på vid pelletsbränning...
Själv har jag en Focus-panna med EcoTec-brännare och har avsevärda problem att komma upp i 200 grader mätt vis pann-stosen...
Hur ser det ut för er andra???????
Sedan undrar jag också om det finns några riktvärden för att beräkna normal avkylning genom skorstenen.
-
- Späd planta
-
- Späd planta
-
- Späd planta
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
132-160 grader ur pannan beroende på när pannan sotades och efter motdragsluckan ligger tempen på 115 grader.. 50 cm från skostenstoppen är det 80 grader.. 90 mm o 7 meters pipa..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Efter att jag tätat varenda liten skarv och öppning där det kunde tänkas komma in luft har jag fått upp rökgastemperaturen från runt 80 grader till ca 105 vid normaldrigt. När brännaren går på hög, efter t.ex. ett stopp, så har jag noterat ett toppvärde på 136 grader. Min skorsten är ca 11 meter. Det känns som väl låga temperaturer men vad jag har kunnat se så kondenserar röken inte i skorstenen (osynlig rök ur skorstenen, inte vit)
Ska ta ett snack med min installatör när han kommer för att trimma in den.
/Thomas
Ska ta ett snack med min installatör när han kommer för att trimma in den.
/Thomas
HÖG..
Tycker det låter som om du skulle köra på högläget hela tiden !
Just för kondensens skull.
Just för kondensens skull.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Lärjunge!
Apropå rökgastemperaturer så låg jag efter handsotning av tubrören (4st) på 200 grader sen läste jag nåt inlägg av ztz att han sotade sina tubrör med borrmaskin, så jag åkte till jula och hittade ett flexibelt fäste som jag efter lite modifikation kunde sätta på min tubborste på och fick efter det rökgastemp på 160 grader, trodde knappt att det var sant, mycket värme som kråkorna har fått...
/Pete
/Pete
Senast redigerad av Pete den mån 24 okt, 2005 18:08, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
-
- Pannrumshärskare!