shunt som sköter sig själv

parhed
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 05 dec, 2010 12:23
Ort: Edsvalla, Karlstad
Kontakt:

Inlägg av parhed »

Har själv en Thermomatic ERA 10 med innegivare, och gillar den starkt. Den fungerar perfekt för att hålla vårt (visserligen lite dragiga) hus i en bra komforttemp med små variationer.

Enda "problemet" är att delar av huset som ligger långt från givaren ibland droppar i värme om det blir extrema omslag på vädret. Men inom någon timme är det uppe på normaltemp igen.

En billig penning för att slippa justera det manuellt.
Vinking Bio -06, Albin Trio 330 -89, Mafa mini ,ingen dragregulator, Thermomatic ERA10
110m² (2 plan) + 55m² anno 1923
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Andreas Hansson skrev:Varför behöver vi veta vad som händer ute?
En hus kropp är så trög så det tar lååång tid innan den reagerar på förändringar i utomhustemperaturen. Framledningen däremot kan ganska fort höja temp fort. Vid utegivare så är bra termostater ett måste då man nästan alltid ligger över den temp som behövs för att värma huset.

Har TS bra termostater så spelar det ingen roll vad han väljer.
TS har inte bra termostater. Och börja byta ventiler och installera termostater mitt i vintern är inte ett alternativ såsom jag ser det. Jag bytte panna i februari 2004, och det var allt annat än roligt. En annan sak är kostnaden: Drygt 3 000 kronor för en regulator som kan monteras medan anläggningen går, mot ca 10 000 kronor för nya radiatorventiler, nya termostater och inte minst arbete. TS har tydligt sagt att DET inte är aktuellt, ergo kvarstår regulatorn - som han kan montera själv.

Som du säger, Hansson: En huskropp är sååååå trög. Just det, och då är det bättre att man startar uppvärmningen medan kylan är på väg in, och att man går av uppvärmning när det slår om till mildväder. Så sparar man bränsle, och höjer komforten samtidigt som man spar panna och brännare för onödigt extra slitage.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Andreas Hansson skrev:Vid utegivare så är bra termostater ett måste då man nästan alltid ligger över den temp som behövs för att värma huset.
Du har förstått alldeles korrekt. Man skall ligga över den temp som behövs för att värma huset.
Shuntautomatik med utegivare skall användas med termostater på radiatorerna. Shuntautomatikens uppgift är att ge reglera en lämplig framledningstemperatuur med utetempen som input.
En lämplig framledningstemp gör att termostaten kan reglera mjukare.

Val av kurvor gör man för att alla hus är individer med olika isolering, ventilationsförluster och andra tempförluster. det tar ca 10 arbetsminuter att justera i rätt kurva men man gör det 2 minuterid 5-6 tillfällen. (olika temperaturer)
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

parhed skrev: Enda "problemet" är att delar av huset som ligger långt från givaren ibland droppar i värme om det blir extrema omslag på vädret. Men inom någon timme är det uppe på normaltemp igen.
Detta är svagheten med innegivare. Mycket vanligt fenomen att något rum blir kallare. Om man har olika dimensionering på radiatorerna eller sämre isolering på vindsvåningen så får man detta fenomen.

Ett system med utegivare och radiatortermostater är mycket bättre men också mycket dyrare.
En shuntautomat typ Danfoss ECL som nämndes tidigare används ex i stora hyresfastigheter och kontorshus. Detta pga att man justerar in den så rummet med störst energibehov når sin måltemp och resten stryper termostaterna bort.

En regulator med innegivare funkar jättebra i enplanshus eller jämnt isolerade hus med jämn radiatordimensionering och välplacerad givare som aldrig utsätts för temperaturpåverkan. I vissa fall funkar den jättebra bara för att villaägaren inte bryr sig om en tempskilllnad på nominell temp +- en grad eller två mellan olika rum.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Jonas O skrev:Har denna i vårat hus:

http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=895

Endast innegivare, funkar mycket bra.
Har loggning/tidsgraf på innetemperaturen på en "väderstation" och den ligger helt konstant på 21,8°
Exakt vad vi ställt in det på :)

Ser att jag länkat fel, vi har: Thermomatic ERA 10 med innegivare

Kan även tillägga att samtliga termostater på samtliga element i hela huset oxå är bytta för typ 4 år sedan.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
cerox
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 15 maj, 2010 12:58
Ort: Vadstena

Inlägg av cerox »

bebop skrev: Detta är svagheten med innegivare. Mycket vanligt fenomen att något rum blir kallare. Om man har olika dimensionering på radiatorerna eller sämre isolering på vindsvåningen så får man detta fenomen.
Nu när jag skulle skaffa shuntautomatik fick jag lära mig att styr man mot innegivare skall man i regel inte använda radioatortermostater, såtillvida det inte finns övrig tillfällig uppvärmning såsom tex. solinsläpp.
Det krävs dock en viss intrimmningsperiod. Det är som sagt lätt att få vissa rum lite kallare än referensrummet där givaren sitter, men har man inga radiatortermostater kan man strypa flödet lite grand i referensrummet och på så vis "trimma" in systemet.
Eller??
KMP PX21
CTC 1100
Tigex 25
1plans kedjehus -68
~110m2 uppvärmt
j_montana
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 00:42
Ort: Skåne

Inlägg av j_montana »

Finns det någon som har lite siffror på hur förbrukningen ändras efter installation av shuntautomatik?
Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Det är väldigt olika eftersom alla har olika förutsättningar. Det kan bli både högre och lägre beroende på hur snålt man shuntade innan osv osv.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

j_montana. Som någon sade förut (tror det var Icecap) så tjänar man ingeting i pelletsförbrukning om man sätter dit shuntautomatik så länge värmeledningarna går inne i huset och inte i dåligt isolerade ytterväggar.
Har man termostater på radiatorerna så kan man använda styrning med utegivare för att hålla ned framledningstemperaturen.

Att skaffa innegivarreglering till pelletseldning som inte är det minsta temperaturkänslig om man redan har radiatortermostater måste vara ett ordentligt klavertramp. Man behöver inte två konkurrerande styrningar som ska styra samma sak.

Bebop har förstått vad det rör sig om.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
j_montana
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 00:42
Ort: Skåne

Inlägg av j_montana »

Ok, då har jag nog förstått det rätt, men för att ta ett exempel. Ponera följande fall under vinterhalvåret i ett hus där all värme som skickas ut kommer huset till godo:

1) Fungerande termostater, shuntar ut "lagom" för att hålla innetemperaturen konstant oavsett väderlek.
2) Fungerande termostater, shuntar ut "max".

Gör någon av 1 eller 2 skillnad på förbrukningen, förutsatt att termostaterna fungerar klockrent? Om så är fallet, vad beror det på?
Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Shunta ut "max" 80 grader kanske inte är så bra för cirkulationspumpen.
Senast redigerad av abene den fre 28 jan, 2011 13:31, redigerad totalt 1 gånger.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har du termostatventiler på alla element är det en faktisk besparing att skaffa en tryckstyrd cirkulationspump! Den ger en faktisk besparing (av el), shuntstyring gör det inte i det läge.

Och cirkulationspumpen tål lätt 80°C, inget problem!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Tittade på tryckstyrd pump men priset var såpass högt att vinst inte infinner sig första åren. Borde väl ändå kanske byta den gamla DAB pumpen som inte är av bästa märke.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ska du byta ska du definitivt köpa en tryckstyrd! Om det tar ett eller två år att betala sig är ganska likgiltigt, det kommer att löna sig och susanden i rören blir mindre (om det finns alls).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

bebop skrev:
Detta är svagheten med innegivare. Mycket vanligt fenomen att något rum blir kallare. Om man har olika dimensionering på radiatorerna eller sämre isolering på vindsvåningen så får man detta fenomen.


.
Olika dimensionering ? Ja det är väl klart att man har olika dimensionering på radiatorerna . Har du lika stora radiatorer i alla rum :shock:

Man får väl hoppas att den som byggt huset har dimensionerat radiatorerna riktigt.
Men jag har aldrig sett ett hus med lika storlek på radiatorerna i hela huset.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar