shunt som sköter sig själv
Har själv en Thermomatic ERA 10 med innegivare, och gillar den starkt. Den fungerar perfekt för att hålla vårt (visserligen lite dragiga) hus i en bra komforttemp med små variationer.
Enda "problemet" är att delar av huset som ligger långt från givaren ibland droppar i värme om det blir extrema omslag på vädret. Men inom någon timme är det uppe på normaltemp igen.
En billig penning för att slippa justera det manuellt.
Enda "problemet" är att delar av huset som ligger långt från givaren ibland droppar i värme om det blir extrema omslag på vädret. Men inom någon timme är det uppe på normaltemp igen.
En billig penning för att slippa justera det manuellt.
Vinking Bio -06, Albin Trio 330 -89, Mafa mini ,ingen dragregulator, Thermomatic ERA10
110m² (2 plan) + 55m² anno 1923
110m² (2 plan) + 55m² anno 1923
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
TS har inte bra termostater. Och börja byta ventiler och installera termostater mitt i vintern är inte ett alternativ såsom jag ser det. Jag bytte panna i februari 2004, och det var allt annat än roligt. En annan sak är kostnaden: Drygt 3 000 kronor för en regulator som kan monteras medan anläggningen går, mot ca 10 000 kronor för nya radiatorventiler, nya termostater och inte minst arbete. TS har tydligt sagt att DET inte är aktuellt, ergo kvarstår regulatorn - som han kan montera själv.Andreas Hansson skrev:Varför behöver vi veta vad som händer ute?
En hus kropp är så trög så det tar lååång tid innan den reagerar på förändringar i utomhustemperaturen. Framledningen däremot kan ganska fort höja temp fort. Vid utegivare så är bra termostater ett måste då man nästan alltid ligger över den temp som behövs för att värma huset.
Har TS bra termostater så spelar det ingen roll vad han väljer.
Som du säger, Hansson: En huskropp är sååååå trög. Just det, och då är det bättre att man startar uppvärmningen medan kylan är på väg in, och att man går av uppvärmning när det slår om till mildväder. Så sparar man bränsle, och höjer komforten samtidigt som man spar panna och brännare för onödigt extra slitage.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Du har förstått alldeles korrekt. Man skall ligga över den temp som behövs för att värma huset.Andreas Hansson skrev:Vid utegivare så är bra termostater ett måste då man nästan alltid ligger över den temp som behövs för att värma huset.
Shuntautomatik med utegivare skall användas med termostater på radiatorerna. Shuntautomatikens uppgift är att ge reglera en lämplig framledningstemperatuur med utetempen som input.
En lämplig framledningstemp gör att termostaten kan reglera mjukare.
Val av kurvor gör man för att alla hus är individer med olika isolering, ventilationsförluster och andra tempförluster. det tar ca 10 arbetsminuter att justera i rätt kurva men man gör det 2 minuterid 5-6 tillfällen. (olika temperaturer)
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Detta är svagheten med innegivare. Mycket vanligt fenomen att något rum blir kallare. Om man har olika dimensionering på radiatorerna eller sämre isolering på vindsvåningen så får man detta fenomen.parhed skrev: Enda "problemet" är att delar av huset som ligger långt från givaren ibland droppar i värme om det blir extrema omslag på vädret. Men inom någon timme är det uppe på normaltemp igen.
Ett system med utegivare och radiatortermostater är mycket bättre men också mycket dyrare.
En shuntautomat typ Danfoss ECL som nämndes tidigare används ex i stora hyresfastigheter och kontorshus. Detta pga att man justerar in den så rummet med störst energibehov når sin måltemp och resten stryper termostaterna bort.
En regulator med innegivare funkar jättebra i enplanshus eller jämnt isolerade hus med jämn radiatordimensionering och välplacerad givare som aldrig utsätts för temperaturpåverkan. I vissa fall funkar den jättebra bara för att villaägaren inte bryr sig om en tempskilllnad på nominell temp +- en grad eller två mellan olika rum.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Jonas O skrev:Har denna i vårat hus:
http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=895
Endast innegivare, funkar mycket bra.
Har loggning/tidsgraf på innetemperaturen på en "väderstation" och den ligger helt konstant på 21,8°
Exakt vad vi ställt in det på
Ser att jag länkat fel, vi har: Thermomatic ERA 10 med innegivare
Kan även tillägga att samtliga termostater på samtliga element i hela huset oxå är bytta för typ 4 år sedan.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Nu när jag skulle skaffa shuntautomatik fick jag lära mig att styr man mot innegivare skall man i regel inte använda radioatortermostater, såtillvida det inte finns övrig tillfällig uppvärmning såsom tex. solinsläpp.bebop skrev: Detta är svagheten med innegivare. Mycket vanligt fenomen att något rum blir kallare. Om man har olika dimensionering på radiatorerna eller sämre isolering på vindsvåningen så får man detta fenomen.
Det krävs dock en viss intrimmningsperiod. Det är som sagt lätt att få vissa rum lite kallare än referensrummet där givaren sitter, men har man inga radiatortermostater kan man strypa flödet lite grand i referensrummet och på så vis "trimma" in systemet.
Eller??
KMP PX21
CTC 1100
Tigex 25
1plans kedjehus -68
~110m2 uppvärmt
CTC 1100
Tigex 25
1plans kedjehus -68
~110m2 uppvärmt
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Det är väldigt olika eftersom alla har olika förutsättningar. Det kan bli både högre och lägre beroende på hur snålt man shuntade innan osv osv.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
j_montana. Som någon sade förut (tror det var Icecap) så tjänar man ingeting i pelletsförbrukning om man sätter dit shuntautomatik så länge värmeledningarna går inne i huset och inte i dåligt isolerade ytterväggar.
Har man termostater på radiatorerna så kan man använda styrning med utegivare för att hålla ned framledningstemperaturen.
Att skaffa innegivarreglering till pelletseldning som inte är det minsta temperaturkänslig om man redan har radiatortermostater måste vara ett ordentligt klavertramp. Man behöver inte två konkurrerande styrningar som ska styra samma sak.
Bebop har förstått vad det rör sig om.
Har man termostater på radiatorerna så kan man använda styrning med utegivare för att hålla ned framledningstemperaturen.
Att skaffa innegivarreglering till pelletseldning som inte är det minsta temperaturkänslig om man redan har radiatortermostater måste vara ett ordentligt klavertramp. Man behöver inte två konkurrerande styrningar som ska styra samma sak.
Bebop har förstått vad det rör sig om.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Ok, då har jag nog förstått det rätt, men för att ta ett exempel. Ponera följande fall under vinterhalvåret i ett hus där all värme som skickas ut kommer huset till godo:
1) Fungerande termostater, shuntar ut "lagom" för att hålla innetemperaturen konstant oavsett väderlek.
2) Fungerande termostater, shuntar ut "max".
Gör någon av 1 eller 2 skillnad på förbrukningen, förutsatt att termostaterna fungerar klockrent? Om så är fallet, vad beror det på?
1) Fungerande termostater, shuntar ut "lagom" för att hålla innetemperaturen konstant oavsett väderlek.
2) Fungerande termostater, shuntar ut "max".
Gör någon av 1 eller 2 skillnad på förbrukningen, förutsatt att termostaterna fungerar klockrent? Om så är fallet, vad beror det på?
Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)
Har du termostatventiler på alla element är det en faktisk besparing att skaffa en tryckstyrd cirkulationspump! Den ger en faktisk besparing (av el), shuntstyring gör det inte i det läge.
Och cirkulationspumpen tål lätt 80°C, inget problem!
Och cirkulationspumpen tål lätt 80°C, inget problem!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ska du byta ska du definitivt köpa en tryckstyrd! Om det tar ett eller två år att betala sig är ganska likgiltigt, det kommer att löna sig och susanden i rören blir mindre (om det finns alls).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Olika dimensionering ? Ja det är väl klart att man har olika dimensionering på radiatorerna . Har du lika stora radiatorer i alla rumbebop skrev:
Detta är svagheten med innegivare. Mycket vanligt fenomen att något rum blir kallare. Om man har olika dimensionering på radiatorerna eller sämre isolering på vindsvåningen så får man detta fenomen.
.

Man får väl hoppas att den som byggt huset har dimensionerat radiatorerna riktigt.
Men jag har aldrig sett ett hus med lika storlek på radiatorerna i hela huset.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL