Pellets korg /pellets hink

Fyrfota
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Fyrfota »

haha, det brinner allt, fast efter ett par timmar stryper jag och då är det blueflames som gäller och sedan glöd till morgonen...
Whatever, varmt och gott är det, det är huvudsaken... :lol:
Vedolux 37, 2500l acktank, Viking Bio (slängt ut Flex-A:n) 2 hundhus a 20kvm, ett katthus a 24kvm, förråd 15kvm och 30m kulvert till bostadshus på 2x80kvm.
palseger
Frö

Inlägg av palseger »

:x
Va i helsike är erat problem!!! :evil:
Vissa här har varit sakliga och med egna erfarenheter vänligt svarat och gett mig avrådan och rådan till hur eller vad jag bör testa...

Och JAG trodde det här va ett pellets forum men jag har ju uppenbarligen fel...

Jag tänker inte sitta här och berätta mitt livs historia... Men jag tänker tala om för er att Pellets inte är så dyrt som ni verkar tro och ved är inte så billigt som ni föreställer er i eran lilla sagovärld om ni nu inte har egen.
Jag tycker det är fel att hoppa på folk och dömma i förväg när man inte vet vad jag får tag på för BRA ved, vad jag betalar och villken mängd det går åt på de två ställen JAG måste elda och värma upp på vintern.

En skada eller sjukdom som kräver att varje energi gnutta fördelas med omsorg har gjort att vi står med en fot mot att flytta och en i hopp om att hitta underlättande lösningar. Att enbart behöva hantera en liten del ved och istället ha pellets med den underlättande hantering som det faktiskt har givit under denna veckan vi prövat och kännt efter.'

En pellets korg har visat sig inte alls vara värdelös utan ge en så fruktansvärt mycket bättre uppvärmning som även ser till att golvet håller sig varmt. Vi misstänker att uppvärmning vid -20 ute och lite svalt i huset är svårt och då kan behöva en stöd brasa av ved, Men under de förhållande med minusgrader vi haft nu och den rejäla fart vi fått på våran pelletskorg och kronspis ger oss det resultat vi näst intill hoppats på.

Så ni som inte fattar... lägg av att svara och göra folk frustrerade... Varför någon väljer att inte elda flera ton ved varje vinter är dens val, sen var jag intresserad av råd om pellets över huvudtaget funkar utifall man skall bygga om den panna som går att bygga om och svaret har jag knappt fått här...

Jag vill ändå tacka er som faktiskt varit sakliga och hjälpsamma i ämmnet JÄTTE MYCKET, det va svårt i början att få till det men med rätt metod och placering av stor korg så funkar eldningen fantastiskt bra och gör kronspisen väldigt varm när glöden varit igång. Vi har inte längre fis eld som blev i början utan en rejäl brasa som efter slocknande och massa glöd fortfarande värmer upp och ger ett otroligt bra slutresultat.
Tack för er hjälp
:D
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu har jag läst igenom tråden då jag antog att någon hade spårat ut. Det enda inlägg jag hittade som var helt utspårat var inlägget av palseger strax över detta så är det någon som har problem lär det vara TS och ingen annan!

Så palseger: skärp dig! Har du personliga problem är det en sak men du behöver inte skylta med dom här och då definitivt inte i den ton.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Vad kan jag säga, annat än välkommen till Pellets.info Bild
Det kan vara lite si som så med takt och ton här, och många av oss som skriver här kanske saknar riktiga liv (om vi haft riktiga liv skulle tiden kanske inte räckt till), men många har faktiskt blivit hjälpta - hur otroligt det än låter.

På tal om ved kontra pellets, så beror det lite på var i landet du bor om ved skall vara billigare än pellets, eller om skillnaden blir i det närmsta försumbar. Här jag bor, kan man lätt få tag på billigt virke till ved, men man skall inte röra sig så himla långt söderut eller österut förrän prisbilden och tillgängligheten är en annan. I valet och kvalet mellan pellets och ved, så vinner oftast pelletsen utifrån att den är renligare att hantera, är mer enhetlig i kvaliteten och ger mindre aska än ved. Jag måste väl säga att när jag står där med pelletsräkningen i hand, så önskar jag att jag hade ved, men när jag kånkar in pelletssäcker och svär över hur mycket lättvindigare det var med olja, så inser jag ändå att det skulle varit värre med ved. Så här konstiga är vi människor: Nu hade vi oljeteknologi som gav närmare 95% verkningsgrad, och vi har el pannor som ger 98% verkningsgrad, då skall hux flux olja och el bytas mot biobränslen. Så går det när vi väljer in byfånar att styra land och folk Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Janjoseph
Späd planta

Inlägg av Janjoseph »

Här är två bra länkar:

http://luman.se/produktfiler/korgar.pdf
www.energiportalen.se/energiguiden/pelletskorg-1507.asp
Har själv två stycken korgar som jag tänder innan jag går till jobbet. Kommer hem till två ljumma++ kaminer. Laddar två nya till natten och har nu stängt av alla element. Helnöjd.
J:son skrev:Hej palseger.

Det finns en utredning/test av statlig myndighet av pelletskorgar. Jag har dragit en kopia på den, men vet inte var jag har den. Någon här vet säkert adressen till hemsidan/testet.
Man provade man olika sorters korgar. Fick resultat och förde en del resonemang i ärendet.
Det bästa jag hört om är här på pellets.info. Det handlade om att man hade en mindre nätcylinder i mitten av en rund korg, vertikalt inneuti den större. Pelletsen hälldes i mellanrummet mellan den lilla cylindern och den större/pelletskorgen. Man fäste korta ben som fick upp korgen från underlaget lite och släppte fram luft till den inre cylindern i mitten.
Man tände på med någon tändsats i inre cylinder som drog upp luften genom cylindern.
Sedan finns det en anledning till att använda pelletskorgar istället för ved i t.ex. insatser i öppna spisar. Det är, att dessa insatser är som att elda i en för stor panna. De är jätteeffektiva att snabbt elda upp t.ex. ett fritidshus, men blir sedan svåra att elda lungt/pyrelda i. De blir ineffektiva
när de skall underhålla värmen i rummet. Oftast blir det för varmt i rummet, man eldar för hårt.
Pelletskorgen är precis tvärs om. Man kan säga att man "pyreldar" i den och de brinner förhållandevis länge om man jämför med ved. Så när man väl fått upp värmen är dom inte så dumma att bibehålla värmen. Man tillför "samma" energi på längre utsträckt tid.
Jag har en granne som eldar med pelletskorgar i kaminer och kakelugnar. Han påstår att det fungerar bra.
Däremot att elda direkt i en öppen spis blir ju inte särskilt mycket bättre därför att man har en pelletskorg.
:) J:son
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Stängt av alla element...(!) ... den 5:e Juli ...(!)
Det gjorde vi i början på maj...

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

När man kan stänga av elementen beror lite på var i landet man bor. I Norra Norrland var det frost för några få nätter sedan, så jag skulle inte klandra de som bör där uppe för att köra elementen även i juli. Är det kallt, så är det - oavsett vad almanackan tycker :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Hm nä det är sant förstås...
Jag tar tebaks.

/ johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Janjoseph
Späd planta

Inlägg av Janjoseph »

0
Senast redigerad av Janjoseph den tor 05 jan, 2012 13:55, redigerad totalt 1 gånger.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Termomatic era stänger mina radiatorer när det behövs. Det var inte många år sedan det behövdes nån gång i veckan hela året.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar