Pellets korg /pellets hink

palseger
Frö

Pellets korg /pellets hink

Inlägg av palseger »

:?:
När jag har läst lite så verkar det råda jätte delade meningar i ämnet.
MEN nu har jag köpt en och om jag inte får fart på den så kommer resterande vinter bli både dyr, kall och jobbig. men allt löser sig förstås.

Denna är specialbeställd men levererades utan ben... Här kommer min första fråga
Skall man ha ben så luften kommer åt underifrån eller är det bara sämre?

Vi eldar i en kronspis med en liten lucka med lufthål under som man kan öppna och stänga (som vi förstås har fullt öppna)
Vi testade nyss att ha den långt intill väggen då det i en test stod att man ev i en stängd kamin kunde få bättre effekt om den bakre sidan var täckt... Det brann och gav fisig värme men sedan när vi drog den ända fram till luckan och stängde så hör man suget och draget som alltid blir vid ved eldning så det låter ju possetivt.

Men sedan till en annan fråga... ni som har fått värme utifrån era pellets korgar vad har ni för pellets???

Testar nu agrol från lantmännen och tänkte även försöka köpa ett par säckar neova om man får tag på någonstans...

Något annat bra tips för att få bra fart i pellets korgen? skall tillägga att det har så gott som hela tiden som det finns ej eldad pellets varit en relativt fin låga så det pyr inte bara och är äckligt men inte varit någon fart förens nu när vi drog fram den och riktigt nära luckan...

Men frågan är blir det bättre eller sämre med ben? och hur får man ut bäst eller åtminstone lite effekt ur den????

Tacksam för svar men ber er som är HELT anti mot pellets korgar att inte bara gå på med idiot och MÅSTE vara pelletbrännare och massa sådant... jag har förstått att det verkar vara lite vetenskap för att få till pellets eldning i korg men det skall ju gå med rätt förutsättningar.

Måste få värmen och veden att räcka resterande vinter och ta ett senare beslut inför en kommande vinter...

Tacksam för RÅD och Tips som kan ge lite mer värme än mys värmen som är nu... (storlek ca 25 hög/ 24 bred och 30 lång... så måtten är nog ganska bra för att få lite effekt)...
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag tror pelletskorgar mest är ett försäljningsjippo. Mycket lätt och billigt att tillverka. För att få pellets att brinna behövs det luft och där ligger väl problemet. Varför går det inte att elda med ved i cronspisen i stället. Måste bli mycket billigare än pellets och då brinner det som det ska.
Tror inte det är någon vetenskap att elda i en pelletskorg, det blir som det blir. Finns inga variabler man kan ändra på om man inte drar in lufttillförsel i korgen och kopplar till någon fläkt men då blir det en enkel pelletsbrännare. :?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
palseger
Frö

Inlägg av palseger »

Det enkla svaret är att veden börjar tryta och det är svårt att få tag på ny.
Anledningen att vi började testa detta är att vi på flera sätt ser att pellets eldning skulle kunna minska hantering och kraft som skulle kunna och behövas läggas på annat.

Jo det där med luften verkar ju vara knepet... men frågan är var luften behöver komma... Om man har ben på den så finns det hål på alla sidorn. som vi gjorde nu trycks ju luften in från kortsidan i botten av pelletsen där det redan var glöd för att den hade varit igång bra länge...

Det kanske är så tyvärr... bara tänkte att lite här och där läser man om folk som i alla fall skriver att de faktiskt fått värme och i ett gammalt test verkar det också som det.

Anledningen att jag nämner lit e"vetenskap" är för att jag efter 15 timmars eldning eller nått men i alla fall 3 fylningar på olika sätt och med olika mängd märkt stora skillnader på fart, brinntid och viss skillnad på värmeutveckling...

Men jag lever på HOPPET :D kanske läser någon som lyckats det här eller så får jag det att lyckas och kan ge lite kunskap...
Ja ja vi får se elda upp de säckarna jag har och ev köpa ett annat märke för att få en bra test så får vi väll se sen... Men det kanske är ved eller inget som gäller (alltså riktig eldning av ved, briketter eller vad som)

Man tack i alla fall, kanske trillar sanningen ner i ansiktet på mig eller så får jag värme till kvällen... Annars startar jag en mysig vedbrasa i kylan så får väll elementen ta resten...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Om du har ett par korta rörstubbar att vila korgen på, så kommer det åt syre även i botten, samtidigt som askan släpper ut den vägen. Annars vill jag rekommendera att du provar loggs/briketter istället. De kostar lite mer per kWh än pellets, men de brinner bättre och ger mer värme än pellets i korg - som ju bara är menad som myspys. Loggs har de hos Agrol/Lantmännen/Granngården :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Pelletsen packar sig för mycket i korgen för att luften ska komma igenom. detta gör att eldandet blir "pys-eldning" med låg effekt.

Detta är väl orsaken till att det finns pellets-kaminer...

I essens: det fungerar inte!

Jag skulle dock tro att man kan få det att fungera mindre dåligt vid att ha några rör stående i pelletskorgen samt lite luft under den korg. Rören ska vara perforerat så att luft sprids ut i pelletsen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

De prover jag gjort i durkslag, har krävt tändvätska.

Det där med perforerade rör verkar intressant. Kanske göra dem ett par dm för långa och utan perforering. Kan bli lite "skorstensdrag" i dem.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Jag hade förra vinter fått riktigt skifpellets som levernatören hämtade. Men innan hann hämtade skräper så provade jag på att elda det i spisen med lite olika utvecklingsideer. och aldrig att man kunde tro att det skulle vara så svårt att få någonting så tortt att brinna bra. Näe håll pelletsen i pelletsförrådet och satsa på ved eller loggs i spisen
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du läst dessa gamla trådar?
Skriv pelletskorg under SÖK knappen,så får du fram ett flertal trådar om ämnet.
Vad jag fått fram så är det viktigt att få bra drag genom pelletsen,så det det inte bara myseldar.Jämför en brännare där du har en fläkt.Anpassningen av korgen till utrymmet verkar också viktigt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
J:son
Fröträd

Inlägg av J:son »

Hej palseger.

Det finns en utredning/test av statlig myndighet av pelletskorgar. Jag har dragit en kopia på den, men vet inte var jag har den. Någon här vet säkert adressen till hemsidan/testet.
Man provade man olika sorters korgar. Fick resultat och förde en del resonemang i ärendet.
Det bästa jag hört om är här på pellets.info. Det handlade om att man hade en mindre nätcylinder i mitten av en rund korg, vertikalt inneuti den större. Pelletsen hälldes i mellanrummet mellan den lilla cylindern och den större/pelletskorgen. Man fäste korta ben som fick upp korgen från underlaget lite och släppte fram luft till den inre cylindern i mitten.
Man tände på med någon tändsats i inre cylinder som drog upp luften genom cylindern.
Sedan finns det en anledning till att använda pelletskorgar istället för ved i t.ex. insatser i öppna spisar. Det är, att dessa insatser är som att elda i en för stor panna. De är jätteeffektiva att snabbt elda upp t.ex. ett fritidshus, men blir sedan svåra att elda lungt/pyrelda i. De blir ineffektiva
när de skall underhålla värmen i rummet. Oftast blir det för varmt i rummet, man eldar för hårt.
Pelletskorgen är precis tvärs om. Man kan säga att man "pyreldar" i den och de brinner förhållandevis länge om man jämför med ved. Så när man väl fått upp värmen är dom inte så dumma att bibehålla värmen. Man tillför "samma" energi på längre utsträckt tid.
Jag har en granne som eldar med pelletskorgar i kaminer och kakelugnar. Han påstår att det fungerar bra.
Däremot att elda direkt i en öppen spis blir ju inte särskilt mycket bättre därför att man har en pelletskorg.
:) J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag har testat lite med å elda pellets i kamin
jag kör med bestickkorg ifrån ikea, jag får in 3 st i kaminen då blir det värme men det blir inte så väldigt varmt. men räcker för att höja temp i rummet iaf.
det verkar som att det blir bättre om större delen av botten i kaminen nyttjas.
jag har även testat med å ta en typ av bak form i metall som jag borrade massa hål i va lika stor som botten i kaminen då blev det hetta av det hela

en sak jag har undrat över ett tag är hur mycke ved folk hyvar in i sina kaminer per timme ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Detta kanske kan vara intressant http://www.gzon.net/
Mvh
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
msh16
Energiprofet!

Re: Pellets korg /pellets hink

Inlägg av msh16 »

palseger skrev:jag har förstått att det verkar vara lite vetenskap för att få till pellets eldning i korg men det skall ju gå med rätt förutsättningar.
Varför??????
Lägga ned tid och pengar på det som rent fysikaliskt inte kan gå när det finns billig ved att köpa till en fjärdedel av pelletspriset och som passar precis i en spis.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Fyrfota
Späd planta
Kontakt:

Re: Pellets korg /pellets hink

Inlägg av Fyrfota »

Jag eldar i en pelletshink i vår kamin. Fyller den helt upp och häller på ca 0,5dl diesel. Tänder och stänger luckan och öppnar spjällen fullt. Efter ca 1 timma kommer värmen och sedan värmer den vår nedervåning (ca 70 kvm) i flera timmar (8-10 timmar). Då har vi ( vid -10 ute ) ca 18 grader inne med vår vanliga värme och ca 20-21 grader när vi kör pelletshinken. Fungerar utmärkt och väldigt skönt på morgonen när det bara brukar vara 16 grader inne!!!
Vedolux 37, 2500l acktank, Viking Bio (slängt ut Flex-A:n) 2 hundhus a 20kvm, ett katthus a 24kvm, förråd 15kvm och 30m kulvert till bostadshus på 2x80kvm.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Men Fyrfota. Pyreldning har man gått ifrån. Ingenting att rekommendera. Ska det brinna så ska det brinna med öppen låga.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar