När jag har läst lite så verkar det råda jätte delade meningar i ämnet.
MEN nu har jag köpt en och om jag inte får fart på den så kommer resterande vinter bli både dyr, kall och jobbig. men allt löser sig förstås.
Denna är specialbeställd men levererades utan ben... Här kommer min första fråga
Skall man ha ben så luften kommer åt underifrån eller är det bara sämre?
Vi eldar i en kronspis med en liten lucka med lufthål under som man kan öppna och stänga (som vi förstås har fullt öppna)
Vi testade nyss att ha den långt intill väggen då det i en test stod att man ev i en stängd kamin kunde få bättre effekt om den bakre sidan var täckt... Det brann och gav fisig värme men sedan när vi drog den ända fram till luckan och stängde så hör man suget och draget som alltid blir vid ved eldning så det låter ju possetivt.
Men sedan till en annan fråga... ni som har fått värme utifrån era pellets korgar vad har ni för pellets???
Testar nu agrol från lantmännen och tänkte även försöka köpa ett par säckar neova om man får tag på någonstans...
Något annat bra tips för att få bra fart i pellets korgen? skall tillägga att det har så gott som hela tiden som det finns ej eldad pellets varit en relativt fin låga så det pyr inte bara och är äckligt men inte varit någon fart förens nu när vi drog fram den och riktigt nära luckan...
Men frågan är blir det bättre eller sämre med ben? och hur får man ut bäst eller åtminstone lite effekt ur den????
Tacksam för svar men ber er som är HELT anti mot pellets korgar att inte bara gå på med idiot och MÅSTE vara pelletbrännare och massa sådant... jag har förstått att det verkar vara lite vetenskap för att få till pellets eldning i korg men det skall ju gå med rätt förutsättningar.
Måste få värmen och veden att räcka resterande vinter och ta ett senare beslut inför en kommande vinter...
Tacksam för RÅD och Tips som kan ge lite mer värme än mys värmen som är nu... (storlek ca 25 hög/ 24 bred och 30 lång... så måtten är nog ganska bra för att få lite effekt)...