Icecap - roligt att Thermia i sin byggbeskrivning för pelletsförråd har givit just den konstruktionen som du säger INTE funkar som exempelkonstruktion. Testar dom inte sina konstruktioner innan de ger ut instruktioner/manualer???
Inloppen i botten (inget snack om att täcka över några hål), böj uppåt 45 grader max 90 graders sväng. Det visade sig dock att de som monterade skruven hade satt mer än 45 graders lutning uppåt (jag tror det var närmare 55 grader).
Jag kommer nog att lyfta upp den raka delen i botten så att den lutar den mesta lutningen inuti förrådet. Dessutom kommer jag att sänka skruvmotorn till bara någon/några decimeter från brännkoppen. Det finns ju ingen anledning i världen till att den ska sitta i taket...
(Hmm... Jag ska lägga in bilder när jag kommer hem, så ser ni hur fantastiskt dumt monterat det var... Och en skiss på min nya lösning, kanske, om någon är intresserad?)
En intressant sak i det hela är dels att Stora Enso pelletsen som vi fick denna gång är väldigt spåniga och har *mycket* varierande längd. Det har säkert inte underlättat för skruven, om man säger så. Med de små och väldigt hårda Vestmarka pelletsen (6 mm, inget spån, löjligt likformig i längd) som vi hade innan fabriken brann ner, var detta aldrig ens i närheten av ett problem.
En annan intressant sak är att Försäkringsbolaget ger oss timlön för att tömma förrådet själva. Pannleverantören (dock inte samma som installerade, eftersom de hade gått i konkurs) har försett oss med ett veckoförråd, och alla är väldigt tillmötesgående nu i ärendet. Det kommer att ta ett tag att tömma 4,5 ton pellets för hand, men det är varmt i huset, och billigare än att köra på el (senaste elräkningen från när pannan gick sönder landade på 7500 kr för 2 mån.

)
/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.