Skruv går trögt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
xJom
Entusiast!

Skruv går trögt

Inlägg av xJom »

Hej!

Det slutar verkligen inte att strula... :(

Nu går skruven vansinnigt trögt. Ibland hoppar hela motorn och skruven till, och fortsätter (se video) eller så stannar den helt, och det blir rätt kallt...

Det enda råd jag fick var att köra skruven manuellt tills det "rensar ut" sig. Men nu har jag kört en låda full (inte så många hela pellets, mest halva och lite sågspån), och det verkar bara gå trögare = den stannar oftare.

Är det någon som har något annat råd? Kan man rensa skruven på något annat listigt sätt?

/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Men va har riktigt hänt hos dej :shock:

Har du testat med att ta bort kedjan o känt vart de går tungt??
Koppen antar jag är rengjord??
Hade du kedjedrift el är det stift??

Jag har rengjort den engång bara genom att ta bort brännaren o vänt den så man har koppen neråt o pickat på röret med hammare samt skakat brännaren.. Då brukar de komma ut spån o pellets för inget ska gå tungt även om det är pellets i skruvarna
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xJom
Entusiast!

Inlägg av xJom »

Sorry. Det är inte brännarskruven som går trögt.

Det är skruven från förrådet till brännaren som beter sig knäppt. Videon kommer snart...

/xJom
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Aha då kan det vara spiralen som gett sej om det är en flexskruv :(
Är det en lång skruv med böjar el flera öppningar?
Lilla el stora motorn??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xJom
Entusiast!

Inlägg av xJom »

Ja, det är en flexskruv. Det är inte något enkelt att byta spiral, va?

Det är en del som ligger under förrådet med tre öppningar och en böj upp till pannan.

Motorn är på 0,12 kW och 1360 rpm.
xJom
Entusiast!

Inlägg av xJom »

@£!#"#! :evil:

Nu gick flexiskruven av. Röret sprack och hel skruven försökte skruva tillbaks sig själv, så motorn sitter nu upp och ner...

Kan man byta flexskruven utan att byta skruven som ligger under förrådet?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är inte så svårt om du inte har fullt förråd förstås, Jag hade tidigare 2 öppningar i mitt förråd men de blev stopp en gång för nått år sedan o då la jag över en bit från en hängränna över det ena så jag bara tar från ett.. Har en vajer fäst i hängrännebiten så jag kan dra bort den när det är tomt med pellets vid första öppningen..

Man måste ju komma åt båda ändarna på skruven för byte av spiralen :(
En jag känner gjorde en tratt ovanpå slangen från skruven o hinkade dit pellets tills förrådet va tomt så de gick laga skruven annars får man fixa en rakskruv o ta upp ett hål som man stoppar i en annan skruv..
xJom
Entusiast!

Inlägg av xJom »

Jo, det är fullt i förrådet (ca 4,5 ton)... :(

Får se om kan köra med två skruvar då på något sätt.

Tack för tipset!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ajfan då är de nog lättast att försöka få tag på en skruv som du tar upp hål för genom väggen till förrådet, Annars måste man hyra in sugbil/pelletsbil som suger ut så man får laga men de blir hu rätt dyrt :(

Du behöver flexrör o spiral samt konan/intaget sedan använder du din motor, Kanske går de göra hål i inspektionsluckan o pilla in skruven där?
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Köp en begagnad skruv.
Brukar finnas billigt på blocket:
http://www.blocket.se/dalarna/Pelletsfo ... a=23_8&w=3
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
xJom
Entusiast!

Inlägg av xJom »

Trygghetsförsäkringen har hittats nu, så jag hoppas de byter hela rasket på försäkringen.

Men, det var ett bra tips om den extra skruven. Tackar för den också!
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

xJom skrev:@£!#"#! :evil:

Nu gick flexiskruven av. Röret sprack och hel skruven försökte skruva tillbaks sig själv, så motorn sitter nu upp och ner...

Kan man byta flexskruven utan att byta skruven som ligger under förrådet?
Min skruv gick också av då jag började med pellets. Här är mina tips/råd då du ska använda den. Till en början hade jag ett pelletförråd med skruven i botten och lutande väggar på sidorna och 3 inmatningshål. Detta var på va 3 meter därefter följde en 90gradersböj med lutning upp mot brännaren. Detta funkade riktigt dåligt då det gick för trögt helt enkelt. Min erfarenhet är att med flexskruven ska du lyft pelletsen så lite som möjligt. Helst inte ha någon böj men för mig är det ett måste.

Idag har jag skippat de lutande väggarna mot flexröret. Istället har jag lyft röret ca 50cm från botten. Detta för att minska behovet av att lyfta pelletsen vilket också resulterat i att det går betydligt lättare att transportera pellets. Har precis som Andre också täckt över 2 av 3 hål vid påfyllning av pellets. Över 2 av hålen har jag kapat av en bit platsrör, samma sort som flexröret, på 30cm som jag sågat itu så att jag kan trä det röret över flexmatningshålen. Har även satt ett snöre till "locken" så att jag kan ta bort dessa när det börjar bli slut pellets från det enda öppna hålet. Nackdelen med dettta blir såklart att jag får skotta en hel del pellets då pelletsnivån sjunkit eftersom mitt flexrör ligger 50cm från botten. När förrådet närmar sig slut så har jag en tunna som jag kan montera över ett av hålen som jag kan skotta pellets i från golvet. Blev ju absolut inte så automatiskt som jag tänkte mig när jag byggde det för 5 år sedan men det funkar i alla fall för mig. Hade jag inte behov av en böj som skulle jag köpa en kärnskruv som JanFire har till sin brännare.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Annars måste man hyra in sugbil/pelletsbil som suger ut så man får laga men de blir hu rätt dyrt :(
Det tar tid också. Hade en sugbil hemma hos mig som hämtade 4,8 ton reklamerad pellets. Killen som körde höll på i 2 timmar för att få med sig allt och då var det förberett med hål för att tömma förrådet lite så att manhålsluckan gick att öppna.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det tar tid o dom som kör bilarna gillar det inte för efter några sugningar måste dom plocka upp filter kasseten med 50 ?? filter el nått o de är ofränt med mögel o annat skit som finns där.. Sen tar de oxå lite tid typ nån timme
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det har varit diskuterat mycket med flexskruv och böjar.

Essensen är att kan INTE får börja vågrät och sedan böja uppåt! Vid 45° uppåt är kapaciteten runt 50% och börjar den då att mata 100% på den vågräta delen kan det bara bli skit av det hela.

Pelletsen trycks in i böjen, smulas sönder, skruven fastnar och kontinuiteten av doseringen är icke-existerande.

Man KAN dock (sannolikt) börja med 45° uppåt och då slå en böj på vägen, grejen är att största stigningen ska vara först på skruven.

Man ska alltså börja med flaskhalsen helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar