Flex-a i Nibe City

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Petjoh
Gallringsobjekt

Flex-a i Nibe City

Inlägg av Petjoh »

Är det någon som vet vilket gradantal på lågriktaren som är bäst i kominationen.. Janfire Flex-A i en Nibe City.

Jag har nog en 60 graders men verkar som om det ändå går mycket värme rakt upp i rören och rakt ut. Att jag frågar är att jag kan se att sotet ligger väldigt nära brännaren nu och längst in i pannan finns det inget sot..

Jag har ingen aning om vad som är rätt och vad som är fel när det gäller detta då jag är nybörjare.. :?:
Senast redigerad av Petjoh den mån 20 dec, 2010 11:12, redigerad totalt 1 gånger.
Nibe City ifrån1997.
Janfire Flex-a 2010
Tigex dragbegränsare.
Hus byggt -72, 165kvm boyta.
Skorsten 5.5 meter
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det att sotet/askan ligger nära brännaren, beror på brännkammarens konstruktion. Som oljepanna hade City' n en efterbrännfunktion lik den du hittar i CTC 1100 och 1200, samt Värmebaronen Comet, Joker, Star och den forna Triomax som fungerar så att brännaren blåser heta gaser in i brännkammaren, där de leds tillbaka mot brännaren och in i en trumma som omger brännarröret där de efterbränns varpå de då stiger upp i konvektionstuberna där energin utvinns. Syftet med detta var att få renare avgaser med färre partiklar, samt högre verkningsgrad. I viss mån kan man se att de fungerar även med pellets, trots att "trumman" är borta i pelletskonfiguration. Man kallar denna sortens pannor för "säckeldade" eftersom avgaserna kommer samma väg ut som de gick in - precis som i en säck.

När det gäller dragbegränsaren, så räknas inte den i grader, utan i Pascal. En Janfire brännare klarar av ca 10 - 15 Pascals undertryck i brännkammaren, och om du följer bruksanvisningen på dragbegränsaren och ställer in den på detta värde, börja med 10 Pascal och öka om brännaren börjar gå "fett" - alltså sota. Rätt inställd dragbegränsare, ger en jämn, lugn och effektiv drift av brännaren - och som en trevlig bonus så håller roster och övriga delar av brännkoppen betydligt längre :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Skulle nog tro att det är lågriktare som Petjoh menar. Och som svar på det så vore det nog ide med en lågriktare som riktar lågan rakt fram. Jag som har en brännare som brinner rakt fram får i princip all aska längst in i pannan.
Att tänka på så kan användandet av en sådan lågriktare innebära att Du måste justera ner effekten på brännaren.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Petjoh
Gallringsobjekt

Inlägg av Petjoh »

Jag ställde dragbegränsaren på 15pa som det stog i manualen. Och den stod fortfarande kvar på olje inställningen så tippset var jätte bra. Tack.

Med lågriktaren är det lite lurigare för vad jag läst mig till så kanske jag kan få ner förbrukingen lite med en 90graders. Jag kör på lästa effekt idag på brännaren och tror det är 9kw, och det verkar räcka bra då jag bara shuntar ut 50% idag. Jag sotar var 5 dag och då pga att sotet lägger sig längst fram i pannan och i bak är det helt tomt och fint.. Installatören sa att man kunde testa sig fram och skall man prova alla grader kan det ju bli en dyr historia.

Jag tog denna anläggning pga att jag ville känna mig för lite och lära mig för att sedan om jag trivs med det köpa en större och pellets anpassad panna mm.
Petjoh
Gallringsobjekt

Inlägg av Petjoh »

Ingen som hade koll på om det blir bättre med en 90 graders lågriktare?..

Jag kör på låg effekt just nu och funkade även på -20. Jag ligger på nivå 1 på brännaren och enligt liten lapp på den skall det vara 9kw. Pannan tuggar nu 2 säck om dagen vilket jag inte är förvånad över då vi är 5 st som använder varmvatten..

Det jag är ute efter är att kanske få sotet lite längre in i pannan. Jag sotar nu var 5 dag under vintern.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Hur många tror du experimenterar med detta?

Jag skulle tro att en 90° skulle trycka in aska längre i utrymmet men det är en teori bara.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Finns kanske en och annan som pillar kanske :roll: Vet inte om du har har någon stos, så brännaren kommer ut lite? Själv körde jag med en som bygger ut c:a 5cm. Upplevde det som för min del att det blev varmt
bakåt med 90gr lågriktare. Kör c:a 40gr nu, sedan beror det ju på om du kör med alla turbulatorer eller inte, hur värmen går? Går ju att köpa en 90gr lågriktare, sedan ändra den efterhand, om man upplever att det blir fel? TROR det blir avigt med Janfiren att få askan längre in :roll:

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Petjoh
Gallringsobjekt

Inlägg av Petjoh »

Tack wepe. jag köper en 90 gr och testar. var rädd att man skulle paja något om man bara testade.. :)
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Kom bara att tänka på en sak som du nog känner till?
När lågriktare används får inte brännaren köras på effekt högre än 12 kW

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Petjoh
Gallringsobjekt

Inlägg av Petjoh »

det skall jag klara mig under.. och jag hade ingen aning så det var bra att du sa det.. tack för hjälpen.
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Och 12 kw motsvarar minst 3,5 säckar/dygn så det borde du klara galant.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
bebr
Frö
Kontakt:

Inlägg av bebr »

Använder en 90gr lågriktare, samtliga turbulatorer i, (hela) läge 3 12 kW lite nerstält till ca 10 kw. Funkar bra till -20 gr, men vid den tempen får jag sota var 3 dje dag för tuberna-turbulatorerna sätter igen med överhettning i brännare som följd.
1,1/2 plans stenhus på 130 m2 1909
Nibe City ca 2000 Janfire Flex A nymont. oktober 05.
Tigex drag.reg. Villagyr shuntautom. inner & yttergivare termostater på vissa radiatorer. Samtliga turbol. monterade, 90gr lågriktare
Petjoh
Gallringsobjekt

Inlägg av Petjoh »

Jag gick tillbaka till min 60 graders.. blev som bebr säger att det blev för varmt och att tuberna gick fulla. Även förbrukningen ökade med 16kg per dygn.. Körde tidigare sotning var sjättedag vid -15 till -20..
Nibe City ifrån1997.
Janfire Flex-a 2010
Tigex dragbegränsare.
Hus byggt -72, 165kvm boyta.
Skorsten 5.5 meter
Petjoh
Gallringsobjekt

Inlägg av Petjoh »

Får ändra här en gång till då jag fick lite hjälp som gjorde susen..

Killen som var hemma och hjälpte mig satte i 90 graders igen och ökade på fläkten lite samt ändrade draget till 10-12pa istället.. funkar väldigt bra då han även öppnade ventilationen fullt in till pannrummet.. gått en vecka nu på 8 säckar och jag är väldigt nöjd.. Är man ny ta ut en som ställer in pannan för kostar mer att labba....

Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in. T.ex Värmland,Skåne m.m är inte ort utan län.Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp moderator / Micke
Skriv svar