Brännarskiten funkar inte...

Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

En brännare SKA bara ha ett startförsök, det är direkt farligt med flera startförsök. Du verkar inte ha orginalskruven eller är motorn utbytt mot annan modell (inte konstigt med det rövarpriset på orginalmotorn)

Ta hem en installatör som KAN brännaren innan du spränger skorstenen eller eldar upp huset. Blir betydligt billigare......

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

Den skruven kom med brännarn.. Grannen har en precis lika dan
Tegelvilla 100kvm boyta+100kvm biyta.Byggår -65, Karlskrona. 3glas fönster.
CTC 1100 famliy 25. -99a.
Tigex 25.
PellX p21. 20kW (Gordic Enviroment) -04 eller 05a.
ESBE Series 90c, shunt inne o ute givare.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ok, då har du kanske skruven med för klen motor http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ight=skruv

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

3,5 dl startdos är precis lagom. Annars har Vednisse en poäng - och i synnerhet om brännaren har en del år på nacken, kan det vara befogat med en grundlig service :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

Vednisse skrev:Ok, då har du kanske skruven med för klen motor http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ight=skruv

/Vednisse
gah givetvis funkar ju inte bilden på den andra motorn på den sidan
Tigex 25.
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

http://img199.imageshack.us/img199/9461 ... tor2pe.jpg
denna motorn är det nog jag har.. lånade bilden från en annan tråd här
Tigex 25.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Då har du ju en modern SPG ellet Shinmyung motor och inte det gamla reläskrammlet som fanns tidigare och som ofta gick sönder.
Förstår inte iden att det skulle vara skruvens fel att brännaren krånglar.
KMP och Pellx är superkänsliga saker som många har problem med.
Bara tändelementets placering ska stämma på millimetern när.
Tror man måste gå systematiskt tillväga för att få till inställningarna

Men som ronald brukar säga så borde startproblemen bero på startdosens storlek eller tändelementets placering.
Har du alltför stort drag genom pannan kan det också vara bidragande.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ajdå!då lärde det kanske vara nån annan matningcykel/mängd på din gordic px brännare :?
Men startdosen är rätt 3.5 dl...
Jag skulle tro att ditt startproblem=Dålig matning efter tändning av startdos=kanske inte kommer tillräckligt med pellets=missar en eller två matningar och därefter startar den om igen och försöker igen en andra gång(obs! endast en startdos )och matar ojämnt men då kommer det igång igen...
Är brännaren digital" också...eller potensiometrar?
Senast redigerad av ronald den ons 12 jan, 2011 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Nu orkar jag inte läsa alla trådar igen,men har du verkligen mätt upp driftdosen som vi skrivit ett flertal gånger?När du har fått den att gå ett tag,så lyfter du av slangen och hänger fast en 2 liters plastpåse på slangen.Använd en timer eller klocka och låt den mata i 10 minuter,sen tar du av påsen och sätter tillbaka slangen på röret och låter brännaren fortsätta.Medans du väger i påsen så matar du brännaren för hand lite då och då,så den inte stannar.Vill du inte ta tjuvluft genom röret,så kan du hålla för handen mellan matningarna.Startdosen har du ju fått men vi har inte hört vad du får under drift.
Min brännare och skruv har jag haft i 10 år och den tuffar på,så det skall inte vara omöjligt att ställa in brännare om det inte är nåt fysiskt fel :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

ClabbeBula skrev:http://img199.imageshack.us/img199/9461 ... tor2pe.jpg
Ursäkta inhoppet. Vilken tråd hittade du bilden i? Är nyfiken på sammanhanget. Har likadan skruv, motor och brännare som du verkar ha.

/S
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

Så nu körde jag den i 10min... Fick nästan på pricken 600gram.. Vilket är lite mycket men när jag körde bara lite lite mindre så fick jag ju drift stopp. Typ som om det inte kom fram pellets.
Tigex 25.
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

oXydex skrev:
ClabbeBula skrev:http://img199.imageshack.us/img199/9461 ... tor2pe.jpg
Ursäkta inhoppet. Vilken tråd hittade du bilden i? Är nyfiken på sammanhanget. Har likadan skruv, motor och brännare som du verkar ha.

/S
Sidan 2 i denna tråd http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=
Tigex 25.
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Kan inte förstå hur man kan tycka att KMP/Pellex är knepigare än nån annan brännare att ställa in?! Avaktiverar man lågfartsläget, så har man hela tre, 3 st, justeringar att ha koll på!
- En pot för startdos
- En pot för matning
- En pot för fläkt
Låt vara att potarna är känsliga, men svårt är det då inte. Tror att problemet för många är att dessa brännare har ett helt "öppet gränssnitt", som innebär att det går att justera helt åt h-vete om man bara vrider på måfå.

Nåväl, vet inte hur det är på Pellex, men på KMP så har man möjlighet att byta programvara genom ett processorbyte. På KMP:arna så upplever nog dom flesta precis som jag att stora förbättringar gjorts. Iom att din brännare är från -04 el -05, så kan detta vara värt att kolla upp.

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

NU har jag 144 20kg´s säckar kvar, men sen skall jag nog byte pellets leverantör.. Har en känsla av att det kan vara pelletsens fel..

Typ att de har dålig kvalite / ojämn kvalitet..
Har kört med deras pellets (NT pellets)(NT=Norra tång i bergkvara), i snart 3 år, men det verkar som om alla problem började när jag fick den senaste leveransen utav pellets nu i höstas...

Jag har redan klagat på den, o de skickade hit en kille som kollade pelletsen, men han sa att den verkade bra, o kunde inte se nåt fel på den..
jag hade hittat en jäkla massa rapsfrön i pelletsen, men som han sa så brinner den ju bara bättre då. Då rapsoljan brinner bra..
Tigex 25.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Nej ta den billigaste svenska pellets du kan hitta i ditt område och ställ in efter den. 18 kW måste vara i mesta laget för din panna, risk att det blir bakvärme osv.
Får du bara till inställningarna så att effekt fläkt och matning blir rätt så brinner vilka pellets som helst.
Gör som Highlander säger och avaktivera lågfartsläget så är det bara 2 pot. att hålla reda på. Startdosen är redan fixad.
Kan du sedan minska en aning på fläkten så du kommer ned i 500-525 g/10min så blir det mindre risk för bakvärme och skador på brännarröret.
Matningen ökar du tills du kan se svart rök komma ur skorstenen när brännaren går. Sedan är det fininställningn kvar, att minska matningen lite i taget och vänta 5 minuter för varje minskning. När du hittat läget för poten då svart rök precis slutar komma så ligger du bra till i förbränningen.

Kan ta tid. Då det är varmt ser man rökens förändringar bra men gångtiderna är för korta. Då det är kallt kommer vit kondensrök från vattnet och då går det inte så bra att se.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar