Nu åker brännar'n ut, Pelletseldning när den är som roligast

Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!

Nu åker brännar'n ut, Pelletseldning när den är som roligast

Inlägg av Vednisse »

Klassikern...men nu vet i f*n om det inte blir så.
Önskade mig en Pellvac virvelsug i julklapp för att jag var trött på att knacka rent filtret på grovisen vid uraskning. Igår var det dax att prova, mycket dålig sug med 1500W..skulle nog behöva minst 2000W för att driva skiten.

Efter totalsotning av pannan startar jag brännareländet.....5min efter att den gått i drift blev det bara tyst. "överhettad kolla draget"?

Har aldrig hänt innan och pannan är kliniskt ren ända bort till murstocken, har bra drag genom pannan och fallsröret blir inte ens fingervarmt normalt.

Ja, va f*n det är inte riktigt mörkt ännu...kanske någon korkad fågel trillat ned medans jag sotade pannan (hände i förra kåken). Skottar baksidan på huset samt stegen så jag kommer upp på taket. Släpper bara ner viskan en gång för att se att det är fritt, och visst var det. Dock väldigt mycket aska/sot mot normalt, troligen den där j*vla tryckluftsrensningen som blåser loss all skit.

Brännaren gick sedan hela natten, idag när jag kollade igenom pannan så jag inte lyckats missa något så var strömmen naturligtvis bruten. När jag sedan slår på igen så visar tempen på PLC'n 6gr för lite, har hänt någon gång innan att den visat fel efter strömbortfall. Av och på med spänningen igen...den visar rätt, ok då får vi väl se vad som händer här om det verkligen blir varmt. Brännaren tänder men istället för att gå i drift så går den i uraskning :evil:

Ett Måndagsex från helvetet, har bott i pannrummet i snart en månad nu...efter nyår har jag inte möjlighet till det. Så nu byter jag nog ut skräpet

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Vilken brännare har du i åtanke att byta till? Baxi Eurofire igen? Eller någon mer "automatisk" såsom Janfire NH?
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Du måste ha nåt "skit i förgasarn" som inte vi andra har.
Köpte en sådan brännare förra året begagnad och det har bara fungerat.
Har inte lagt ned så mycket tid som andra i pannrummet.

Är det inte ordentlig kontakt mellan pannan och temperatursensorn utan det visar vilket värde som helst han ju det vara orsaken. Eller trasig temperatursensor.
Om den visar Överhettad utan att ha varit överhettad måste det vara fel i programmet.
Mitt program är nog sedan brännaren var ny 2006? Har aldrig hittat på något programfel.

Nog vet jag vad krånglande brännare betyder. Min gamla Janfire stannade i de mest olämpliga lägen. Kostade mig mycket pengar i service.
Gav bort den till en kille som skulle "fixa till den och köra" innan jag blev ruinerad. Än har han inte fått till den. Men där var det nog hårdvaruproblem.
Nu finns det inte just någon logisk hårdvara i din brännare utan bara kommandoutförande optokopplare och triacar. Den logiska hårdvaran ligger i PLC:n. Skulle därför tro att dina problem är en kombination av dålig temperatursensor och programproblem.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Byter till elpatroner......kanske, får se imorgon.

Kan i mina ögon inte vara något fel på tempsensorn den lämnar ju bara ett värde till PLC'n och detta ändras väl inte om man bryter spänningen.

Vet att de flesta problemen ligger i styrprogrammet och resten i mindre lämplig panna i vissa avseende. Men det är inte rätt tid att byta panna nu och kommer kanske att sälja kåken om jag inte pallar veckopendla till jobbet.

Viking B16 är en bra brännare inget snack om det.

Mitt problem är att jag inte kommer att vara hemma i veckorna efter nyår och då måste allt flyta på här hemma.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

När jag åker bort några dagar kör jag eltändning 69-87 grader och har elpatron ställd att gå in vid 60 grader.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ja, tyvärr har jag inga elpatroner. Ska se om jag kan få tag på en elektriker imorgon. Blir en slant att punga ut med, men det är tvunget.

/Vednisse
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Får rätta mig själv, det skulle faktiskt om än långsökt vara tempgivaren som flippar.....troligare att det är kretskortet i så fall.

Tänkte att det var uppbyggt på annat sätt på Vikingen än det var när jag kollade.

/Vednisse
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Kanske har det kommit fukt eller pelletsdamm mellan kretskortets baksida och plasten under så det blir överledning. När jag bytte cirkpump blev brännaren dränkt så jag fick demontera allt. :?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Nej, det har inte kommit in någon skit eller vatten.
Får en PLC (4-5:e) med ny mjukvara efter nyår, kvarstår det fortfarande oförklarliga fel då får jag slänga i ett välbeprovat Bionordicprogram och felsöka därifrån.

Långsökt kan vissa saker bero på min variabla spänning här ute på landet längst bort från trafon, blir alltid värre på vintern.

Kretskortet på Vikingen verkar lite instabilt.....

/Vednisse
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja kortet i brännaren innehåller ju bara ett nätaggregat och en triac med drivning för vardera tryckluft, tändelement och skruv. Fel på brännarens kort borde avspeglas i ett fel på någon av de tre drivna anordningarna. Dvs. avgränsbara reproducerbara fel.

Temperaturmätarsladden är ansluten till PLC:n så spökar temperaturdelen så är det i plc man borde söka felet. Blir det fel lite hur som helst så är det mest troligt konstiga indata.
Stora Enso pellets.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Hade nästan tänkt ge den en chans till...
Vaknar i ett svalt hus sista dagen på året, TÄNDFEL.

Kan inte se om den misslyckade startdosen var ok eftersom den brunnit upp. Nej, det är inget fel på eldvakten. Det har antagligen blivit så mycket glöd att den tänt efter den avbrutit.

Klockade den vid uppstart: 9.50min tills låga detekteras från det att hela startdosen landat på rostret. Då har den förvärmt tändelementet i nästan 1min innan dess.

/Vednisse
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Kan du avgränsa felet som tändfel och inte allamöjligafelsomfinns så ska du byta ut den triac som ger ström rill tändelementet (den i mitten).
Finns hos Elfa för kanske 15-20 , kostar 3-4 kr hos någon hobbyelektronikaffär om det finns någon kvar.
Stora Enso pellets.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Just tändfelen är nog den svåraste nöten att knäcka. Allt är ok, det är inte triacarna. Varken till tändelement eller skruven, den senare skulle kunna få skruven att mata en mindre startdos (även om det hade varit troligare att den klibbat ihop och släpat efter)
Har lyckats stå vid brännaren två gånger vid misslyckad start och allt har varit perfekt. Storlek på startdos, tändelementet drar sina klena 250W.

Den hinner helt enkelt inte få fyr på pelletsen, vid ett tillfälle blev det låga 15sek efter PLC'n, brutit. Ligger hela tiden precis på gränsen, flamskyddade pellets?

Jag skiter i det nu och köper något fungerande, blir dyrt och tråkigt om man skulle byta till en modern panna och ha en brännare som behöver rensas en gång i veckan.....men som det känns nu så blir det annan uppvärmning än pellets vare sig jag flyttar eller bor kvar här.

/Vednisse
Skriv svar