Kanske kan det hålla längre? Snabbare ja tack, så kanske man slipper pannan full med gengas innan det tänder. Hur är hållbarheten? Och vad menas med PTC? Ligger nära "Positive Temperature Coefficient "
Paaaanng!
Har jag sagt hur glad jag är för att jag har Viking Bio? Men för vad det är värd, så har jag fått mig några goda garv på sistone på PX brännarnas bekostnad.
Man borde ju inte skratta åt andras elände, men när man har en brännare som är skrotförklarad av många, och den bara tuffar på medan andra brännare skapar panik - då klarar inte jag hålla mig för garv. Det är bara helt otroligt att man inte åtgärdat detta problemet redan för flera år sedan?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
"PTC" betyder just "Positive Themperature Coefficient" och det syftar till att elementets motstånd ökar med temperaturen vilket ger en temperaturstabiliserande effekt så att livslängden på elementet blir längre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ja det kan vara stämningsskapande när det smäller. Värre för den som blir utsatt.
Att dom inte åtgärdat det? Troligen samma orsak som att Viking Bio sålts i 7-8 år med tunn rostfri karosseriplåt i värmeröret och rostret: Man har försäljningen utlagt på återförsäljare- rörisar. Betalar man bara bra åf. provision så trycker dom in det hos kunderna och försäljningen sköter sig själv. Produktutvecklarna har man avskedat.
Det nya keramiska tändstiftet, hur fungerar det? Finns det inga bilder?
Är det samma underverk som tändstiftet på Ulma som aldrig kan gå sönder så kanske man skulle köpa det för lite hemmamek?
Om det aldrig kan gå sönder borde det självklart också vara livstidsgaranti för det höga priset.
Problemet hos mig är att brännaren stannar bara helt plötsligt, fast det brinner en kanonfin låga. Någonting signalerar att det inte står rätt till, jag har fått för mig att det är precis när den ska gå ner i halvfartsläge.
Jag har verkligen försökt att justera matning samt fläkt, men det händer ingenting! Därför misstänker jag att det helt plötsligt dök upp ett problem i programmet. Konstigt bara att det var i samma sekund som det började trilla ner Stora Ensopellets.
Men, i mellandagarna kommer den firma som installerade den för fem år sedan. Hoppas jag blir klokare då.
Får köra på elpatroner nu, och jag står och lipar vid elmätaren...
Prova att ta bort byglingen för halvfart och kör bara på helfart.Kan vara att den går lite snålt och när den går ner på halv,så räcker inte matningen för att hålla igång brännaren.Jag har kört ett bra tag nu med bara helfart och den funkar bättre så.Lättare att bara behöva justera en matning än två
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
PrecisTaxen! kör bara på högfart fast ställ inCa 14-16 kW beroende på panna dusch/bad fyllning ...mm ...Lågfart =Dålig ojämn matning med dagens skruvar+Om man inte har dragb risk för lågan blåses ut+Ingen vinst med att fjösköra allt för lågt =större förbr...dålig förbr sotar tjärbildning mm...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Bara hoppas ptc-elementet håller länge
För övrigt har jag meckat lite idag,har bytt flamvakt och stoppbleck.
Ställde ner startdosen till 3dl och brännaren startar perfekt,fattar inte varför det inte gick med den startdosen förut.Var ju tvungen att öka med c:a 0.7dl,kan det finnas ett samband med att flamvakten började bli dålig?
Hade en servicegubbe här igår. Det konstaterades att det inre brännarröret hade hamnat i helt fel läge pga. den höga temperaturen. Därav ligger ju också hålet till flamvakten snett och vakten ser inte att det brinner. Han föreslog att man kunde borra upp hålet till en tolv-tretton mm. så länge, men menade också på att brännarröret måste bytas förr eller senare.
Jag inser väl själv att borra upp hålet bara är konstjord andning så jag beställde ett nytt i rostfritt som han kommer och monterar imorgon.
Slutsatsen av det här äventyret är ändå att att jag har lärt mig mycket mer om min anläggning genom att läsa här på forumet. Visst, det svider i plånboken. Men, man ska späkas. Förnyad kunskap är iaf. ett plus i kanten!
Det var en konstig rekommendation att borra upp hålet för ögat ..Lärde komma in mycket sot och elände för ögat...Gör det inte!!...Se bara till att uppgradera processorn som rod" sa blir mycket lätt att ställa in olika matningar och så får du ordentlig avslutning /renblåsning och lugnare uppstart mm...Nu när du ändå trimmar godingen Och ser till att brännarrören ligger rätt när det rengjorts emmellan...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers