matning endast 20%
matning endast 20%
hej!
Har full fart med min brännare (biona 2000 med en trång wiessman oljepanna, ska bytas när rörmokare har tid)
Just nu är det ju svinkallt ute och jag är tvungen att köra elpatron för att hålla vattentemperaturen över 60grader. Detta medför ju att det blir svindyrt att hålla huset uppvärmt.
Kan detta ha att göra med att matningen endast ligger på 20% i dagsläget?? kan jag korrigera detta på ett bra sätt? Matningen har legat på mellan 20-31% idag. Vet att matningen ska upp till över 40%.
Har full fart med min brännare (biona 2000 med en trång wiessman oljepanna, ska bytas när rörmokare har tid)
Just nu är det ju svinkallt ute och jag är tvungen att köra elpatron för att hålla vattentemperaturen över 60grader. Detta medför ju att det blir svindyrt att hålla huset uppvärmt.
Kan detta ha att göra med att matningen endast ligger på 20% i dagsläget?? kan jag korrigera detta på ett bra sätt? Matningen har legat på mellan 20-31% idag. Vet att matningen ska upp till över 40%.
ja det kan ha att göra med det.
Men du bör ändå komma upp i ca 30-40% matning om du har bra drag genom panna.
O det är ju kallt så det bör ju bli bättre drag.
Har du draglucka? Om du har det så prova att justa upp den lite.
Du kan öka effekten genom att sätta ingen några hål där primärluften passerar innan den kommer till rotorn.
Hur se rosterpackningen ut? Sliten? Det är Viktigt att det är tätt där flör att det ska fungera bra.
Kolla även så att sintringluckan stänger ordentligt under eldning och att den öppnar som den ska.
ja det var några saker.
Men du bör ändå komma upp i ca 30-40% matning om du har bra drag genom panna.
O det är ju kallt så det bör ju bli bättre drag.
Har du draglucka? Om du har det så prova att justa upp den lite.
Du kan öka effekten genom att sätta ingen några hål där primärluften passerar innan den kommer till rotorn.
Hur se rosterpackningen ut? Sliten? Det är Viktigt att det är tätt där flör att det ska fungera bra.
Kolla även så att sintringluckan stänger ordentligt under eldning och att den öppnar som den ska.
ja det var några saker.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Alla tätningar kring brännarkammaren bör vara hela på den brännaren för att ett den skall funka optimalt. Kolla oxå rotorn så att den inte heller är igensatt....
När jag körde med 6 mm pellets låg matningen på 17-25 % viket var helt normalt med den pelletsen
Sen är det ju på det lilla viset att när det är kallt ute behövs det mycket energi för att hålla huset varmt.
God jul på er
När jag körde med 6 mm pellets låg matningen på 17-25 % viket var helt normalt med den pelletsen
Sen är det ju på det lilla viset att när det är kallt ute behövs det mycket energi för att hålla huset varmt.
God jul på er
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Rosterpackningen är inte svår att byta. skrapa bort den gamla med en skruvmejsel. Sedan får man pilla dit den nya och försöka klämma fast den i spåret.
Även primärsluftspackningen kan vara ganska viktigt att byta beroende på hur passs sliten den är.
Men viktigast är nog ändå rosterpackningen.
Titta på mbios sida och leta efter den instruktionen som heter något med effektökning. Där kan du se vad jag menar med primärluften.
Gnisslar rotorn så kan den gå trögt. Gör rent ordentligt.
ta bort roton och skrapa bort eventuella rester ifrån pellets i hålet där rotron sitter. (sintring)
Även primärsluftspackningen kan vara ganska viktigt att byta beroende på hur passs sliten den är.
Men viktigast är nog ändå rosterpackningen.
Titta på mbios sida och leta efter den instruktionen som heter något med effektökning. Där kan du se vad jag menar med primärluften.
Gnisslar rotorn så kan den gå trögt. Gör rent ordentligt.
ta bort roton och skrapa bort eventuella rester ifrån pellets i hålet där rotron sitter. (sintring)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Om jag nu inte kommer helt fel ihåg så borde det finnas beskrivningar på rotorbyte på mbios hemsida. Och ja du vågar nog skruva det mesta på den brännaren. Se bara till att den hinner svalna ordentligt förre
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Dålig matning
Min erfarenhet är att dålig matning beror på för dålig lufttillförsel.
Jag har exprimenterat med att borra några hål (ca 3-4 mm) i plastslangen strax under infästningen till kvarnen. Tror jag har 5 stycken hål sedan tejpar jag med silvertejp för att testa olika varianter.
Kör jag utan hål så har jag en matning på ca 28-30% med tre hål så får jag en matning på 35-40%.
Dock är det viktigt att kolla att de i övrig är lufttätt (packningar), rotor inte är igensatt samt att det inte är något slagg i fallrörertsinsida ner i brännaren. Det är annars de vanligt "problemen" enligt min erfarenhet.
Jag har exprimenterat med att borra några hål (ca 3-4 mm) i plastslangen strax under infästningen till kvarnen. Tror jag har 5 stycken hål sedan tejpar jag med silvertejp för att testa olika varianter.
Kör jag utan hål så har jag en matning på ca 28-30% med tre hål så får jag en matning på 35-40%.
Dock är det viktigt att kolla att de i övrig är lufttätt (packningar), rotor inte är igensatt samt att det inte är något slagg i fallrörertsinsida ner i brännaren. Det är annars de vanligt "problemen" enligt min erfarenhet.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
-
- Ungskog
Jag kör med ganska flack matningsslang och 6mm-pellet så min matning ligger på ~25%. Det kan vara viktigt i det läget att justera min-matningen till något lägre än de urprungliga 20%-min eftersom brännaren har svårare att styra om den inte får svänga under 20%... så jag har satt min-matningen på 15%. Så när den kör så ligger den på 19-30% och har gjort så i flera år.