Brännaren startar inte. ( Blir tokig )
Brännaren startar inte. ( Blir tokig )
Då var det dags igen för brännaren att strula, när jag tänker efter så händer det ett par gånger per år.
Hur som helst, brännaren har funkat hur bra som helst tills jag gjorde rent den igår, det som händer nu är när jag sätter på den så går fläkten igång, när fläkten varvar när så börjar den att blinka rött. 2 snabba upptill & 2 snabba nertill på brännaren.
Pannan är en CTC 1100 Famili & brännaren en Janfire Flex-A.
Ska bara tillägga att jag inte är kunnig inom detta område.
Några ideér på vart jag skall felsöka ???
Hur som helst, brännaren har funkat hur bra som helst tills jag gjorde rent den igår, det som händer nu är när jag sätter på den så går fläkten igång, när fläkten varvar när så börjar den att blinka rött. 2 snabba upptill & 2 snabba nertill på brännaren.
Pannan är en CTC 1100 Famili & brännaren en Janfire Flex-A.
Ska bara tillägga att jag inte är kunnig inom detta område.
Några ideér på vart jag skall felsöka ???
CTC 1100 Famili 25
Janfire Flex-A
Nibe värmeberedare ansluten endast till pannan
Hemma byggt pelletsförråd som rymmer ca: 60-70 säckar.
Janfire Flex-A
Nibe värmeberedare ansluten endast till pannan
Hemma byggt pelletsförråd som rymmer ca: 60-70 säckar.
Hittade den här tråden om olika felkoder.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2239
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2239
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ifall TRIAC'en som driver tändelementet är kortsluten kommer det att köra hela tiden vilket ger mycket kort levtid.
Det kan även bara vara otur eller en dålig kontakt någonstans. Sagda TRIAC kan även vara trasig så att den aldrig slår på.
Det kan även bara vara otur eller en dålig kontakt någonstans. Sagda TRIAC kan även vara trasig så att den aldrig slår på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
börja med att ohm-mäta elspiralen, som bör vara någonstans runt 40-50 ohm beroende på spiral. kolla sedan kablage och säkringar.
sen kan du ju köra brännaren i m-läge och tända själv så du inte fryser
sen kan du ju köra brännaren i m-läge och tända själv så du inte fryser

Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Om brännaren är utrustad med flamvakt, kanske det är läge att kolla funktionen på den
Personligen har jag inte bytt elspiral på mina
brännare varken Flexen eller NH,n. Men det går väl sönder någon gång?
Här finns ju lite info, vid ev byte av elspiral http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10123
wepe

brännare varken Flexen eller NH,n. Men det går väl sönder någon gång?
Här finns ju lite info, vid ev byte av elspiral http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10123
wepe
Senast redigerad av wepe den ons 22 dec, 2010 10:19, redigerad totalt 1 gånger.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Vad jag vet bör en vanlig tändspiral hålla minst 1½-2 år vid normal drift, om vissa nätbutiker säljer 2-pack kan det vara för att kvaliteten är låg eller för att dom som beställer vill ha 2 st, en till att byta med och en till att ha på "bra o ha"-hyllan. Med 2-pack blir priset per styck lite lägre.
Tyvärr är jag tveksam till att det är den senare orsak till 2-pack som är grunden...
Tyvärr är jag tveksam till att det är den senare orsak till 2-pack som är grunden...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Din brännare blir inte varm nog längst ner på fallschacktet där flamvakten sitter, kan ha olika orsaker.
Finn det pellets i brännskålen efter larmet löst - då har det uppenbart slocknat, eller missat tändning.
Finns det ingen pellets i koppen har det brunnit, men larmat ändå. Vanligt med för högt undertryck i eldstaden, alternativt matar brännaren fram för lite pellets av någon anledning.
Finn det pellets i brännskålen efter larmet löst - då har det uppenbart slocknat, eller missat tändning.
Finns det ingen pellets i koppen har det brunnit, men larmat ändå. Vanligt med för högt undertryck i eldstaden, alternativt matar brännaren fram för lite pellets av någon anledning.