Har varit med om ett fall där det va extremt bra drag men där blev problemen dom om vända så det blev för mycket luft även om man ställde fläkten på 5%, Mina värden stämde där direkt vi plockade bort hela sotluckan på rökröret..
Hmm varmare ute = sämre/mindre drag i skorsten

Kan de ha något samband med mina senaste teorier om att det istortsätt är draget i skorsten som avgör hur mycket luft som orakar sugas in?
Fläkten ger lite o inget med andra ord.. Då det blir varmare ute så går pannan även mindre o skorsten blir kallare vilket oxå ger sämre drag..
Men helt klart skulle en motdragslucka varit bra men det är inte pga den saknas som pannan sotar, Får man bort sotproblemen så skulle en sådan sitta fint för att optimera det riktigt bra..
Kör jag fläkten på 100% nu med 16 kW så är det en pytteliten låga ur koppen pga att all pellets bränns för snabbt o lågan är kritvit (som en gassvets låga) sänker jag matningen till 10 kW så brinner det nästan ut o slocknar efter några minuter..
Alex har du testat att öppna luckan på röret till skorsten??
Har du bra drag ryker det inte in även om du tar bort den helt under drift, Skulle varit intressant att detta testats dagen då pannan gick bra utan att synglaset sotade, Är nästan hundra på att det börjat sota direkt draget blir lägre från skorsten..
Går iof sänka matningen med 5% till nu då det inte är lika kallt ute o de ska gå med lägre effekt, Då ska det sota mindre för nu får den för mycket pellets sett till luftmängden..
Fick svar nu från killen med bioneten o utbytta brännaren till en 15D som Alex har, Så sotigt hade han bara om han glömt sota o kört pannan mer än en månad då det va som kallast, Han tömde asklådan efter att ha hört en pall pellets o det är ju helt ok då asklådan bara är på 20 liter o inte hade askkomprimering..