Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

I detta fallet beror det inte på dragbegränsare, Brännaren ger för lite luft med max fläkt o med halv effekt (ca 10 kW) o jag har en sådan brännare med likadan fläkt o brännarkopp men behöver bara 34% fläkt då jag kör på 16 kW... Alla brännare av denna modell har det stämt med 50-52% fläkt vid 20 kW men här 100% fläkt med 10 kW ändå får den för lite luft o sotar igen pannan.. Fabriksvärden är 15 kW o 36% fläkt men de är för mycket fläkt till den effekten i dom 7 brännarna av denna typ jag justerat.
Har varit med om ett fall där det va extremt bra drag men där blev problemen dom om vända så det blev för mycket luft även om man ställde fläkten på 5%, Mina värden stämde där direkt vi plockade bort hela sotluckan på rökröret..

Hmm varmare ute = sämre/mindre drag i skorsten :roll:
Kan de ha något samband med mina senaste teorier om att det istortsätt är draget i skorsten som avgör hur mycket luft som orakar sugas in?
Fläkten ger lite o inget med andra ord.. Då det blir varmare ute så går pannan även mindre o skorsten blir kallare vilket oxå ger sämre drag..
Men helt klart skulle en motdragslucka varit bra men det är inte pga den saknas som pannan sotar, Får man bort sotproblemen så skulle en sådan sitta fint för att optimera det riktigt bra..
Kör jag fläkten på 100% nu med 16 kW så är det en pytteliten låga ur koppen pga att all pellets bränns för snabbt o lågan är kritvit (som en gassvets låga) sänker jag matningen till 10 kW så brinner det nästan ut o slocknar efter några minuter..

Alex har du testat att öppna luckan på röret till skorsten??
Har du bra drag ryker det inte in även om du tar bort den helt under drift, Skulle varit intressant att detta testats dagen då pannan gick bra utan att synglaset sotade, Är nästan hundra på att det börjat sota direkt draget blir lägre från skorsten..
Går iof sänka matningen med 5% till nu då det inte är lika kallt ute o de ska gå med lägre effekt, Då ska det sota mindre för nu får den för mycket pellets sett till luftmängden..

Fick svar nu från killen med bioneten o utbytta brännaren till en 15D som Alex har, Så sotigt hade han bara om han glömt sota o kört pannan mer än en månad då det va som kallast, Han tömde asklådan efter att ha hört en pall pellets o det är ju helt ok då asklådan bara är på 20 liter o inte hade askkomprimering..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

msh - Om du läser hela tråden tror jag du ser att problemet är mer än så =)
Senast redigerad av AlexandraW den tor 09 dec, 2010 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Menar du att inte jag läst tråden????
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Det var nog avsett för msh16, André :)
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

André - andas, det var inte till dig utan den som undrade varför 'vi' hållit på 32 sidor utan dragbegränsare. Men ditt inlägg syntes inte när jag skrev mitt svar till msh.

Jag har öppnat halva luckan till röret. Rykte inte in och jag såg röken gå upp i skorstenen. Kan inte säga att jag såg någon direkt skillnad på lågan, men det är lite svårt när lågan ändras så mkt 'även ändå', att bedöma ev skillnader av röret.

Angd in teori om att skorstensdraget får stå för hela draget kan säkerligen stämma. Dock TROR jag faktiskt att fläkten ibland går som den ska och ibland inte. Just för att problemet kan komma och gå även under konstanta temperaturer, och för att den krånglat likväl vid tempsänkning ute likväl som vid tempökning ute. Och det omvända då, den har fungerat vid tempökn resp sänkning. Det finns ju verkligen ingen röd tråd i hur/när den krånglar - det är väl den enda röda tråden ;)
Dessutom så nu när jag kollat fläkt i tid och otid, så lite felkälla i att jag 'letar fel på den' sas, men jag vill nog påstå att den låter/blåser (det man känner med fingrarna) olika mkt vid olika tillfällen.

Det ska bli kallt igen här, med tillhörande hård blåst. Än är det inte kallt (-6), men det har börjat blåsa lite (inte hårt, men har varit vindstilla innan). Så frågan är vad man ska ändra det hela till, tillbaka till 50% matning och vadå fläkt? För lite luft sett till mängden pellets känns det ju som den får i alla fall, så man får väl sikta på värme istället? Sänka matningen 5% till känns sådär då den inte fick upp tempen (ens när den inte sotade på synglaset) med 42/70. Nu går den på 44/72 och när det bara funkar når den ju upp i temp, men till och från får den problem och står och tuggar, för att sen 'hoppa igång' själv och nå upp.

När jag åkte imorse (06) så fungerade det ju, när jag kom hem (09) så stod den och tuggade på 68 och det var lite kyligt inne. Då stod den på 44/70 el om det var 44/72. Höjde fläkten till 75, och den har gått på det sen dess, och har nått upp i temp även om det tar lite tid. Gjorde inte ren synglaset när jag kom hem men har gjort det nu.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart nått med syretillförseln o då det inte rök in när du öppnade sotlucka på rökröret är det uteslutet att det skulle vara för dåligt drag..
Matningen är uppvägd så man inte idot kör med typ 17 kW i din lilla panna som är märkt max 12 kW o du kör på ca 11 kW inmatad effekt iaf tidigare (igår) vilket definitivt inte ska vara några problem..

Fläkten går nog men den ger inte tillräckligt med luft, Så nått vaj är det med den el att elektoniken inte ger rätt ström hela tiden.. Typ som med dåliga dimmer ibland lyser det mer o ibland mindre utan att man ändrat nått..
Elektroniken går ju mäta upp iaf, Den ska ju ge samma ström hela tiden utom då den ökar till 100%..
Enligt senste nytt jag hörde nu från Ariterm så ska man inte direkt höra nån skillnad mella typ 55-60/100% fläkt o det stämmer iaf hos mej då jag gick ner o kollade, Lika så kännde jag ingen skillnad vid luftintaget..

Det är samma fläkt i 12/15/20/30 kW Ariterm brännare, 50 kW brännaren har även den fläkten men bara som primärfläkt då den har dubbla fläktar, Verkar även vara fler brännartillverkare som kör med samma fläkt..

Så nu kan du bara labba med att ändra matningen, Sänka till mot 40% om den börjar sota o öka om den går fint men inte över 50%..
Sen måste de testas med byte av fläkt/kretskort ev mäta upp vilken ström den ger vid olika % på fläkten innan ev byte.. Ariterm borde om inte annat veta exakt vilken ström den ska ge vid olika fläkt %..
Det bör iof vara snabbt kollat för den ger ju konstant för lite iaf, Du kör med extremt mycket fläkt men pannan vill ju ändå sota o det även om du kör 100% fläkt o mer än de går det ju inte köra
rumpmasen
Fröträd

Inlägg av rumpmasen »

Du ska inte bli arg på mig, André, vad menar du med "ström"?
Antar att det du menar med ström = Volt eller i dagligt tal "spänning" (AC /DC). Effekten är ju P=U x I
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Vilket som funkar faktiskt.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jo, har ju ringt installatören imorse, som skulle kontakta ariterm och återkomma. Så styrkort/kretskort och fläkt kommer ju bytas (jag kommer kräva att fläkten också byts om jag så ska betala just den själv). Men det lär ju inte bli den här veckan =/

på 44/75 så fortfarande ingen sotning, pannan gått hela dagen utan driftstopp - iofs det vore väl FAN annars när den sotats var tredje dag ;) Har lite svårt orka upp och tar väl lång tid på sig men sålänge den går och orkar hålla utvatten så är väl inte mkt mer att göra. Tänkte kolla sotlucka och asklåda när den står still sen (kom nyss hem igen)

Tillägg, imorse när jag vaknade trodde jag pannan stod, det var 'tyst'. Den gick. Och då slog det mig att jag alltid annars har kunnat höra fläkten in i sovrummet. Men inte nu. Trots att nu är mer fläkt än tidigare. Så, även om det inte skulle varit det som varit knas 'hela tiden' så nu hörs den iaf mindre än den gjort förr.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ett dygns drift, tidvis sotat, tidvis inte. 44/75 sen morse.

Asklåda
Bild

Sotlucka
Bild
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

*morr*

*ryker ur öronen*

Installatören ringde nyss och har pratat med Kenny (teknikern, eller vad det kan kallas) på Ariterm. Som inte alls trodde det var minsta problem med varken fläkt eller styrkort inte. Utan han ansåg att anläggningen måste vara underdimensionerad och när det är så kallt ute så går den och går och brännkoppen sätts igen och det är därför den sotar.

Installatören hade då tyckt 'men kan du inte ringa kunden och prata direkt med henne', just för jag ju berättat för installatören hur jag slitit med pannan och med er hjälp undersökt och fixat. Men se DET hade han inte tid med inte herr K..

*spott och fräs*

Det har för f*n inte ens varit kallt, brännkoppen och hela pannan har ju gjorts ren var tredje dag, och det hjälper inte. Så den förklaringen kan de ju bara skicka i runda arkivet direkt.

Men de vägrar alltså fortfarande gå med på att det här på minsta vis har med brännaren att göra, utan felet är enligt dem fortfarande 'något annat här'.

De skulle skicka ett styrkort dock, det framgick inte vilket år de tänkte skicka det och inte vem som skulle betala det. Installatören har en fläkt hemma och ska lägga ut en i butiken efter lunch så kan jag hämta den där. Nu har nämligen fläkten börjat gnissla, den mår helt klart inte så bra, om det är för den går på så höga varv hela tiden eller om det är för den INTE går på så höga varv som den är inställd på vetefan, men jag är lite rädd den ska döden dö lagom till den arktiska kylan i helgen.

Installatören kan komma i slutet på nästa v som tidigast, men det gäller ju han fått ett jävla styrkort då..

Jag HATAR ariterm, djupt och innerligt..

Byte fläkt? Slå av pannan, dra ur kontakterna i pannan (gör den strömlös), dra ur 'stiftkontakterna' (vad det nu heter) till fläkten, skruva bort 4 skruvar, ta bort fläkt. Gör omvänt med den nya. Klart? Eller?
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

De är redan kontaktade, men har inte svarat än ivf..
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Du kan trösta dig med att fläkt finns och styrkort kommer någongång så inom en vecka så kan man få mer klarhet i det hela.
Draget i skorstenen är okey av vad vi har läst hitintills och dragregulator behövs inte just nu eftersom brännaren ska klara av att fungera normalt utan dragregulator.
Har fläkten börjat gnissla så kommer den snart att lägga av och då är det bara att byta till den nya och hålla tummarna att styrkortet kommer samtidigt.
Men det ser ljusare ut nu än vad det var för några dagar sedan så vi får se.
Att fläkten jobbar lite olika kan vara ett tecken på att den inte får lika mycket ström hela tiden och den varierar därefter men det kan man bara se om man mäter upp den när den går.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Hämtat fläkten nu. Måste pannan svalna eller ngt innan man kan byta eller är det bara slå av den, ta bort kontakterna, skruva bort den och sen sätta dit nya?

-15 ute nu, och når inte upp i temp, klarar dock hålla utvattnet men det är också det. Så skulle gärna vilja byta fläkten redan nu och se om det gör skillnad.
Skriv svar