Står i valet och kvalet om jag ska byta värmesystem nu mitt i vintern

Har just nu en ctc 265b från 60talet med en TB mini brännare från 2004. Huset är på 110kvadrat boyta med källare och garage på ytterligare kanske 70kvadrat som jag vill värma.
Ej tilläggsisolerat, tegelfasad, nya fönster iår. Tror de tidigare ägarna sa att de gick åt 3 kubik olja men då bodde en gammal tant här själv. Nu är vi 3. Och hon hade kallt i garaget.
Just nu äter det väldigt mycket pellets tycker jag och den är ju rätt dyr i sig för en pall. Kommer säkert gå åt cirka 7-8 pall om kylan håller i sig.
Har kollat på en nibe värmepump plus borrning. Det är 30meter till berg så det kostar lite extra för borrningen. Pump 55k Borrning kanske 40k? installation har ja en polare som e röris som ska hjälpa mig men material kostar en del ändå säg 20k?
Totalt blir det då runt 110-120 om inga ouförutsedda utgifter tillkommer.
Sen har jag kollat på en ny pellets panna tex en focus PE-20 den kostar 24k plus installation säg 10k högst! Jag använder min gamla TB-mini med förrådet och skruven. Så totalt runt 35k.
Frågan är hur mycket man sparar på en nyare panna än en gammal ctc. Fördelen med pellets är varm mur och mindre kostnad vid installation.
Fördelelen med VP är väl låga månadskostnader fast man får betala ränta på lånet. Sen nackdel att man måste sätta upp lite extra element.
Jag undrar va tyckarna här tycker jag ska göra. Ha kvar ctc med tbmini o köpa nån pall med pellets extra per år.
Köpa en nyare pelletspanna och köra med pellets och hoppas årsförbrukningen sjunker.
Eller go big o köra VP å det bara tickar å går