I valet och kvalet om vp eller pellets

wuss
Späd planta

I valet och kvalet om vp eller pellets

Inlägg av wuss »

Hej!

Står i valet och kvalet om jag ska byta värmesystem nu mitt i vintern :)

Har just nu en ctc 265b från 60talet med en TB mini brännare från 2004. Huset är på 110kvadrat boyta med källare och garage på ytterligare kanske 70kvadrat som jag vill värma.
Ej tilläggsisolerat, tegelfasad, nya fönster iår. Tror de tidigare ägarna sa att de gick åt 3 kubik olja men då bodde en gammal tant här själv. Nu är vi 3. Och hon hade kallt i garaget.

Just nu äter det väldigt mycket pellets tycker jag och den är ju rätt dyr i sig för en pall. Kommer säkert gå åt cirka 7-8 pall om kylan håller i sig.

Har kollat på en nibe värmepump plus borrning. Det är 30meter till berg så det kostar lite extra för borrningen. Pump 55k Borrning kanske 40k? installation har ja en polare som e röris som ska hjälpa mig men material kostar en del ändå säg 20k?

Totalt blir det då runt 110-120 om inga ouförutsedda utgifter tillkommer.

Sen har jag kollat på en ny pellets panna tex en focus PE-20 den kostar 24k plus installation säg 10k högst! Jag använder min gamla TB-mini med förrådet och skruven. Så totalt runt 35k.

Frågan är hur mycket man sparar på en nyare panna än en gammal ctc. Fördelen med pellets är varm mur och mindre kostnad vid installation.

Fördelelen med VP är väl låga månadskostnader fast man får betala ränta på lånet. Sen nackdel att man måste sätta upp lite extra element.

Jag undrar va tyckarna här tycker jag ska göra. Ha kvar ctc med tbmini o köpa nån pall med pellets extra per år.

Köpa en nyare pelletspanna och köra med pellets och hoppas årsförbrukningen sjunker.

Eller go big o köra VP å det bara tickar å går :)
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Har du räknat in kostnaden för att byta ellement? Förmodligen räcker inte de gamla till när det blir riktigt kallt eftersom en VP ger lägre framledningstemp. Hos mig skulle det inte räcka i alla fall. Sedan skulle jag behöva värma källaren , det sköter spillvärmen från pannrumm och murstock nu. Kall murstock skulle också göra att min självdragsventilation inte skulle fungera utan jag skulle få satsa på en vetilationsanläggning med värmeåtervinning. Dyrt sammanlagt men gör huset mer lättsålt den dagen...Jag tvekar själv!
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag tycker mest om den lösningen där du tar 35k och installerar en PE 20 med den befintliga TB mini brännaren. Verkningsgraden på PE 20 skall enligt Metrotherm ligga på drygt 90 %, medan CTC 265:an realistiskt nog ligger kring 70 % med baffelplåt och det hela på plats. Ditt hus behöver sannolikt kring 23 000 kWh uppvärmning och tappvarmvatten (i det fall detta tas från pannan) Med Focusen blir det kring 25 500 kWh - motsvarande ca 6,5 pallar som kostar kring 17 000 kronor. Du slipper betala ränta på mellanskillnaden 90 000 kronor - pengar du då kan spara istället på mest lönsamma sätt. Längre fram kan du då köpa större delen av bergvärmeanläggningen för egna pengar, och kan använda Focusen till tillskottsvärme istället för dyr elvärme - och ha minimala skulder på det hela. Så tänker åtminstone jag - även om jag förstår mycket väl alla som vill bort ifrån eld och svavel och istället ha en renlig värmekälla. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har själv en CTC 265B och den är ju inget under av effektivitet.

Jag har testat en del och den fungerar "optimalt" mellan 7kW och 12kW, över 12kW börjar rökgastemperaturen att skena iväg ganska kännbart.

Så en ny panna vill löna sig med tiden!

Personligt är jag lite skeptisk mot VP, jag ser att de har fördelar men även nackdelar. Min brännare kan jag meka med själv om det blir problem, en VP är det uteslutande en timbetalt serviceperson som kan pilla med.

Strömmen lär knappast bli billigare - fast pellets sjunker knappast signifikant i pris heller...

Pellets har toppeffekten när man behöver det, VP ska antingen dimensioneras ganska stort eller använda tilläggs-el för att klara av köldknäpparna.

Själv skulle jag gärna byta panna o hålla kvar pelletsen men jag har inte hittat en panna jag kan betala (är arbetslös så 0:- är bra pris) och som är värd pengarna och uppfyller de krav jag har.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Allt hänger ju på framtida elpriset. CTC 265 fungerar utmärkt till pelletseldning men verkningsgraden är lite låg. Uppvärmning av källaren genom pannan får man på köpet. En modern panna är alldeles kall.
En PE20 blir bekvämare med asktömmning en gång i månaden.

Jag skrotade min 265 panna och satte in en beg. oljepanna. Blev mindre pelletsförbrukning och lättare sotning.
Ny ventilation och nytt lågtemperatur värmesystem hade kostat en del - brydde mig inte om att räkna.
När folk till våren börjar byta ut sina pelletssystem så blir det en del pelletspannor till salu. Priserna brukar ibland vara bra.

Jag skulle ta PE20 alternativet heller än att lägga pengar på en värmepump.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

PE20 har en förmåga att samla på sig mycket flygaska då det är mycket liggande sektioner, så enligt mig kräver den sotning ganska regelbundet för att fungera optimalt.

Kanske detta kan vaara något?
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... 909230.htm
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Har själv bytt från pellets till VP. Vad gäller elpriset så lär väl el och pellets i stort följa varandra.
Vad gäller värmen i murstocken så hos mig och alla de bekanta jag har som bor i hus med VP där det tidigare varit ved/olja som värmt, så är det ingen som har problem med självdraget. Finns säkert hus där det blir problem, men det är inte som många verkar tro så att det per automatik blir problem med ventilationen.
I mitt fall när jag valde mellan ny pelletsanläggning eller VP så var det bekvämligheten som avgjorde valet. Väldigt skönt att slippa tänka på sotning, fylla på med pellets osv.
Tar säkert minst 7-10 år innan jag tjänat in skillnaden på VP mot pellets.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Glöm inte att ett byte från Pellets till VP KAN ge fuktproblem på vinden också. Men det är ju knappast en garanti.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Framför allt bör inte radiatorerna behöva varmare än 50° vatten för att hålla innetempen kallaste dagen, Varmare vatten än 50° börjar vp tappa ganska mycket i verkningsgrad..

ÄR det 220 m2 för huset + 70 m2 garage = 290 m2 el är det 110 +70= 180 m2??
Du bör borra 200 m samt välja 10/12 kW pump, Kanske en 12 kW då en 10 kW bara ger ca 8,5 kW vid 50° varmt vatten
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Det är själv klart att du väljer en Vp.Har du stor tomt så kan du plöja ner slang istället det blir billigare.Har du stora element så är det bara bra,för det funkar kan kanon oss mej. Jag har en förbrukning mellan 9500-10500kWh under år som jag har haft Vp( Cop c:a 3) .Tittar man på kostnaden under året 10500kWh* 1,30:-/kWh = 13650 :- kontra det andra huset som värms med pellets 2644:-*6,8ton( blir c:a det i år) =17979:- + sortarn.Min pump klarar sej ner till c:a -17°utan eltillskott ,i år 7 tim* 6kW. Dom nya Vp har ett Cop på c:a 4,vilket ger Vp ett ännu bättre kostnad om jag haft en med Cop 4, 31500/4= 7875* 1,30:-=10237:- Så mitt val är lätt,visseligen en större investering och du slipper allt jobb med pelletsen och sortningen av pannan,mitt jobb är att läsa av pumpen en gång i månaden.Nu har jag väl stuckit ut hakan här men det är min åsikt :lol:

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Finns alla förutsättningar tycker jag också att man ska satsa på VP, inget snack om den saken. Men man ska noga kontrollera vad ett byte för med sig för extra kostnader. Så man slipper drabbas av ekonomiska bakslag i efterhand. Det är aldrig roligt att gå tillbaka till banken för att man har ett underdimensionerat radiatorsystem eller fuktskadad vind.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
wuss
Späd planta

Inlägg av wuss »

Huset har boarea 108, biarea 72 enligt mäklaren och tidigare ägaren sa att det gick åt 3 till 3,5 kubik olja så det är rätt litet hus. Hon hade 20-21 grader inomhus utan tillsats av nått annat, dushade troligen mycket mindre än vad vi gör nu.

Det sitter gamla "galt" sektionselement som är rätt så stora under varje fönster utom i dushen där det är golvvärme.
Jag vet inte om det räcker till för lågvärmesystem det är det jag är mest orolig för om man ska köra på VP.

har även tänkt på en Luft luft VP som tillägg om man nu skulle köra på en ny pelletsanläggning. Fyfan ena dagen är jag väldigt på att köra pellets o nästa så vill ja ha bergvärme, bästa är väl o singla slant o se va det blir :)
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Har du någon bild på elementen för jag vet inte hur galt elementen ser ut?Har själv gamla radiatorer,kör ut c:a 42° när det som kallast.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
wuss
Späd planta

Inlägg av wuss »

Så här ser de ut http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm ... 1676_1.jpg

Fönstrena är 140 breda, är inte hemma och kan kolla elementen nu, men gissar på 120 breda kanske :)

Ska kolla va jag kör ut på elementen nu, räcker de med att lägga en termometer på elementet? Min shunt är trasig och igensotad på den gamle pannan så jag vet inte vad som går ut.
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Sådana har jag en hel av,så det funkar.Var bor du i fall du vill ha kontakt med bra installatör runt Knallestan.

//Lövet
Skriv svar