Läckande termostat

Skriv svar
rapid
Frö
Kontakt:

Läckande termostat

Inlägg av rapid »

Har en gammal termostat som började smådroppa förra året när jag skruvade på vredet...
Nu skulle jag höja värmen lite och då började det droppa ännu mer...
Tog då bort höljet på vredet för att kolla, och där satt en mutter, ganska lös.
Vred in muttern lite och det började rinna, typ...

Nu runner det mycket!

Här är en bild... (Sitter på en hemmabyggd "handdukstork" av förra ägaren)
Bild

Kan någon hjälpa mig, kan jag vrida hårdare på muttern?
Det är 17 grader kallt, så vill ju inte tömma systemet i onödan!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Tycker mer att det liknar en modernare typ av de här kranarna.
Har dessa på mina radiatorer.
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-all ... d-hur.html

Pröva att vrida igen den yttre ratten,så att ventilen blir stängd.
Jag gjorde så med en kran hos mig.Tog sen bort själva vredet och sen muttern.Gjorde en packning av en tjockare gummibit som jag hade liggandes.Klippte till den så att den passade inne i muttern och sen ett hål för axeln.På med muttern och sen vredet.Öppnade kranen och det var tätt :lol:
Du måste förstås kunna ta bort den yttre ratten.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rapid
Frö
Kontakt:

Inlägg av rapid »

hum, det kan vara en sådan!
Provade med att stäng ventilen (att jag inte tänkte på det...) och det blev lite bättre.
Får dock inte bort den yttre ratten, har inte vågat ta i allt för mycket.

Här är en till bild...
Bild

Det är kanske bara att ta i lite till... men törs inte riktigt...

Tack för hjälpen så länge!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Ja,det är ett helvete med plast,för det är ju typiskt att det skall spricka.På mitt vred så är axeln konisk,samt en mutter.Fick knacka ut vredet.
Svårt att säga hur ditt vred sitter.Kan vara splines(taggad) axel,men svårt att se.
Om du provar med en mejsel och håller den nära axeln och bryter lite mot muttern,kan det ju hända att den lossar :roll: Det borde vara nåt som gör att inte ratten snurra på axeln.

Du kan inte se om det står nåt namn på ventilen,så att det går att Googla och hitta nåt på nätet.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Gå in på www.mma.se och gå till "Smarta hjälpmedel" och sedan till ROT-BOKEN eller vad det kallas, där finns en hel lista på äldre vred och termostater och vad du behöver i utbyte.

Jag hittade mitt vred i den "boken" och beställde sedan reservdelar från "mani armatur".se och delarna kom på 2 dagar, rekommenderas då dom har mma's sortiment.

PS, för att stoppa droppandet/rinnandet, kan du ev. få dän vredet så att du kan skjuta in ventilen eller liknande i fastläge? Jag vet att vi gjorde så här hemma när det började jäklas i garaget och det slutade droppa helt och hållet tills vi fick delarna.

Hur kallt är det hos dig (utomhus)? Att börja skruva alltför mycket kanske inte är så lämpligt nu och sedan stå och lufta allting, men med max -5 grader så är det nog inte så farligt, det går snabbt att lufta systemet och fylla på det igen, men droppar det inte alltför mycket så låt det vara tills du köpt nya delar, trycket borde inte sjunka så jättemycket i systemet.
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Jag hade liknande problem med en ventil lite tidigare här i vinter. Vi fick tätt genom att lossa på muttern samt ta ur en fjäder som satt innan för den. Där efter lindade vi på en typ av "gängtejp" en slags tråd med något grafit material på loctite produkt. (Jag fick hjälpav en kompis som jobbar med kyla och ventilation). Efter att ha lindat på några varv (ganska många) så pressade vi tillbaka fjädern och gängade på muttern igen. Där efter fick vi allt tätt genom att dra muttern dock ej hårdare än nödvändig.

Eftersom vi inte visste helt hur ventilen är konstruerad tog vi det säkra före det osäkra och såg till att hålla axeln till vredet intryckt hela tiden och lossa muttern varsamt så att inte allt for isär.

I princip enligt nedanstående instruktion med undantag av att vi ej tömde systemet.
http://www.dinbyggare.se/communicate/ar ... px?id=5090

På våran ventil satt en fjäder som man fick plocka ur (motsvarande vid bild 5 där de säger ta bort den gamla packningen...)

Gissningsvis kan det bli problem i länden att bara "möka in" en massa packningsmaterial. Men det gäller ju att få läckan tät och sedan vill man ju ersätta med nya ventiler med termostater vid ett senare tillfälle då värmen är avslagen

Nu är det svårt att varesig råda eller avråda. Jag vet inte vad som händer hos dig om du lossar på muttern. Kanske förvärras situationen eller så går det bra och du kan täta ventilen.

Själva plastvredet borde ju gå att bända loss. Prova att sätta en skiftnyckel bakom och bänd. Då bänder du ju över en lite större yta. Kanske två fasta blocknycklar dessa bör gå att genom att lägga något mellan dem få att pressas isär den ena pressas då mut muttern och den andra mot plastvredet (som an bakvänd tång ungefär)
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm ... 2783_1.jpg

(Vinkelventil )Ser ut som en R10 MEN...Mät röret... :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar