Sotaren var här för 2 veckor sedan & lämnade en ren & fin panna efter sig.
För den som inte känner till panntypen: 16 tuber, 8 som går framåt och 8 som går bakåt till rörkröret. Rökgaserna går som i ett S.
1)
När jag idag ägnade mig åt mitt vanliga söndagsnöje med pannan upptäckte jag att tuberna hade fått väldigt mycket aska i sig igen (så var det innan sotaren var här). Rökgastempen (direkt efter pannan) hade också stigit från ca 100 vid nysotat till 150 grader på samma tid.

Om inte, i vilken ände bör jag börja rota? Jag slipper ju gärna "nöjet" att öppna samtliga luckor på pannan & dammsuga varje vecka...
Min egen hypotes är att draget är för högt, vilket gör att aska flyger med rökgaserna upp i tuberna. Vettigt...?
2)
Förutom aska upptäckte jag att det var förvånansvärt sotigt efter så kort tid, men framförallt att det var fullt med små hårda "gruskorn" som närmast ser ut som koks. Svarta & lite skimrande.

Är det något jag ska oroa mig för (förutom att tuberna kommer att becka igen på ett par veckor...)?
Ska jag försöka göra något åt det & i så fall vad?
EDIT: Ska väl tilläggas att jag är komplett nybörjare på det här. Alla svar uppskattas!