Aska i tuberna

Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Aska i tuberna

Inlägg av M.Lindskog »

Det här blir en tvådelad fråga, kanske hänger de två sakerna ihop.

Sotaren var här för 2 veckor sedan & lämnade en ren & fin panna efter sig.

För den som inte känner till panntypen: 16 tuber, 8 som går framåt och 8 som går bakåt till rörkröret. Rökgaserna går som i ett S.

1)
När jag idag ägnade mig åt mitt vanliga söndagsnöje med pannan upptäckte jag att tuberna hade fått väldigt mycket aska i sig igen (så var det innan sotaren var här). Rökgastempen (direkt efter pannan) hade också stigit från ca 100 vid nysotat till 150 grader på samma tid.

:?: Är det normalt att få upp aska i tuberna så här?
Om inte, i vilken ände bör jag börja rota? Jag slipper ju gärna "nöjet" att öppna samtliga luckor på pannan & dammsuga varje vecka...

Min egen hypotes är att draget är för högt, vilket gör att aska flyger med rökgaserna upp i tuberna. Vettigt...?

2)
Förutom aska upptäckte jag att det var förvånansvärt sotigt efter så kort tid, men framförallt att det var fullt med små hårda "gruskorn" som närmast ser ut som koks. Svarta & lite skimrande.

:?: Vad är det & vad kan ha orsakat det?
Är det något jag ska oroa mig för (förutom att tuberna kommer att becka igen på ett par veckor...)?
Ska jag försöka göra något åt det & i så fall vad?

EDIT: Ska väl tilläggas att jag är komplett nybörjare på det här. Alla svar uppskattas!
Senast redigerad av M.Lindskog den sön 21 nov, 2010 23:12, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

På min ctc 1100 som har stående tuber så måste jag sota ur minst en gång i veckan för att få maximal effekt efter det ökar pelletsåtgången rejält.

Sotar jag inte på säg fyra veckor så har nog rökgaserna ökat en 40 - 50 grader vilket ger en ganska bra ökning i pelletsförbrukning.
Detta är givetvis under normala vinterförhållanden.

Antar att liggande tuber är ännu värre än stående.
deleted
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Bumpar min egen tråd här :)

Antingen så har jag ställt tidernas mest korkade nybörjarfråga (jag kan ta det i så fall) eller så finns det inga fler svar att få. Själv tror jag på det förstnämnda då det brukar bli såväl många som bra svar här...

Nåväl, jag vill gärna veta om det är rimligt med den här mängden aska i tuberna eller inte.

Idag hade jag driftavbrott (man måste visst fylla på lite oftare när det blir kallare ute :oops: ) så jag passade på att öppna & titta. Så här ser det ut efter tre dygns eldning från ren panna:

http://picasaweb.google.com/10959382577 ... 0799952306
http://picasaweb.google.com/10959382577 ... 9915394930

Som sagt, är det rimligt?

Sen undrar jag förstås också över koksen (eller vad det där svarta, hårda nu är), är det vanligt med sånt i tuberna också?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Du har sannolikt lite för högt drag. Justera dragbegränsaren så att den öppnar tidigare. 10 Pascal skall vara lagom. Det som liknar koks, är just det. Det är tjära som bildats under förbränning och sannolikt inte haft tillräckligt med syre för att brinna upp. Sannolikt har du avgastemperatur lite under vad den borde vara utifrån förutsättningarna, så försök ge brännaren lite mera fläkt - inte mycket mer, bara så att du får en renare förbränning. För mycket, så går rostret sönder. Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för svaret!

Jag har haft dragbegränsaren på lite olika inställningar, men nu ska jag köra på 10 Pa konsekvent & se vad som händer.

Betr. lufttillförseln så ska jag testa att dra upp den lite & se vad som händer. Är dock rädd för att det kan bli mycket sintring/askkaka på rostret då. Men det kanske man får leva med?

Jag har ingen riktig känsla för hur mycket effekt en förändring på fläktspjället ger; pratar vi mikro- eller centimeter på spaken? Rådet som jag fått av förre husägaren & TorbsyUgnen är att överkant spak ska vara mitt för siffran som motsvarar det inställda effektläget. Det är så jag haft det hittills.
http://www.torsbyugnen.se/img/reservdel ... B-Mini.jpg

Å andra sidan blir jag fundersam varför skalan går till 10 när det bara finns effektsteg 1-7 att välja på boxen...

Betr. koksen, kan den ge andra problem än att försämra verkningsgraden?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Missförstod nog frågan lite.
Nu vet jag inte ett dyft om pannor med liggande tuber men det såg ut att vara mycket för tre dagars eldning, för att min ska se ut så där måste jag nog elda en månad.

Hur du kan få koks i tuberna alls är för mig en gåta men om du får för mycket i rostret tex så får du nog driftstopp.
Det kan väll bero på dålig pellets har jag hört men vet inte om det stämmer.

Funderar även lite på om du kör mot tankar att du får långa gångtider och att det kanske gör att din panna bli mycket varmare än vad min blir, det kanske kan påverka saker och ting på något sätt, jag får upp mer aska i tuberna på vintern när gångtiderna är längre än på sommaren när den bara går korta stunder.

Viking bio vill ha 15 Pa i drag så kolla i manualen om du har nån och se vad som gäller din brännare.
deleted
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för svaret!

Re: Pelletskvalitén så eldar jag Neova 8mm från småsäck. Nu är jag ju tämligen grön på det här, men jag har i vart fall fått uppfattningen att detta räknas som en kvalitetspellets. Men det stämmer kanske inte? Kan förstås också vara variationer mellan olika batcher, det har jag förstått.

Re: Undertrycket så skall TB Mini ha 1 mm VP, dvs = de 10 Pa som jag ställt in dragbegränsaren på. http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf (sid 12)
Det är också det lägsta undertryck dragbegränsaren klarar av att ge, så vad gäller undertrycket är jag nog såpass hemma som jag kan bli givet förutsättningarna.

Re: Koks på rostret så har jag hittills inte upplevt det. Det blir en kaka av sot/aska, men den ser inte likadan ut som de där små svarta & hårda kristallerna som jag får ut ur tuberna. Kakan på rostret är oftast brun/mörkgrå och lossnar enkelt när jag skrapar på den. Det understa lagret är mer svart / sotigt & försvinner hyfsat väl med stålborsten. Hålen är aldrig igentäppta. Jag har inte upplevt några driftstopp som jag kan härleda till denna del av systemet.

Re: Panntempen / gångtiderna så kör jag mot 1m3 idag och ja, det verkar bli ganska långa gångtider nu när det är kallt. Som bakgrund ska nämnas att laddpumpen min har två lägen: konstant på eller konstant av & det finns ingen termisk ventil eller liknande installerad. Dvs. när brännaren väl går så är det 1m3 + pannans 270 (har jag för mig?) liter som ska värmas. Det enda jag kan justera är laddpumpens hastighet; den kör jag f.n. på det mellersta läget av tre möjliga.

Så det här med temperaturen är en tanke värd att undersöka vidare. Jag antar att det krävs en viss temp alls för att det ska bildas koks?

Å andra sidan hamnar rökgastemperaturen (har termometer på rökröret före dragbegränsaren) nånstans kring 120-130 grader såvitt jag kan se. Och ser man till vad bergatorparen skrev så pekar väl det snarast i motsatt riktning, att tempen är för låg?

En fundering: Kan det vara så att en låg/hög temp i pannan när brännaren går igång kan påverka tjär-/koksbildning i någon riktning?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Danne82 skrev:
Viking bio vill ha 15 Pa i drag så kolla i manualen om du har nån och se vad som gäller din brännare.
Är det inte 5 pa som V-bion skall ha? :wink:

M.lindskog:Hur ser skorstensröken ut?Hur varmt blir fallröret?kan ju gå på gränsen till för mycket strypt?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Skorstensröken (de gånger jag sett den) har varit vita "slöjor" eller inte synlig alls. Ska dock plantera mig i en snödriva till helgen, så kan jag ge ett bättre svar. Själv lär jag väl vara blå...

Vad tittar jag efter mer exakt?

Ska f.ö. ändå försöka ta mig upp & sänka mer en termometer i skorstenen. Vet inte om det kan ge info som hjälper i den här frågan?

Fallröret blir såpass varmt att jag inte kan hålla kvar handen någon lång stund i höjd med flamvakten, men jag får inga brännskador. Jag är utrustad med motsatsen till 'smedhänder', så det här behöver inte säga så jättemycket om att det är varmt...

Antar att fallröret blir varmare om eldhärden brinner varmare dvs. med mer tillförd luft?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Aha fallröret för varmt!...ja då är det som jag trodde för mycket strypt för den effekt du kör på...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

OK. Om jag förstår rätt så ska alltså fallröret vara så svalt att jag kan hålla kvar handen?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Blir fallröret för varmt kan du endera minska brännareffekten eller öka draget.
Ta den slangen när brännaren går och prova med en tändsticka vid fallröret.
Drar det in luft är det bra, kommer det ut varmluft ur fallröret är det farligt.

Har du ingen laddningsautomatik utan värmer allting från kallt är det inte konstigt om förbränningen blir dålig, men aska i tuberna får du nog i vilket fall som helst.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Förlåt en kanske dum fråga... hur varmt är för varmt?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Du skall bara bli ljummet...:wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Fallrör ska som varmast vara trevliga att värma händerna på, ung. som e varm barnmage...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar