Glasartad beläggning?
Glasartad beläggning?
Hej alla...
Jag har problem med att det blir väldigt mycket glasartad beläggning (tjära?) i pannan.
Inte i förbränningsutrymmet (oljesidan) utan det börjar på vedsidan och vidare upp mot rökröret...
Nån som har tips på vad det kan bero på?
/RH
Jag har problem med att det blir väldigt mycket glasartad beläggning (tjära?) i pannan.
Inte i förbränningsutrymmet (oljesidan) utan det börjar på vedsidan och vidare upp mot rökröret...
Nån som har tips på vad det kan bero på?
/RH
CTC Ecoflex
(Tidigare Ecotec A3 i en CTC 265B -74)
Troligvis finns det en tjuvluftning genom panndelens lucka. Har en likadan installation och får liknande beläggning men i oljedelen aldeles vid brännarn, dvs det tjuvluftar mellan pannan och brännarflänsen.
Har sett på forumet att folk har tätat luckor osv. En del har isolerat hela pannan pga att minimera värmeförluster. Inte CTC 265: or men varför inte, det skulle säkert minska pelletsförbrukningen.
/Roger
Har sett på forumet att folk har tätat luckor osv. En del har isolerat hela pannan pga att minimera värmeförluster. Inte CTC 265: or men varför inte, det skulle säkert minska pelletsförbrukningen.
/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Tackar för svar!
Ja, du har nog helt rätt...i helgen så märkte jag att det gick att dra åt de 2 bultarna som flänsen är fäst med i överkant.
hmm...nedre delen verkar inte vara fäst alls??
Tror att det har blivit bättre faktiskt.
Jag har gjort rent ett ställe uppe i rökröret som jag kan se om jag öppnar dragluckan så jag kan kolla hur det ser ut och det har nog blivit mindre tycker jag.
Det verkar mest uppstå när brännaren står still....
Du pratar om isolering, när jag fick service gjord på brännaren i våras så tog de och knackade bort isoleringen och teglet eller vad det nu var i botten på oljeutrymmet...de sa att då fick jag plats för mer aska...
Tyckte att det verkade lite konstigt men han gick lös med hammaren innan jag hann stoppa honom!
Sen tänkte jag att han vet väl vad han pratar om eftersom de skall vara auktoriserade på denna brännaren.
F*n vet om inte allt detta började i samband med det...??
/RH
Ja, du har nog helt rätt...i helgen så märkte jag att det gick att dra åt de 2 bultarna som flänsen är fäst med i överkant.
hmm...nedre delen verkar inte vara fäst alls??
Tror att det har blivit bättre faktiskt.
Jag har gjort rent ett ställe uppe i rökröret som jag kan se om jag öppnar dragluckan så jag kan kolla hur det ser ut och det har nog blivit mindre tycker jag.
Det verkar mest uppstå när brännaren står still....
Du pratar om isolering, när jag fick service gjord på brännaren i våras så tog de och knackade bort isoleringen och teglet eller vad det nu var i botten på oljeutrymmet...de sa att då fick jag plats för mer aska...
Tyckte att det verkade lite konstigt men han gick lös med hammaren innan jag hann stoppa honom!
Sen tänkte jag att han vet väl vad han pratar om eftersom de skall vara auktoriserade på denna brännaren.
F*n vet om inte allt detta började i samband med det...??
/RH
CTC Ecoflex
fast nu ser jag ju att det rekommenderas att ta bort keramiken av flera så det kanske inte har med saken att göra?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1298
CTC Ecoflex
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jepp det är till att jaga litrar för askan..RH skrev:fast nu ser jag ju att det rekommenderas att ta bort keramiken av flera så det kanske inte har med saken att göra?

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Vad menas med on/off styrning?André skrev:Det går inte få on/off styrning till ecotec a:3/a:4??
Tänkte bara på pyrandet som skulle försvinna då...
Om nu detta beror på att det ligger och pyr så borde A4:an vara ett bättre val?
Om jag har förstått det rätt så använder den inte sig av underhållsglöd = pyr mindre?
Köpte huset förra året och det som är lite märkligt är att jag är nästan helt säker på att jag inte såg det här fenomenet förra sommaren och som jag skrev tidigare så har jag haft detta sen tidigt i våras.
Det kanske är så att lite beläggning får man räkna med sommartid, och den lösa brännarflänsen förklarar varför det har blivit mycket beläggningar även under våren?
CTC Ecoflex
Har också sett denna beläggning i min panna, kanske främst under sommaren (tidigare). Nu står pannan under sommardelen eftersom solfångaren mer än väl fyller acktanken med varmt vatten.
Har ingen förklaring till varför det uppkommer, skall själv kolla om det kan finnas tjuvdrag vid brännaranslutningen.
Men det verkar vara som STBORJJO skriver, att när brännaren "går för fullt" under uppvärmningssäsongen så försvinner det mesta av beläggningen.
Har ingen förklaring till varför det uppkommer, skall själv kolla om det kan finnas tjuvdrag vid brännaranslutningen.
Men det verkar vara som STBORJJO skriver, att när brännaren "går för fullt" under uppvärmningssäsongen så försvinner det mesta av beläggningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Går det inte koppla in en vanlig timer till a:3an så slipper man ju underhållsglöden..RH skrev:Vad menas med on/off styrning?André skrev:Det går inte få on/off styrning till ecotec a:3/a:4??
Tänkte bara på pyrandet som skulle försvinna då...
Om nu detta beror på att det ligger och pyr så borde A4:an vara ett bättre val?
Om jag har förstått det rätt så använder den inte sig av underhållsglöd = pyr mindre?
Det kanske är så att lite beläggning får man räkna med sommartid, och den lösa brännarflänsen förklarar varför det har blivit mycket beläggningar även under våren?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Den har ingen "bra uppstartsfunktion", den glödspiral som finns skall endast användas vid elavbrott för att starta brännaren igen. Fungerar inge vidare plus att det hamnar en massa oförbrända pelletsar i pannbotten. Dessutom är spiralen känslig om man använder den ofta, dvs går lätt sönder och behöver bytes.André skrev: Går det inte koppla in en vanlig timer till a:3an så slipper man ju underhållsglöden..
Om man inte vill ha underhållsglöd så är nog tyvärr alternativet att byta A3:an mot en A4. Kostar dock en massa pengar. Någon skrev tidigare om ett uppgraderingskit för A3:an så att den också skulle kunna startas med varmluft som A4:an men jag har för mig att det var rättså dyrt alt. inte färdigutvecklat. (Hittar inte inlägget just nu, forumets sökmotor är helkass....).
Moderator
-
- Fröträd
Om det blir tjära i pannan (jag har också sett sådan i min panna, men jag har bara kört sedan i Juli så jag vet inte hur det blir när pannan går oftare) Undrar hur det blir i skorstenen, finns det kanske risk för soteld? Hoppas inte det.
/Jössehäring
/Jössehäring
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Det vart ju ett populärt ämne det här, man märker iallafall att man inte är ensam om det hela.
du kanske inte har så mycket att det är ett problem?
(i mitt fall så anmärkte sotaren på det vid brandskyddskontrollen)
jag skall ge pannan en rejäl rengöring till helgen så får vi se om det har minskat sen jag drog åt flänsen.
lite "sommarbeläggning" kan jag leva med...
jag skall besöka grannen också, tror han har en exakt likadan anläggning men när jag pratade med honom så kände han inte igen det här så jag vill nog se med egna ögon...
/RH
(tror fortfarande att keramiken och isoleringen har en annan funktion än att bara ta upp plats)

hmm...eftersom du har en A4:a verkar inte heller den komma tillrätta med problemet...inte helt iallafall.Jössehäring skrev:Om det blir tjära i pannan (jag har också sett sådan i min panna, men jag har bara kört sedan i Juli så jag vet inte hur det blir när pannan går oftare) Undrar hur det blir i skorstenen, finns det kanske risk för soteld? Hoppas inte det.
/Jössehäring
du kanske inte har så mycket att det är ett problem?
(i mitt fall så anmärkte sotaren på det vid brandskyddskontrollen)
jag skall ge pannan en rejäl rengöring till helgen så får vi se om det har minskat sen jag drog åt flänsen.
lite "sommarbeläggning" kan jag leva med...
jag skall besöka grannen också, tror han har en exakt likadan anläggning men när jag pratade med honom så kände han inte igen det här så jag vill nog se med egna ögon...

/RH
(tror fortfarande att keramiken och isoleringen har en annan funktion än att bara ta upp plats)

CTC Ecoflex
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag märkte då ingen skillnad då jag körde med el utan keramik ang belägningen i pannan..RH skrev:
Men därimot blev det skillnad då jag fick nya prog.varan o slipper underhållsglöden.. Tidigare blev det rätt mycket tjärbeläggning men den flagnade bort när jag kopplade brännaren till timer.. Så är det även nu med nya prog varan så de blev bra..