Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Inlägg av André »

Som frågan lyder hur många kg pellets kan ni förbruka innan asklådan är full??

Läs även dessa trådar
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5895
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6008
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Vid första tömningen hade jag kört 800 kilo och lådan var då ganska full, men jag såg att det fanns en del plats kvar.
Andra tömningen blev efter ca 1000 kilo men då var det rejält med aska och mycket mer än så går det nog inte utan att man skakar eller rör om i lådan.

Notera att min panna ej är justerad ännu. En finjustering kanske minskar mängden aska?
Min återförsäljare "har ej haft tid" ännu... Det är snart ett år sedan pannan installerades...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter iaf betydligt bättre än i kompisens panna, Du kör iaf 3-4 ggr mer pellets innan lådan är full.. Men det kan nog bli mindre aska då den är ordentligt justerad.. :wink:

Inga problem med att den sotar igen??
Sotar inspektionsglaset igen Johan??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

André skrev:Inga problem med att den sotar igen??
Sotar inspektionsglaset igen Johan??
Glaset sotar igen efter någon vecka. Brukar rengöra det då och då. Pannan sotade dock betydligt mer i början än den gör nu
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Ca 600h

Inlägg av f94-mbe »

Jag kan köra ca 600h pelletsdrift (kolla i menyn Historisk driftinfo) mellan tömningarna av asklådan. Svårt att uppskatta mängd pellets som detta motsvarar då jag kör bulk. Men ca 1 ton mellan tummen och pekfingret.

Pannan sotar rätt mycket, tyckte sotarn, men sotet är grått och dammigt. Ingenting fastnar i tuberna utan det går fort att sota.

Synglaset sotar igen på några dagar så det inte går att se lågan, har tröttnat på att göra rent detta.

Pannan är ej ordentligt injusterad men installatören har gjort sig oanträffbar... Sotarn kommer snart med draglucka åtminstone.
CTC Ecoflex (2006) + Pellistore bulkförråd
BOA 180 + BIA 90 kvm uppvärmt
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Sotar synglaset/inspektionsglaset igen så går den för fet..

Kompisens biomatic va glaset lätt röktonat (inga problem att se lågan) efter att han förbrukat ca 750 kg pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tobmannen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 03 feb, 2006 15:44
Ort: Karlskrona

Inlägg av tobmannen »

Jag tömmer lådan oftare än jag är tvungen till, men vid det tillfälle då jag kört den nästan full hade det gått ca 800kg.

Nedsotningen av synglaset har varierat lite beroende på olika inställningar jag provat.

Jag hade lite bekymmer under Januari, både med ökad askmängd och sotigt synglas. Det var lite kallare då än vad det varit hittills sedan jag installerade pannan.

Min uppfattning var att problemen kom när pannan fick jobba väldigt hårt med att hålla värmen, den gick i stort sett hela tiden.
Jag ställde då in ett "20kw" läge så att pannan fick tre lägen att jobba i, sedan dess har det inte varit några problem. Det känns som om pannan har lättare att "komma ifatt" när man förbrukar mycket varmvatten.
Tyvärr(om man nu kan säga så), blev det mildare igen, så jag vet inte om min diagnos stämmer, eller ifall problemen återuppstår vid en ny köldknäpp(I den mån man kan tala om köldknäppar här på solkusten 8)).

(Nuvarande inställningar Matn/fläkt är: Hög 85/55, Låg 68/44, Min 41/28 ).
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

Jag har tömt askan efter 1000 kg och 900 kg då har lådan varit ganska full.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Vid min första sotning var det ca halvfullt i lådan (har tömt en gång under tiden ca kvartsfull). Då hade jag eldat från mitten av okt till mitten av jan 3 mån. Gissar att det gått åt ca 850 kg pellets för att fylla lådan till 75% (innan rökgasinställning).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

André skrev:Sotar synglaset/inspektionsglaset igen så går den för fet..
OK. Vad gör en amatör då? Ringer någon som kan, eller kan någon här förklara för mig så att jag förstår?

(Jag är en sådan där tråkig fan som bara vill att grejerna skall fungera så att jag kan ägna mig åt roligare saker - som att paddla havskajak t ex)
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Om du fått anläggningen installerad, så ring installatören.

Om du installerat själv så blir det till att mecca med inställningar.
Börja med att höja fläkten lite.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ardbeg skrev:
André skrev:Sotar synglaset/inspektionsglaset igen så går den för fet..
OK. Vad gör en amatör då? Ringer någon som kan, eller kan någon här förklara för mig så att jag förstår?

(Jag är en sådan där tråkig fan som bara vill att grejerna skall fungera så att jag kan ägna mig åt roligare saker - som att paddla havskajak t ex)
För det första har installatören justerat in brännaren samt att du fått papper på detta??

Bl.a ska Co2 halten då ligga på ca 12%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

jodå - jag har haft justering av proffs - och pannan har gått klanderfritt. Även om synglaset sotade igen tämligen fort.

Jag har dock bytt pellets efter justeringen (från Statoil till Laxå fr Guddeby) - huruvida det skall påverka vet jag inte, men nu efter ungefär 1 pall Laxå så är det strul. Dels tycker jag att askan inte är så finfördelad, synglaset sotade igen på ett dygn och nu stannar den med larmtext Optovakt stup i kvarten. Och ja, servicetekniker är inkallad. De kommer imorgon.
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Om optovakten o synglaset sotar igen snabbt så går brännaren för fet, Men det kommer att lösa sej då serviceteknikern kommer imorgon då det tydligen jobbas på ordentligt från ctc´s sida med att lösa problem..
Har pannan gått bra tidigare är det troligen bara en justering o den kan ha varit på gränsen till att gå fet tidigare oxå men efter pelletsbyte blev det för fet blandning..

Tog ut o kollade min optovakt efter snart 2 års drift (2 år den 21/2)
Det va som en ljusgrå hinna på ovansidan i övrigt såg den som ny ut.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

Jag hade ju en tekniker på plats som "konstaterade" (?) att optovakten satt fel i röret... dvs när han skulle ta ut den fick han ut "ögat" men inte glasröret. :shock: Han mätte upp allt och fick inga "konstiga" värden (Glömde tyvärr att be att få dem på papper) utan han trodde att mina problem var pga optovakten som då skulle ha suttit för långt ut i glasröret. Tja, fan vet. Jag hade sotat ur allt ordentligt dagen innan han kom och det var ganska tjockt i pannan. Trots att det bara gått ca en månad sedan jag sotade ur den innan. Nu har det gått 15 dagar sedan teknikern var där och alltså 16 dagar sedan jag sotade. Nu ringde hustrun och sa att Optovakt-djävulen slagit till igen. Får kolla på det ikväll när jag kommit hem. Och kanske kontakta servicekillarna igen. Fan!
Senast redigerad av ardbeg den tor 01 mar, 2007 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
Skriv svar