2 pannor som ej klara värmen..

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

2 pannor som ej klara värmen..

Inlägg av André »

Nu då tem,peraturen har legat på -20° dagtid o -26° på natten så orkar inte riktigt kompisarnas pannor med riktigt..

En har en biomatic 20 kW som ska värma ett hus på närmare 200 m2 som är riktigt kassa fönster på o dåligt isolerat + garage på 135 m2 där det hålls en temp på ca 12° (iof bättre isolerat än huset) + värme i mjölkrummet o vv i ladugården vilket är ca 65 kWh/dygn.. :oops:
Värmen klaras i huset o garaget men inte något till ladugården, Där får nu elpatronen gå... Pannan har gått i snart 2 dygn på 20 kW så ev måste pannan graderas upp till 25 kW men biomatic 30+ skulle varit ute på marknaden ifjol då projektet gjordes..
Jag trodde det skulle räcka med 20 kW men han har sämmre hus än jag anade.. :oops:

Den andra kompisen har en ctc ecoflex som sitter i ett garage på 500 m2 med golvvärme o 6,8 meters takhöjd, Det är 25 cm isolering i väggar, Golv, Tak o inga fönster på hela huset.. 2 nya portar på vardera gavel som är 5x4 meter..
Pannan började tappa i temp nu (höll bara 55° idag) då det blev 22-26° kallt med innetempen på 14° så kurvan sänktes nu något o då jobbade pannan upp tempen till 75° efter nån timme.. Det räcker om det är 10° så ev går kurvan sänka lite till..

Biomaticen funkar utmärkt o det är inga problem, Asklådan klarar aska lätt från 1,5 ton pellets.. Då lådan skakades 2 ggr då den börjat bli full gick det köra närmare 2,5 ton pellets, Men då va den oxå helt full..
Båda pannorna har nästan identisk inställning, Även Co2 ligger på 12% i båda pannorna men nått stämmer inte i Ctc´n..
Asklådan va nu helt full så det blev strucket mått från lördag kväll till kl 12 idag... :?
Iof så är asklådan 10 liter/20% mindre än i biomatic men då det inte har gått mer än max 260 kg pellets sen i lördags måste nått va fel..
Det är solett pellets i båda pannorna, Båda kör med 15 pa drag o exakt lika dan pipa (samma tillverkare o mått) så jag fattar inte alls vad som är fel i Ctc´n.. Askan består av oförbrända pellets, Mycket oförbrända pellets.. :cry:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mortel
Fröträd

Re: 2 pannor som ej klara värmen..

Inlägg av Mortel »

André skrev:Nu då tem,peraturen har legat på -20° dagtid o -26° på natten så orkar inte riktigt kompisarnas pannor med riktigt..

En har en biomatic 20 kW som ska värma ett hus på närmare 200 m2 som är riktigt kassa fönster på o dåligt isolerat + garage på 135 m2 där det hålls en temp på ca 12° (iof bättre isolerat än huset) + värme i mjölkrummet o vv i ladugården vilket är ca 65 kWh/dygn.. :oops:
Värmen klaras i huset o garaget men inte något till ladugården, Där får nu elpatronen gå... Pannan har gått i snart 2 dygn på 20 kW så ev måste pannan graderas upp till 25 kW men biomatic 30+ skulle varit ute på marknaden ifjol då projektet gjordes..
Jag trodde det skulle räcka med 20 kW men han har sämmre hus än jag anade.. :oops:
Det låter väldigt tufft för en 20 kW panna speciellt med tanke på att du/han bor norröver. Å andra sidan är det väl inte så farligt att säg 10 dagar om året få pynta för spetsel, iaf. om man betänker skillnaden upp till Biomatic 50.
BlueFlame sedan -05
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: 2 pannor som ej klara värmen..

Inlägg av André »

Mortel skrev:
Det låter väldigt tufft för en 20 kW panna speciellt med tanke på att du/han bor norröver. Å andra sidan är det väl inte så farligt att säg 10 dagar om året få pynta för spetsel, iaf. om man betänker skillnaden upp till Biomatic 50.
Nä det va de jag sa då kompisen va helt i gasen idag då pannan inte klarade att värma hus o allt, Möjligen kan man ju uppgradera till 25 kW vilket kostat 700:- för ett år sedan.. Det blir ju billigt mot om han tagit en 50 kW panna som kostar nästan dubbelt + att den inte har vv så man måste skaffat extern beredare/vvx..
La även till att han måste ha ett ruskigt dåligt isolerat hus för han vill inte stå sej att det går nå många kW till garaget.. :wink:

Är det nån som har nån aning vad en biomatic 30 kW kostar??

Ja det blir nog inte ens 10 dagar/år som pannan inte klarar, Verkar ju bli mildare redan på torsdag så då har det varit 5 dagar nere på -20° o lite mer.. Är det bara 1-2 dygn så går det bra utan det är då det blir 3-4 dygn som det blir kärvt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
McClint
Fröträd

Inlägg av McClint »

Angående kompisen som har biomaticen, så är det väl ganska dumt att köpa en ny panna, tycker jag. Bättre då att kosta på lite lösullsisolering på taket och nya fönster. Det tjänar han snabbt in och kommer antagligen att klara sig med även under de kallaste vinterdagarna.

Angående garaget kan man inte tänka sig att köpa in ett par byggfläktar på 3kW styck, för att täcka behovet då det är riktigt kallt. Det är ju trots allt bara 10 dagar om året det behövs. Inköp byggfläkter ca 1000:-/styck 10 dagar med dessa fläktar på full fräs kostar väl ca 1500:-
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

McClint skrev:Angående kompisen som har biomaticen, så är det väl ganska dumt att köpa en ny panna, tycker jag. Bättre då att kosta på lite lösullsisolering på taket och nya fönster. Det tjänar han snabbt in och kommer antagligen att klara sig med även under de kallaste vinterdagarna.

Angående garaget kan man inte tänka sig att köpa in ett par byggfläktar på 3kW styck, för att täcka behovet då det är riktigt kallt. Det är ju trots allt bara 10 dagar om året det behövs. Inköp byggfläkter ca 1000:-/styck 10 dagar med dessa fläktar på full fräs kostar väl ca 1500:-
Jo inte blir det en ny panna men ev byte av brännarkopp så den blir på 25 kW..

Han klarar sej bara han orkar gå o hämta lite ved o hjälpa till genom att elda i kökspannan, Han är ju hemma på dagarna.. :roll:
Igår va pannan full av aska så därför eldade han inte (va full i oktober oxå men inte tömt den än)

Det sitter elpatroner i både pannan som står i garaget o i acktanken i huset o den i ladugården, Han klarade ju värmen i huset o garaget nu då det varit riktigt kallt så det är bara i ladugården som elpatonen måste gå..

Men det är klart öka effekten till 25 kW så får han ju ut 120 kWh extra/dygn så då klarar han sej..
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

McClint skrev:Angående kompisen som har biomaticen, så är det väl ganska dumt att köpa en ny panna, tycker jag. Bättre då att kosta på lite lösullsisolering på taket och nya fönster. Det tjänar han snabbt in och kommer antagligen att klara sig med även under de kallaste vinterdagarna.
Låter som ett bra förslag.

André, hade tänkt fråga hur det gick i Ånäset, men kunde läsa det här.
Låter som om brännaren är deffekt på något sätt....

Hoppas ni hittar något enkelt fel.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev:

André, hade tänkt fråga hur det gick i Ånäset, men kunde läsa det här.
Låter som om brännaren är deffekt på något sätt....

Hoppas ni hittar något enkelt fel.
Jo allt går väl fint med pannan förutom att det blir så förbannat mycket aska, Du kör ju solett så hur mycket aska blir det för dej??
I eco flexen blir det 13-15 liter aska/100 kg pellets om man ser till att asklådan blev helt fylld på mindre än 3 dygn el snarare 2,5, Det är just det att det ligger nästan hela pellets i asklådan..
Med brännaren i 20 kW så går det ju köra max 100 kg pellets/dygn..
Kör du på 20 kW effekt nu??
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Jag kör fortfarande på 15kW. kommer att invänta ack. tanken tror jag.
Jag har bara tömt aska två ggr. sedan starten 5 dec.
Sist jag tömde var 1.5 vecka sedan, då efter tre veckors drift fyllde jag min Foma grovavsk. en gång, har inte tömt andra fyllningen, men säg att det blir ca 12-15 liter på ca 750-800kg pellets.

Jag kommer att sota pannan på lördag efter bara två veckors drift nu när det är kallare.
Det rasade ut så mycket aska när jag drog ur brännaren sist.
Jag har inte något undre fack att samla upp aska i, men brännaren sitter inte riktigt i botten heller.
6" dragregulator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev:Jag kör fortfarande på 15kW. kommer att invänta ack. tanken tror jag.
Sist jag tömde var 1.5 vecka sedan, då efter tre veckors drift fyllde jag min Foma grovavsk. en gång, har inte tömt andra fyllningen, men säg att det blir ca 12-15 liter på ca 750-800kg pellets.

Jag kommer att sota pannan på lördag efter bara två veckors drift nu när det är kallare.
Jag har inte något undre fack att samla upp aska i, men brännaren sitter inte riktigt i botten heller.
Det låter mer normalt... :?
Undrar va f-n som är galet..
Vad har du för inställningar nu på matning o fläkt??

Jo nu har brännaren fått gå lite oftare o längre, Hos mej går brännaren 3-3,5 tim o står i ca 1 tim 45 min med tankdiff/hysteries på 26°
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

André skrev:

Jo nu har brännaren fått gå lite oftare o längre, Hos mej går brännaren 3-3,5 tim o står i ca 1 tim 45 min med tankdiff/hysteries på 26°
Jag kör fabriks inställningarna 70% och 36% fläkt. Ger bästa CO2 halten.
Vår CO2 mätare är dock inte riktigt i ordning, jag får inte högre än 5.5-6% hur jag än gör.
Min bror Jonas får samma värden med sin ett år gamla Ecotec brännare dvs max 6%
32% fläkt ger ca 2% CO2
Samma vid 40% ungefär.
Under 32 och över 40 visar 0% CO2, låter det rimligt ??

Önskar att firman kunde köpa in en ny syrecell till mätaren med inbyggd skrivare.
6" dragregulator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TJ skrev:
André skrev:

Jag kör fabriks inställningarna 70% och 36% fläkt. Ger bästa CO2 halten.
Vår CO2 mätare är dock inte riktigt i ordning, jag får inte högre än 5.5-6% hur jag än gör.
Min bror Jonas får samma värden med sin ett år gamla Ecotec brännare dvs max 6%
32% fläkt ger ca 2% CO2
Samma vid 40% ungefär.
Under 32 och över 40 visar 0% CO2, låter det rimligt ??

Önskar att firman kunde köpa in en ny syrecell till mätaren med inbyggd skrivare.
Hmmm nä det låter inte riktigt normalt..

Jag kör 66% matning nu o 31% fläkt, I våras körde jag ett tag med 70%matning o 32% fläkt vilket ger/gav 12% Co2..
15 pa drag o solett pellets..

Det som är lite konstigt är att i kompisens biomatic blir värdena lika vid samma inställningar som här men inte på ctc.. :?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Ett förslag: Jag undrar varför ni citerar när ni svarar på inlägget som står precis före. Det skulle bli mer lättläst om man bara citerar när svaret så kräver. :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du har så rätt men nu har det varit lite för mycket ett tag.. :oops:

Iaf så tror jag problemet med askan är löst.. :D

Började kolla på vilka inställningar ni med ecoflex pannor har o märkte då att ni har ca 10-12% mer fläkt än vad som jag har o kompisen med biomaticen så förmodligen är det därför som pellets trycks ur koppen, Den hinner helt enkelt inte förbränna pelletsen..
Jag gick ner o kollade vad som hände om jag ökade fläkten till 100%, Det började yra rätt mycket men inga pellets blåste ur koppen iaf..
Nu ringde kompisen som pratat med ctc idag, Birger på ctc sa att pellets kan inte åka ur koppen pga för mycket fläkt men därimot om man har för lite fläkt hinner inte pelletsen brinna upp utan trycks ur koppen före, Så antingen så ska matningen sänkas el så ska fläkten ökas ca 10% sa han..
Förmodligen beror det på att när vi kollade Co2 halten så hade vi nyss rengjort pannan/brännaren o när den gått på max i några timmar bygger det upp mer o mer oförbränd pellets, Därför va Co2 halten rätt då den gått i ca 30 min då vi kollade men om den gått i 1 dygn så hade vi nog fått annat värde..

Kan ju va nå i programet på ctc så värdena inte blir som på thermia, Bl.a så ska man ju ändra börvärdet till optovakten på ctc.. :roll:
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev:Birger på ctc sa att pellets kan inte åka ur koppen pga för mycket fläkt
Nja, det är väl inte hela sanningen.
Birger kanske syftade på mer eller mindre hela pelletar.

Jag har filmat en bequem i drift med högt fläktläge. Där ser man hur det ser ut som en liten vulkan med ganska stora glödande objekt som lyfter och flyger. Detta är vid hög fläkt och gav upphov till det som du beskrev: onormal mycket aska som är grov och kornig. Detta pga att de glödande UFO:sarna inte brann så bra när de låg i botten på pannan och glödde sig trötta.

Jag hade bilderna på min hemsida men den förvann när jag bytte från Glocalnet till Tele2. Ska kolla om jag har bilderna i kameran.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Kan ju va nå i programet på ctc så värdena inte blir som på thermia, Bl.a så ska man ju ändra börvärdet till optovakten på ctc.. :roll:
När jag pratade med CTC sa de att de använde en annan givare som gav andra värden. Vad de inte sa var att de förmodligen missade det vid programmeringen och inte vill ändra nu (bättre för supporten att alla har samma inställningar). :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar