En har en biomatic 20 kW som ska värma ett hus på närmare 200 m2 som är riktigt kassa fönster på o dåligt isolerat + garage på 135 m2 där det hålls en temp på ca 12° (iof bättre isolerat än huset) + värme i mjölkrummet o vv i ladugården vilket är ca 65 kWh/dygn..

Värmen klaras i huset o garaget men inte något till ladugården, Där får nu elpatronen gå... Pannan har gått i snart 2 dygn på 20 kW så ev måste pannan graderas upp till 25 kW men biomatic 30+ skulle varit ute på marknaden ifjol då projektet gjordes..
Jag trodde det skulle räcka med 20 kW men han har sämmre hus än jag anade..

Den andra kompisen har en ctc ecoflex som sitter i ett garage på 500 m2 med golvvärme o 6,8 meters takhöjd, Det är 25 cm isolering i väggar, Golv, Tak o inga fönster på hela huset.. 2 nya portar på vardera gavel som är 5x4 meter..
Pannan började tappa i temp nu (höll bara 55° idag) då det blev 22-26° kallt med innetempen på 14° så kurvan sänktes nu något o då jobbade pannan upp tempen till 75° efter nån timme.. Det räcker om det är 10° så ev går kurvan sänka lite till..
Biomaticen funkar utmärkt o det är inga problem, Asklådan klarar aska lätt från 1,5 ton pellets.. Då lådan skakades 2 ggr då den börjat bli full gick det köra närmare 2,5 ton pellets, Men då va den oxå helt full..
Båda pannorna har nästan identisk inställning, Även Co2 ligger på 12% i båda pannorna men nått stämmer inte i Ctc´n..
Asklådan va nu helt full så det blev strucket mått från lördag kväll till kl 12 idag...

Iof så är asklådan 10 liter/20% mindre än i biomatic men då det inte har gått mer än max 260 kg pellets sen i lördags måste nått va fel..
Det är solett pellets i båda pannorna, Båda kör med 15 pa drag o exakt lika dan pipa (samma tillverkare o mått) så jag fattar inte alls vad som är fel i Ctc´n.. Askan består av oförbrända pellets, Mycket oförbrända pellets..