Yttermått / takhöj / isolering

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
KB-U
Fröträd

Yttermått / takhöj / isolering

Inlägg av KB-U »

Har kollat runt lite på forumet och på nätet, är just nu inne på att köpa tre eller fyra tankar från Husqvarna, antalet beror på att jag har begränsad takhöjd samt begränsad bredd på dörröppningarna men vill få en total acc-volym på ca 2000-2250 liter.

Takhöjden i källaren är endast 180cm. Taket är ett trätak som jag skall klä med gips (så där förlorar jag några mm till). Ovanpå trätaket ligger gammal papp och på det ca 20cm spån, sedan är det golvet på våningen ovanför.

Hur hög tank är det rimligt att sikta på? Hur mycket isolering under och hur mycket isolering ovan tanken är vettigt, uppåt så borde väl taket ge en viss isolering, eller...?
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Vedsol o Mollepannan har annars cylindrisk acktank på 2,5m3 som går in genom dörrhål,alltid bättre med en ack,mindre förluster o enklare att isolera. :wink:ps du kan nog glömma mitt inlägg såg just dom tankarna va 1780mm höga... :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Skriv svar