Varning för Ariterm och Ecotec

Skriv svar
Södertälje
Frö

Varning för Ariterm och Ecotec

Inlägg av Södertälje »

Ni som är på väg att köpa Ariterm-produkter, läs det här inlägget först som jag hittade på reco.se. Jag har själv haft oerhörda problem att få support från både Ariterm och Ecotec. Om jag hade köpt nytt idag så hade jag först ringt direkt till tillverkaren och hört vad jag fick för intryck av dem. Ecotec har inte ens något telefonnummer...
Ecotec har ju dessutom kursat flera gånger och Ariterm har flera hundra miljoner i skulder och gör stora förluster, så det känns sådär att sitta med deras produkter i källaren om det skulle dyka upp någon stor garanti-grej.

http://www.reco.se/ariterm-sweden-ab
Företaget säljer skorstensfria-pelletskaminer via återförsäljare. Jag köpte en kamin av Ariterm via auktoriserad återförsäljare som skötte installationen. Kaminen köptes i oktober, och nu i mars är den fortfarande inte i funktion. Ariterm hänvisar till återförsäljaren, och återförsäljaren hänvisar till Ariterm. På Ariterm har VD visat intresse för en lösning, men efter ytterligare tid nu utan minsta ansträngning så är det bara tomt prat. Skaffa en kamin med traditionell skorstenslösning, KMP Drag låter bra i reklamen, men väsnas och skapar vibrationer. Än värre är att förtaget inte tar något ansvar. Återförsäljaren var auktoriserad installatör av Arterms sortiment, senare har jag fått veta att återförsäljaren inte ens gått installationskursen. Ariterm... man måste förtjäna kundernas förtroende.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Vad hackar du på Ecotec för om du har köpt kamin av Ariterm?

Ariterm har inte vart några bekymer för mig när jag har talat med dom.

Men det kanske beror på hur man beter sig?

Ledsen men du låter som en gnällspik (troll)
Thermia Biomatic 20+
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Hade en Ecotec kamin innan du bytte till Ariterm ?
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Låter konstigt, Har oxå pratat med ariterm men aldrig blivit dåligt bemött. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Kan nog hålla med till viss del... har flera gånger blivit lovad saker av Ariterm som inte infriats (som kompensation för en oduglig installation av en av deras "auktoriserade installatörer", den dåliga sotningen och en hel del andra tekniska fel i deras UNO-panna). De har dessutom sparkat flera av sina duktigaste tekniker det senaste halvåret så jag tror att deras förmåga att ge bra service har minskat.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Vill man åberopa garantin för ett fel som uppstår, ska man inte prata med tillverkaren utan med den återförsäljare som sålde grejerna till en.

Jämför gärna med om det uppstår ett fel på den nya bilen. Inte går man på Volvo, utan man går på den man har köpt bilen av. Vilket förhållande återförsäljaren har till tillverkaren är inte konsumentens fel.

Av samma anledning är det om man åberopar garantin för en produkt, bäst att göra skriftlig beställning av produkt PLUS installation av återförsäljaren, efter en inhämtad offert. På så sätt har man mer trygghet än om man går in i butiken och köper över disk - de kan hävda att det är felaktigt installerat, felaktigt hanterat osv. Som vanligt får man inte vara dumsnål, framför allt inte när det handlar om så dyra och viktiga system.

Mvh Patrick (EcoTec-brännarägare)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
xabre
Entusiast!

Inlägg av xabre »

Stämmer nog i de flesta fall, men Ariterm har haft flera auktoriserade installatörer som gått i konkurs (av olika anledningar, men inkompetens är en). I dessa fall har Ariterm lovat att vara "schyssta" och ändå "ta hand" om kunden på bästa sätt... vilket de absolut inte gjort i mitt fall.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Skriv svar