Sitter o ska införskaffa en ny pelletsbrännare.
Har kollat en del på baxi brännaren,den brinner ju framåt.
Eller finns det fördelar med en som brinner uppåt?
Jag har kollat lite men......
Har en gammal eryl dubbelpanna,men den ska även bytas framöver till något bättre.Därför fundera ja på för kontra nackdelar.
Nån som kan hjälpa mig en bit på traven kanske?
Tack på förhand!
Framåtbrinnande PB eller uppåt? Vad ska man tänka på om det?
-
- Gallringsobjekt
Ska du sätta brännaren på oljebrännarens plats i erylen så är det nog en framåtbrinande du ska ha. Eurofire verkar vara både pålitlig och hållbar så det är nog inget dåligt val. Priset på en ny brännare verkar ligga bra till. Numera kan man köpa en ny Eurofire och få support och garanti också vid självmontage.
Ett annat alternativ vore att köpa en begagnad brännare till erylen tills vidare. När pannan sedan ska bytas ut säljer du din begagnade brännare och har då fria händer att köpa en komplett panna med brännare som Ariterm Biomatic 20 (de flestas favorit verkar det som).
Ett annat alternativ vore att köpa en begagnad brännare till erylen tills vidare. När pannan sedan ska bytas ut säljer du din begagnade brännare och har då fria händer att köpa en komplett panna med brännare som Ariterm Biomatic 20 (de flestas favorit verkar det som).

Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Så här hade jag på mitt förra ställe,med en Erylpanna.
Tog bort oljebrännaren och gjorde en ny lucka till en framåtbrinnande brännare.
Fördelen är att det går att komplettera med vedeldning då och då,när brännaren är avslagen.

Tog bort oljebrännaren och gjorde en ny lucka till en framåtbrinnande brännare.
Fördelen är att det går att komplettera med vedeldning då och då,när brännaren är avslagen.

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Gallringsobjekt
Snygg panna,samma som jag tror ja,hehe
Jag kollade nu på brännare baxi och en effecta panna,det skulle tydligen funka bra tillsammans,eller nått som kan berättamer om detta?
Vet ej när själva pann installationen blir men,det vill jag inte göra själv.
Annars får eryl stå värd för värme denna vintern med med en baxi brännare.
Jag kollade nu på brännare baxi och en effecta panna,det skulle tydligen funka bra tillsammans,eller nått som kan berättamer om detta?
Vet ej när själva pann installationen blir men,det vill jag inte göra själv.
Annars får eryl stå värd för värme denna vintern med med en baxi brännare.