optimala pellets/ved lösningen

Skriv svar
magnus a
Gallringsobjekt

optimala pellets/ved lösningen

Inlägg av magnus a »

Hej Alla !
Är nu inne på att hitta en bra lösning med pellets o ved under vintern. Vill byta ut gamla vedpannan med trasig beredare till något som kan värma huset och varmvatten 4-5 mån på vintern utan att man måste var hemma varje dag eller vecka. Har däremot inget emot att elda o hugga ved bara man har tid...! Förmodligen på helger o ledigheter. Utan för stora kostnader. Tog in offert för skojs skull på ny pellets/ved anl med install 137 000kr...! Då kan jag ju borra några flera hål i backen lika gjärna för ny BVP.

Har läst på om pannor med inb beredare som kan eldas med pellets o ved så som borde räcka till ?!
baxi bonus 30
CTC v25
focus pe30
vb vedolux cu

samt kombi pannor som kanske är för liten ?!
nibe alpha combi
baxi duo plus
vb biomax

Vill helst att bytet mellan ved o pellets ska gå så smidigt som möjligt.
Pellets brännare verkar ju finnas en uppsjö av på blocket.

välkomnar synpunkter och ideer !
Magnus A, Aspnäs utanför Härnösand
2 vuxna 2 flickor i 300kvm timmer hus sedan nov 2007.
ved/pellets 4-5 mån Baxi Bonus (nov-09) med viking bio. KW Z150.
7-8mån med bvp 8,5kw.
Allting kopplat mot 3x500L acc tank.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

effekta och calmar har ju en smart lösning med brännaren i sidan på pannan.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
BDR
Frö

Inlägg av BDR »

Söker du en ved/pellets panna som fungera riktigt bra så kan jag rekommendera ETA twin, min granne har en sån och den fungerar helt perfekt.

Pellets pannan startar när pannan känner att det är för lite energi/varmvatten kvar i ack tanken för att förse huset med värme, pellets pannan jobbar då enbart mot husets värmesystem, och när du kommer hem och ska lägga i ved så stannar pellets pannan och du fylla på med ved.
Då laddar vedpannan med automatik tanken samtidigt som huset får den energi den behöver.

En ruskigt fin panna (är lite avundsjuk på grannen =)... för själva så har man EL patron som backup..

tack för mig
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Hmmmm, BDR.

Du skrev ju den 20 mars att du själv har en ETA panna och nu skriver du att du är avundsjuk på grannens panna, men säger inte att du själv har en.

Hur är det egentligen här, "luktar" smygreklam :roll: :evil: :roll: :evil:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Han skrev att han har en ETA pelletspanna men han rekommenderar en ETA twin som är en pellets/ved-panna. Ingen aning hur det ligger till men det kan vara så att de har samma märke men olika pannor.
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Här är lite mer info från en BDR. Jag vill påpeka att jag lägger ingen värdering i vad/vem det är.

Om det i länken ovan stämmer, så visste jag faktiskt inte att det fanns pelletspannor som man bara tömmer asklådan på och aldrig sotar.
Jag trodde alla typer av eldningspannor måste sotas på nåt sätt. :roll:
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Finns ingen bra och billig pellets-ved lösning. Ska man elda ved ska man ha en riktig vedpanna med liten vattenmängd och sedan får pelletsen rätta sig efter det. Effecta och Calmar är riktiga vedlösningar. Vedolux har nackdelen att den har stor vattenmängd. Vedolux CU tror jag inte på för då får du 345 liter vatten i pannan som ska värmas innan du börjar ladda tanken. Dubbla kamrörsslingor i tanken eller plattvärmeväxlare ger mindre förluster.
När (om) jag börjar med ved blir det två pannor, en för pellets och en för ved = optimalt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
BDR
Frö

Inlägg av BDR »

Frågan på tråden var: optimal ved/pelletspanna, ETA har en ved/pellets panna som är optimal och det tipsa jag om.

Varför jag är avundsjuk, fast jag har en Pelletspanna från ETA?
Jag är väl lite pannsjuk, samtidigt är det billigare att elda med ved än pellets, eftersom twin pannan automatiskt byter till pellets när ackumulatortanken vill ha värme så är väl det en intressant och OPTIMAL lösning.. man behöver inte stressa hem bara för att värma kåken

Jag gör inte mer reklam än någon annan som tipsar om sina pannan dom har hemma eller som en bekant har. jag svara bara vad jag tyckte

Inga fler påhopp eller anklagelser skulle vara tacksamt.
Roli - väx upp.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

BDR:

Du får se det från min sida också. Två inlägg med ett halvårs mellanrum som lovordar en viss panna. Om man läser båda så ser det lite misstänkt ut som smygreklam.

Som moderator så är det mitt "jobb" att försöka hålla efter sådant (se forumreglerna). Då finns det alltid en liten risk att det någon gång skulle bli fel. Om det är så i ditt fall, att jag "trampade" dig på "tårna", så ber jag om ursäkt.
Skulle vi moderatorer inte finnas/få "jobba" så skulle ett sådant här forum "spåra ur" totalt och det tror jag forum medlemmarna varken skulle vinna på eller vilja ha, eller........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
BDR
Frö

Inlägg av BDR »

Det är ok från min sida, förstår att du bara gör ditt jobb.
magnus a
Gallringsobjekt

Inlägg av magnus a »

Tack ändå för några tips, har ju fått klart för mig att kombi/dubbelpannor kanske inte är så Ok. ETA pannan var ju inte heller gratis direkt !!
Just nu lutar det åt Baxi bonus 30 för främst för vv slingan, har tomma acc tankar vill slippa flera acc, gamla panna hade vvb, nu trasig, därav pannbyte. Väntar på offerter från några rörisar. I råd o rön 7/04 fick den ju bra kritik.
Pelletsbrännare kommer ju att bli en bättre beg på blocket max 3-4 år, vanligast hittils verkar ju vara janfire och vikingbio. BioWarm tillverkas på hemmaplan, men de flesta som säljs beg är +10 år gamla, är det något att passa sig för ? reservdelar ju finns nära för mig.

Har upptäckt att gamla pannan har en effekt angiven 12-25 kw !? den heter Albin435 (ej 35kw) får väl ändra sign...

Flera synpunkter välkomnas !
Magnus A, Aspnäs utanför Härnösand
2 vuxna 2 flickor i 300kvm timmer hus sedan nov 2007.
ved/pellets 4-5 mån Baxi Bonus (nov-09) med viking bio. KW Z150.
7-8mån med bvp 8,5kw.
Allting kopplat mot 3x500L acc tank.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Istället för att pumpa tilbaks varmvattnet till pannan kanske du skulle titta på en varmvattenautomat?

Typ http://www.varmebaronen.se/html/tappvar ... _va_v.html eller http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?pro ... odukttyp=2

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar