Problem i tänding...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Endy
Gallringsobjekt

Problem i tänding...

Inlägg av Endy »

Hallå,

Var ett tag sedan man skrev här, men nu var det dags igen :)

Brännaren fungerade bra i ungefär ett år men sedan var jag tvungen att lämna in den. Tändelementet var slut och på något sätt hade ett hål bränts i inner-röret, detta fick jag dock på garanti och installatören bytte både röret och tändelement i våras. Sedan dess har jag haft driftproblem men eftersom jag inte har varit hemma så mycket i sommar har jag inte lagt ner så mycket energi på det. Ibland kan den puttra på i ett par dagar och ibland så får den stopp ett par gånger om dagen, den senaste veckan har jag lokaliserat problemet till att den alltid stannar i fasen mellan tändning till driftläge.

Jag har tagit bort kåpan så jag ser tydligt att den tänder efter att startdosen lagts i, sedan kör fläkten igång och den börjar mata, men det är när den skall övergå till högdriftläget som problemet inträffar. Antingen går den i i högdrift och då kör den på som den ska, annars misslyckas det uppenbarligen och allt stannar av, varav den efter någon minut gör ett nytt startförsök med ny start-matning. Detta trots att man tydligt ser/hör att lågan brinner mellan försöken eller vad man ska säga... Ibland sparkar den igång på försök 2, eller så lägger den helt enkelt av och gör nytt försök igen, alternativt att den den stänger av sig helt med röd lampa.

Det lär väl vara felet "brännaren stannar trots att den tänder" eller vad det står i handboken, som föreslår en minskning av startdosen eller lägre matning (i högdriftläge så matar skruven ungefär 1/2 varv, som det alltid varit), men jag har inte lyckats få det stabilt.

Innan jag nu började pilla om inställningarna så lär den väl att stått på de inställningar som funkade ett helt år innan, förstår inte varför det skulle ändras huxflux när röret/tändelementet byttes, enda skillnaden är att mitt stopp-bleck i mynningen av brännar-röret försvann när jag lämnade in den och jag har ännu inte fått något nytt, ska det orsaka alla dessa problem? Funderar annars på om jag råkat ställa in fläkten fel. Jag vet att jag har sett vettiga värden man ska kunna mäta med mätare här på forumet förut men hittade dem inte när jag kollade igenom för en stund sedan.

Hjälp :)
Panna: CTC Total -85
Brännare: Pellx -98 uppgraderad till tändelement och chip 5.1
Pellets: Laxå 8mm småsäck
Hus: Villa ca 120kvm med källare och inredd vind
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag tycker mer att det låter som om du har för liten startdos och ev.för hög fläkthastighet när den går in i driftfas,så den "släcker"lågan.
Om du gör rent brännarröret och sen lägger i en näve pellets längst in i röret och sen kör igång brännaren,så kan du se om den går bättre på de inställningar som du har nu.
Har du multimeter så kan du mäta Volten på fläkten på stift 7-8 eller nåt,på höger sida av plinten.
Startdos ca 3dl och volt ca 180-200V kör jag med.

Vad har du för årsmodell och chip?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Endy
Gallringsobjekt

Inlägg av Endy »

Jag mätte startdosen jag har kört på de gångerna det funkar, och den ligger på något över 2.5dl, vilket är minimum för vad man kan ställa in. Har ännu inte kunnat mäta med multimeter, men fläkthastigheten är uppskruvad ganska högt precis som du säger, har försökt höja startdosen marginellt och sänkt fläkthastigheten något, men inte fått till något bra resultat. Det skumma är att jag ofta upplever att det är en ordentlig låga under startfasen, men trots detta så blir startförsöket ändå misslyckat trots att lågan brinner på utav bara den när det stannat.

Ska försöka få till ordentliga inställningar med multimeter nu inom de närmaste dagarna.

Förresten, vilken av fläktpotentiometrarna är det som påverkar hur mycket den blåser i startup-fasen? den för låg eller högeffektläge? Jag har för övrigt kopplat av lågeffektläget genom att ta bort en bygel.

Årsmodellen på brännaren är 07, vet inte vilket chip jag har, var kollar man?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du årsmodell -07,så har du bland de senaste chippen,så det är inte mycket att ändra på.
Vid själva starten är det chippet som bestämmer fläkthastighen och börjar mjukt för att sedan öka.När startfasen är färdig och den gröna dioden lyser med fast sken,så går den på den inställda hastigheten,på pot3 från vä.

Du har från vä. driftdos - startdos - högfläkt - lågfläkt(låg effekt).
När du har fått igång brännaren på hög.så kan du skruva på drift(hö.öka) och nr 3 för fläkt.Kan du se genom nån lucka hur lågan ser ut,så kan du trimma där.
Men först måste du få igång starten ordentligt.
Har märkt att kör man för snålt med startdosen och matningen bara duttar in lite pellets,så kan den slockna under startfasen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kanske självklart, men har du rengjort flamvakten?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Endy
Gallringsobjekt

Inlägg av Endy »

Ah ok, så man kan inte påverka fläkthastigheten i startfasen, endast i driftfas. Att det då är pot-3 som gäller för höghastighetsläge visste jag förstås, men tack ändå, alltid bra att vara utförlig. Då är det alltså bara startdos-potenten som ska mixtras med för att påverka starten.

Jag gjorde för övrigt en grundlig sotning och rengöring av pannan i förrgår där jag hittade utrymmen att sota jag inte ens visste existerade :D Bara haft ett stopp sedan dess så det kanske löser sig med lite mixtring med startdosen nu, vi får se.

Det mystiska är ju att bekymren började efter att jag lämnade in brännaren så de bytte både tändelement och brännarröret, och i samma veva försvann som sagt stopp-blecket som varit i röret förut (alltså i brännarröret, inte fallröret), men det borde ju inte... äh... I värsta fall får jag ta kontakt med installatören, men gör det ju inte gärna då det inte brukar vara precis gratis, särskilt när det ska felsökas, usch. (hade jag klagat direkt efter att jag lämnat in det hade det väl varit en sak, men nu har det ju gått ett antal månader)

Men vänta nu, rengjort flamvakten, det har jag hört om i bakhuvudet för ett par år sedan när jag började läsa här. Var sitter den?? minns nu att den kunde bli sotig och få det att krångla... *känner sig korkad*
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du får skruva loss brännarröret, så ser du att den sitter uppe till höger.Den ser lågan genom ett hål i brännarröret.Om du saknar stoppbleck så ramlar väl det in pellets i pannan?
Här finns lite reservdelar att köpa.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... oduct_name
Pelletseldare sen -00
Endy
Gallringsobjekt

Inlägg av Endy »

Ja, en del pellets ramlar ut ur röret och in i pannan upptäckte jag nu när jag öppnade den efter en driftstopp och det låg glödande pellets utanför röret. Ska genast beställa ett nytt stoppbleck och se om det löser några problem, annars så får jag skruva bort brännarröret (satt som berget vill jag minnas när jag gjorde det senast) och kolla flamvakten. Tack för tipsen, jag återkommer väl med resultat.

Håller precis på att sälja kåken också, så behöver få detta ordnat ganska snabbt nu. Nya kåken har en KMP-brännare från -98 tror jag så det blir väl nya spännande bekymmer när jag kommer dit :)
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ta bara bort den gula kåpan så hittar du flamvakten på sidan...dra ut den försiktigt och rengör :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Endy
Gallringsobjekt

Inlägg av Endy »

Oj, där räddade du mig från en del skruvande :) Är på jobbet nu men ska kolla direkt när jag kommer hem ikväll. Har haft den gula kåpan av sedan jag började pilla med brännaren första gången så :)

Var sitter den någonstans? Eller tja, det står väl antagligen i ritningen i instruktionsmanualen så jag kan väl kolla något själv.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Titta in i brännarröret så ser du vilken sida den sitter :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Jag tycker du ska mäta upp spänningen över flamvakten under drift. Min flamvakt har fått bytas en gång då den blev för okänslig och gav för hög spänning. Mycket eld = låg spänning över flamvakten. Vill minnas att den inte ska ligga för länge över dryga 4 V. Om så är fallet indikerar den att det inte brinner och stannar.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Endy
Gallringsobjekt

Inlägg av Endy »

Hittade enkelt flamvakten och den var lite sotig, plus att den faktiskt hade hoppat ur sitt läge och alltså inte satt intryckt ordentligt, förhoppningsvis var felet så enkelt som sådant för brännaren har startat 3ggr irad nu utan krångel. Kommer dock fortfarande beställa ett stoppbleck och fixa hem en multimeter för att kika under veckan. Men förhoppningsvis låg felet där...

Återkommer med uppdatering men vill iallafall passa på att tacka för alla svar och tips, ni är kanon :)
Endy
Gallringsobjekt

Inlägg av Endy »

En uppdatering. Det var inte flamvakten. Men efter att ha fått hem ett stoppbleck och ökat startdosen en hel del funkar det nu 100% stabilt, precis som i gamla tider, äntligen... Felet måste ha legat i startdosen hela tiden, men innan jag hade stoppblecket försökte jag ju under en lång tid att justera den, det verkar som att det gjorde skillnaden till slut.
Skriv svar