Var ett tag sedan man skrev här, men nu var det dags igen

Brännaren fungerade bra i ungefär ett år men sedan var jag tvungen att lämna in den. Tändelementet var slut och på något sätt hade ett hål bränts i inner-röret, detta fick jag dock på garanti och installatören bytte både röret och tändelement i våras. Sedan dess har jag haft driftproblem men eftersom jag inte har varit hemma så mycket i sommar har jag inte lagt ner så mycket energi på det. Ibland kan den puttra på i ett par dagar och ibland så får den stopp ett par gånger om dagen, den senaste veckan har jag lokaliserat problemet till att den alltid stannar i fasen mellan tändning till driftläge.
Jag har tagit bort kåpan så jag ser tydligt att den tänder efter att startdosen lagts i, sedan kör fläkten igång och den börjar mata, men det är när den skall övergå till högdriftläget som problemet inträffar. Antingen går den i i högdrift och då kör den på som den ska, annars misslyckas det uppenbarligen och allt stannar av, varav den efter någon minut gör ett nytt startförsök med ny start-matning. Detta trots att man tydligt ser/hör att lågan brinner mellan försöken eller vad man ska säga... Ibland sparkar den igång på försök 2, eller så lägger den helt enkelt av och gör nytt försök igen, alternativt att den den stänger av sig helt med röd lampa.
Det lär väl vara felet "brännaren stannar trots att den tänder" eller vad det står i handboken, som föreslår en minskning av startdosen eller lägre matning (i högdriftläge så matar skruven ungefär 1/2 varv, som det alltid varit), men jag har inte lyckats få det stabilt.
Innan jag nu började pilla om inställningarna så lär den väl att stått på de inställningar som funkade ett helt år innan, förstår inte varför det skulle ändras huxflux när röret/tändelementet byttes, enda skillnaden är att mitt stopp-bleck i mynningen av brännar-röret försvann när jag lämnade in den och jag har ännu inte fått något nytt, ska det orsaka alla dessa problem? Funderar annars på om jag råkat ställa in fläkten fel. Jag vet att jag har sett vettiga värden man ska kunna mäta med mätare här på forumet förut men hittade dem inte när jag kollade igenom för en stund sedan.
Hjälp