Flödesmätare??????????

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Henrik G
Ungskog

Flödesmätare??????????

Inlägg av Henrik G »

Vad ska man köpa för flödesmätare/givare? Vill kolla förbrukningen och försöka trimma in systemet hemma.
Vill kunna se flöde samt aktuell förbrukning?
Tillverkare? Vill helst köpa direkt från nån tillverkare eller grossist…

Skulle bli glad för lite tips.

MVH Henrik
litreb
Ungskog

Inlägg av litreb »

CTC 265B-74 m. VB Viking Bio.
rog_ohl
Ungskog

Inlägg av rog_ohl »

Du kanske redan löste det nu, men ska det inte fungera med en vanligt vattenmätare som de flesta har i sina villor som läses av kommunen?

Skulle en sådan funka för dina behov så har säkert kommunen några begagnade modeller av äldre typ som bytts ut, kommunerna har ofta ett rullande schema och byter årligen ut ett antal mätare hela tiden pga ålder
kolla med tekniska förvaltning alt. kommunförådet i din kommun
Laddar 4,7 kbm ack-tankar med en Viadrus V8D som försörjer 240kvm och 5 personer med miljöriktig och CO2-neutral värme året runt!
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Använde tacoset i en anläggning var enkel modell och billig en kula som flyter framför en skala i ett glas rör om det inte behöver vara på tusendelen är det ett hett tips
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Mate
Fröträd

Inlägg av Mate »

Att använda en vanlig vattenmätare som rog_ohl föreslår fungerar inte eftersom dessa är gjorda för kallvatten. Kör man varmt vatten i en sådan så smälter mätarinsatsen som är gjord av plast.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Är det på kallvattnet, varmvattnet eller det som går in/ut från panna, kulvert eller elementvattnet du vill mäta?
Vet man flödet och tempdiffen så kan man räkna ut aktuellt energiuttag.
Sfinx har tydligen en energimätare som visar aktuellt flöde, ackumulerat flöde, temp in och ut, temp diff, ackumulerad energi.
Inga mätinstrument är gratis, den här kostar visst 1500 kr.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
rog_ohl
Ungskog

Inlägg av rog_ohl »

Humm .. tycker nog att en vanlig vattenmätare borde fungera av den typen som kommunerna använder för att mäta vatten, temperaturen är ju rätt beskedlig om man monterar den på returen, om man har ett lågtemp-system av 2-rörtyp iallafall,

En bra finjusterad radiatorkrets håller en retur på ~24-27°, det smälter inte någon plast av normal kvalitet vad jag vet , eller ?? :roll:

/R
Laddar 4,7 kbm ack-tankar med en Viadrus V8D som försörjer 240kvm och 5 personer med miljöriktig och CO2-neutral värme året runt!
Mate
Fröträd

Inlägg av Mate »

Visst, temperaturen på returen är kanske inte så hög så det är väl bara att prova. Det enda som händer är att mätarinsatsen deformeras och då stannar den. Jag har i mitt arbete sett ett antal vattenmätare som blivit deformerade på grund av att tappvarmvattnet har letat sig bakåt i systemet, hur varmt vatten som behövs för detta vet jag inte.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
rog_ohl
Ungskog

Inlägg av rog_ohl »

Jag ska se om jag inte kan förära mig två sådana där vattenmätare, hade varit skoj att kunna i detalj räkna ut förbrukningen från ackumulatortankarna, temperaturerna vet man ju redan :)

En sätter man på inloppsledningen till VVB (där är det ju kallt) då vet man hur mycket varmvatten som går åt till hushållet
Man vet ju hur kallt kallvatten är in och man loggar ju tempen på beredaren, den varierar ju iofs så det blir lite knepigt att beräkna energiuttaget, men man kan ju skatta det ungefär iallafall :D

Den andra stoppar man på radiatorreturen och man kan ju göra det nu innan det är satans kallt, då hinner man ju se vad flödet är i systemet under en tid innan den ev. pajar Men då vet man ju det man vill veta så man kan beräkna energiförbrukningen sedan :lol:

Man kan ju också köpa sig en sådan här, speciellt bra till VVB skulle jag gissa

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/ ... ucts_id=47

Då slipper man räkna själv :wink:

/R
Mate
Fröträd

Inlägg av Mate »

Resultatet av att varmvatten kommer in i mätaren.

Bild

Bild
rog_ohl
Ungskog

Inlägg av rog_ohl »

:shock: Det måste varit varmt varmvatten, dvs direkt från vvb >+65° ?

Tror du inte dom ens klarar "handljummet" returvatten från radiatorkretsen?

Hittade några olika kalvvattenmätare på nätet för fastigheter, och dom var specade för +2° till +50°, det finns också för varmvatten såg jag, klarar upp till 130°, en sådan kan man placera direkt på stigaren från pannan, då vet man exakt hur mycket energi man kör in i ackumulatortanken, och man kan räkna ut exakt pannverkningsgraden per kilo/liter ved/spån/flis/pellets man stoppar in :D

/R
Skriv svar