Uppåtbrinnande brännare

Lars Bergström
Stor entusiast!

Uppåtbrinnande brännare

Inlägg av Lars Bergström »

Har börjat leta en uppåtbrinnade brännare till min nyinförskaffade panna CTC V20. Har kollat på alla brännare "längre ner på forumet" men har lite svårt att hitta vilka som är uppåtbrinnade.

Är det någon som kan snabbt sortera ut vilka brännare som är uppåtbrinnande? Jag har själv hittat CTC/Bentone och EcoTec. Finns det fler?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Hej!
Thermia eller som den heter nu ariterm Bequem!!
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Dountless
Fröträd

Inlägg av Dountless »

Janfire har en sk uppåtbrinnande låga. 45grader...

Fungerar jättebra i din CTC V20 panna.
Lars Bergström
Stor entusiast!

Dountless, i vilken lucka på pannan CTC V20 bör en Janfire monteras? I den övre luckan (vedpåfyllnadslucka) eller den nedre (asklucka)?
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Du byter ju panna för att få större askutrymme. Får du stort askutrymme även om du sätter brännaren i nedre luckan (uppåtbrinnande brännare)?

Riktiga undermatade uppåtbrinnande är Ariterm (Thermia) Bequem samt EcoTec. CTC Bio är samma brännare som Ariterm Bequem men brukar vara lite billigare när den säljs under CTC namn.

Nästan alla andra är övermatade fallrörsbrännare som är både enklare i konstruktionen och billigare.
En del fallrörsbrännare är snett uppåtbrinnande och förses med en lågriktare om de ska brinna rakt fram: TB Mini, Roslagsbrännaren, Janfire, Iwabo och kanske någon fler som jag glömt är snett uppåtbrinnande.

Fördelen med en undermatad uppåtbrinnande brännare är bl.a att ventilationen (avkylningen) genom pannan vid stillestånd blir mindre.

Fördelen med en framåtbrinnande brännare i övre luckan för din del skulle kunna vara att du får större askutrymme (men det kanske räcker till ändå).

Här är det kanonpris på en riktig uppåtbrinnande. :)
http://www.maniarmatur.se/show_product. ... cat_id=453
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Lars Bergström
Stor entusiast!

Torsten, jag skulle också fördra att montera brännaren i den övre luckan för att få ett större askutrymme.

Men, när jag pratade med en tekniker på CTC så sa han att de provat både övre luckan med en framåtbrinnade brännare och nedre lucka med en uppåtbrinnade brännare. Han sa att de fått bättre resultat i den nedre luckan och rekommenderade detta.

Det jag funderar på är att CTC just har en uppåtbrinnade brännare (CTC Bio) och ingen framåtbrinnande. Kan det finnas något i detta?

Finns det någon som eldar pellets i en CTC V20? Övre eller nedre luckan och med vilken brännare och vilka erfarenheter?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Det är ju inte helt säkert att det blir så mycket större askutrymme om brännaren sitter i övre luckan. Askan får ju inte täppa igen rökutloppet som förmodligen sitter rätt långt ned. Allting beror på hur det ser ut.
Rekommenderar CTC en uppåtbrinnande så är ju det något att ta fasta på.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som det ser ut på sprängskissen så är det nästan en identisk panna med min nibe alpha keram, Det är bara att det är förrådsberedare på Ctc..

Jag kör med Bequemen i nedre luckan/askluckan o tagit bort all keramik för att vinna askutrymme..
Antingen suger jag ut askan genom övre luckan el så tar jag bara en pinne o petar in askan längre i pannan, Bequemen blåser askan mot brännaren vilket täcker optovakten så askan måste petas/sugas bort efter ca 300-400 kg pellets..
Jag kör 1 ton mellan asktömningarna o då måste även övre rökkanalen rengöras från flygaska o då brukar jag sota hela pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lars Bergström
Stor entusiast!

Dountless,

jo, det är pannan på länken du refererar till.

Jag vill kunna elda med ved vid behov. Inser att jag måste montera bort pelletsbrännaren på något sätt. Är det något annat jag måste tänka på?

Keramiken ska definitivt tas ut när jag eldar med pellets. Det gäller brännare i både övre och nedre luckan.

När det gäller CTC och pellets så är det väl så att den brännaren som CTC säljer (CTC BIO) är samma som Thermias BeQeum men bara under ett annat skal, färg, märke. Jag har inte kollat CTC BIO/BeQeum så mycket ännu.
Lars Bergström
Stor entusiast!

André skrev: Jag kör med Bequemen i nedre luckan/askluckan o tagit bort all keramik för att vinna askutrymme..
Antingen suger jag ut askan genom övre luckan el så tar jag bara en pinne o petar in askan längre i pannan, Bequemen blåser askan mot brännaren vilket täcker optovakten så askan måste petas/sugas bort efter ca 300-400 kg pellets.
André, vad är det du menar med att Bequemen blåser askan mot brännaren? Vad händer när optovakten täcks? Är det den som ser att det brinner?

Annars låter det som att det skulle fungera ganska bra att använda BeQeum eller CTC BIO i min panna CTC V20?
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Hej Lars!
Jag har en Bequem 20D och min optovakt sitter i ett rör vid sidan om brännaren nu har jag haft den i tre år och har inte haft några som helst bekymmer med att optovakten har sotat igen eller fått sot inblåst.
Vad jag kan tänka mig är att om fläkten är lite för dålig så finns det risk att matningen blir för fet och då kan det hända att optovakten sotar igen.
Men som sagt det är bara min uppfattning.
Du kan behålla den ordinarie lucka som är till vedinkastet och när du vill växla mellan pellets och ved så dra ut sprinten som håller lucka och plocka ut hela brännaren sen så sätter du dit ordinarie lucka när du eldar med ved tar inte ens fem minuter att växla.
Lars Bergström
Stor entusiast!

Brynäs,
a) Är det "orginal" att optovakten sitter i ett rör vid sidan om brännaren?

b) Vad menade du med luckan, sitter inte BeQuem i den nedre luckan? Använder man nedre orginalluckan eller ersätts den av en monteringsplåt där gejdrar m.m. monteras? Så att när man eldar med ved så tar man bort monteringsplåt/gejdrar/brännare från den nedre "hålet" och sätter dit orginal lucka istället?

c) Din panna CTC 265B, hur skiljer den sig från CTC V20?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

c) 265:an är en kombipanna, ser ut ungefär som V20 fast den har dessutom en lucka för oljebrännare bredvid dom två luckorna på V20, där sätter man pelletsbrännaren i oljeluckan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Lars Bergström skrev:
André, vad är det du menar med att Bequemen blåser askan mot brännaren? Vad händer när optovakten täcks? Är det den som ser att det brinner?

Annars låter det som att det skulle fungera ganska bra att använda BeQeum eller CTC BIO i min panna CTC V20?
Den blåser askan mot luckan/brännaren o då byggs det upp så brännaren druknar i aska (optovakten ser inte lågan vilket inte ska jämföras med att den sotar igen) om man inte suger bort el petar in det längre i pannan vilket går fint att göra via vedluckan/övre luckan annars stannar pannan, Hur ofta det måste göras ser du o då är det bara att ställa in intervallen för rengöring så larmar brännaren när det är dags..
Det finns flera larm intervaller som går ställa in så du har ett då du måste peta in askan längre i pannan/suga bort samt när brännaren måste rengöras/pannan sotatas mm mm..

Ja den brännaren går fint att köra i din panna.. :wink:
Ctc bio är billigare men samma brännare så valet är lätt om man ser till Bequem/Bio..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Hej Lars!
A) Ja det är det, ingen modifiering har gjorts på brännaren.
B) Helt korrekt uppfattat precis vad jag tänkt på jag skrev nog fel på luckans namn ber om ursäkt.
C) Där har Micke_932 givit dig svaret.

Andre har rätt när han säger att askan byggs upp och täpper till så att optovakten inte kan se lågan och får då felmed. och brännaren stannar.
Men det fina med brännaren är att det går att ställa in hur många timmar brännaren ska gå Ex: Jag har min inställd på 16 timmar när han har gjort dessa timmar så blinkar lampan på brännaren och på displayen så visar den (dags att sota ur pannan och tömma askan) på så sett kan du styra så det inte bildas för stor hög aska som kan täppa till röret där optovakten sitter.
Skriv svar